Rozchod 1/6 (2022)
Seriál o vztahu, který nevyšel. Námět Šimon Holý. Scénář Šimon Holý, Denisa Barešová, Jan Nedbal. Asistentka režie Radka Tučková. Dramaturgie Kateřina Rathouská, Josef Kokta. Zvukový design Luka Šuto. Režie videa, vizuál Tereza Halamová. Odborná konzultace Petra Molkupová (Klub Králičí Hop). Hudba a režie Šimon Holý.
Osoby a obsazení: Honza (
Natočeno 2022. Premiéra 7. 3. 2022 (ČRo Rádio Wave, 10 + 13 + 21 + 16 + 12 + 14 min.). K poslechu zde.
Lit.: Kokta, Josef: Proč to nevyšlo? Poslechněte si teaser k podcastovému seriálu Rozchod. In web ČRo Radio Wave, 25. únor 2022 (článek + teaser k poslechu). – Cit.: Jeden mikrofon, dva lidé a deset let společného života. To je seriál Rozchod. Pusťte si teaser k příběhu Denisy a Honzy, kteří pátrají po tom, proč jim vztah nevyšel. Všech šest epizod poslouchejte od 7. března.
Denisa a Honza spolu strávili deset let. Teď se v nahrávacím studiu ohlížejí za svým vztahem, aby zjistili, proč se rozešli. Díky audionahrávkám, které Denisa v průběhu jejich společného života natočila, se noří do hlubin vlastních vzpomínek. Jsme tak s nimi u seznámení, prvních hádek, na svatební cestě, ale i ve chvílích, kdy říkají slova, která už nelze vzít zpátky. Denisa s Honzou hledají odpověď na to, kde se stala chyba a jestli se dalo rozchodu zabránit.
Denisa je umělkyně z AVU, která vytváří zvukové instalace ze všeho, co nahraje, ať už to jsou zvuky moře, králíků, nebo lidského těla. Dokumentuje ale hlavně Honzu a společný vztah, což ho mnohdy pěkně štve. Svou tvorbou se chce živit, ale prosadit se v uměleckém světě je pro ni těžké.
Honza je na první pohled úplně jiný než Denisa. Ona a rodina jsou pro něj na prvním místě. I proto se staví do role toho, kdo vydělává peníze, což ho občas frustruje. Vadí mu, jakým způsobem ho Denisa ve svých instalacích vykresluje. Celkově moc nerozumí její umělecké bublině, která je tak vzdálená od korporátního uvažování, ve kterém se pohybuje on.
Ačkoliv se může zdát, že jsou Denisa a Honza úplně jiní, podobají se jeden druhému víc, než si dokáží připustit. Lze jen tak škrtnout deset let společného života a posunout se dál?
Hlavní postavy podcastového seriálu Rozchod ztvárnili Denisa Barešová, držitelka Ceny Thálie, a Jan Nedbal. Režisérem, spoluscenáristou a autorem hudby je Šimon Holý, který se vrací po dvou sériích Zkouškovýho, prvního českého hraného podcastu pro mladé. (…)
Lit.: Šefl, Milan: Štěstí bych pro kariéru neobětovala, říká herečka Denisa Barešová. In web Týdeník Rozhlas, 8. březen 2022 (rozhovor). – Cit.: Patří k nejslibnějším mladým herečkám a kromě režisérů už o tom vědí i diváci. V televizi je zaujala jako Marcela v seriálu Kukačky, ve filmu v roli partnerky Jana Palacha a v divadle třeba jako upírka Eli v adaptacií hororové romance Ať vejde ten pravý. Denisa Barešová natáčí také v rozhlase. Radio Wave uvádí podcastový seriál Rozchod, kde vytvořila jednu ze dvou hlavních rolí. Originálně zpracovaný příběh líčí vztah dvou mladých lidí od jeho počátku po trpký konec.
Každý si asi prošel nějakými partnerskými rozchody. Vybavily se vám při natáčení série ty vaše?
Můžu říct, že moje rozchody byly hodně jiné. Naši hrdinové se dostanou mnohem dál, než jsem se kdy dostala já. Nemám děti a nikdy jsem neměla tak dlouhý vztah jako seriálová Denisa. Při natáčení jsem se snažila hrábnout si i sama do sebe, ale situace, které v seriálu nastávají, byly úplně jiné než ty, ve kterých jsem se sama ocitla.
Seriálové postavy mají vaše křestní jména. Jan Nedbal hraje Honzu, vy Denisu. To ke ztotožňování herců s rolemi přímo svádí.
Stejně jako hrdinové se jmenujeme z jiného důvodu. Seriál vznikal tak, že nám vždy režisér nastavil určité mantinely a my měli na dané téma improvizovat. Tak se vlastně rodil text hry. Nebylo to snadný, s Honzou jsme často zadání naplňovali jen obtížně, třeba konflikty, k nimž mělo mezi námi dojít, jsme museli vytvářet uměle. Vždycky jsme totiž dokázali skrze pochopení druhého dojít k nadějnému kompromisu, udělali jsme přesný opak toho, co po nás režisér chtěl. V tom to bylo i zábavný, člověk se snažil vybočit ze svého způsobu vidění světa a musel z fleku jednat jinak, než by jednal sám.
Denisa je ambiciózní studentka AVU, má spoustu plánů a projektů, což ovlivňuje její partnerský vztah. Není ani v tomhle seriálová Denisa podobná Denise Barešové? Nekomplikuje „debilní umění“, jak zazní z úst Honzy na adresu Denisiných konceptů, i váš osobní život?
Seriálová Denisa je fakt někdo úplně jiný než já. Taky jsem ambiciózní i cílevědomá, ale ne tak, abych šla přes mrtvoly. Chci v herectví něčeho dosáhnout, chci se posouvat dál, ale asi bych šťastnej osobní život pro kariéru neobětovala. Na rozdíl od seriálové Denisy nejsem momentálně v žádném vztahu, nemám, jako ona, dítě, ale určitě bych si to pro sebe do budoucna přála. Až to tak jednou bude, rozhodně bych nechtěla pracovat na úkor své rodiny. V téhle situaci bych se nerada přistihla.
Hned na začátku seriálu zazní z úst hrdinů jejich teorie, proč jejich vztah nedopadnul. Jak byste na tu otázku odpověděla vy? Proč to Denise a Honzovi nevyšlo?
Myslím, že ti dva spolu být neměli. Jejich vztah nevydržel, protože nedokázali najít kompromis mezi prací a rodinou, ale ani sami mezi sebou. Zajímá mě, co si o tom budou myslet posluchači. Konec seriálu totiž vyznívá tak, že by se Denisa s Honzou mohli dát zase dohromady, ale doufám, že posluchač vycítí, že by to bylo špatně. Že se k sobě vracet nemají.
Řekla jste, že se s Denisou v podcastu Rozchod těžko ztotožňujete, protože jste nikdy nebyla v její situaci. Co vaše vdané kolegyně nebo kamarádky? Řeší podobné problémy jako Denisa?
To řeší strašně moc mladých lidí a je dobrý na to upozorňovat. Každý je dneska nějak ambiciózní, ženy chtějí i s dítětem pracovat, často ale nemají peníze na chůvu, jsou pořád doma, zatímco jejich partneři jsou zase pořád v práci. I když má jeden pro toho druhého pochopení, v určitý moment se prostě ten kyblík naplní a musí se vylít.
Seriálová Denisa touží po ocenění své práce, je nominována na Cenu Jindřicha Chalupeckého a dost se upíná k tomu, že nominaci promění. Vy jste loni obdržela Cenu Thálie pro umělce do 33 let, jako jedna z nejmladších hereček v historii. Jak moc jsou ceny důležité pro vás?
I já jsem si přála dostat někdy Thálii nebo Českého lva. Ale nikdy jsem se za tím nehnala, protože to je podle mě cesta do pekel. Což jsem chtěla propašovat i do seriálu. Denisa po ceně doslova prahne a to je podle mě hodně nebezpečný. Vidím to i u některých kolegů. Cítí se zhrzeně ještě dřív, než se vůbec nějaké té nominace dočkají. Já jsem moc ráda, když někdo ocení moji práci, hrozně si toho vážím, ale je to pro mě jen nadstavba, třešnička na dortu. (…)
Lit.: Kokta, Josef: Podcast Rozchod ukazuje, že vztahy jsou i srandovní. Herci do postav promítli vlastní zkušenosti. In web ČRo Radio Wave, 17. březen 2022 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: „Rozchod není jen deprese, je v něm i hodně humoru, protože vztahy jsou srandovní,“ říká režisér podcastového seriálu Šimon Holý. V novém seriálovém projektu se podíval na příběh dvou lidí, kteří se rozhodli spolu strávit život. I když si někdy nerozumí, jsou si podobnější, než by si dokázali přiznat.
Šestidílný podcastový seriál Rozchod vypráví o mladém páru Denise a Honzovi, kteří pátrají po tom, kde se v jejich vztahu stala chyba. V šesti situacích se vrací do minulosti a společně porovnávají, jak si některé věci pamatují a jak je vnímali, a kousek po kousku se snaží pochopit, proč jim to nevyšlo a proč už spolu nemohli dál být.
„Rozchod je i o dynamice vztahu a o tom, jak si pamatujeme na některé věci z minulosti, jak měníme pohled na to, co se dělo. A je to taky o komunikaci – jak spolu lidé mluví a jakou mají šanci udržet, nebo neudržet vztah,“ říká režisér, spoluscénárista a autor hudby Šimon Holý.
V hlavních rolích hrají Denisa Barešová a Jan Nedbal. Oba se podíleli i na tvorbě scénáře. „Zajímal mě formát improvizace – co oba herci mohou nabídnout. Denisa i Honza jsou velmi tvůrčí a kreativní. Přišlo mi to jako způsob práce, který mě baví objevovat, pohybovat se na hraně toho, co je dokument a co je hraná scénáristika. Nemám rád scriptovanou realitu, improvizace s tak zkušenými herci je skvělá, protože jsou autentičtí a nebojí se ukázat vlastní život,“ popisuje Holý.
Podle dramaturgyně Kateřiny Rathouské Šimon navazuje na podcastový seriál Zkouškový, kde si už improvizaci osahával, a vzít herce do hry jako spoluscenáristy jí přijde jako přirozený další krok. (…)
Lit.: Minha, Martin: Herec Jan Nedbal o seriálu Rozchod: Je hraný, ale je v něm velká část mě. In web ČRo Radio Wave, 25. březen 2022 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: „V hereckém životě máš fázi, kdy pracuješ na čtyřech projektech najednou, ale pak najednou nemáš žádný. Když přišel lockdown a nebyla herecká práce, sedl jsem do vlaku a měsíc jsem dělal ve skladu.“ Poslechněte si rozhovor s hercem Janem Nedbalem.
„Denise psali lidi, jestli nepotřebuje pomoct s naším dítětem. Já zase dostal zprávu, že je hustý, že jsme spolu doopravdy chodili. Nejprve jsem to bral jako pochvalu, ale nakonec jsme museli veřejně oznámit, že naše charaktery jsou opravdu fikce,“ vysvětluje s úsměvem Jan Nedbal reakce posluchačů na nový podcastový seriál Radia Wave Rozchod, ve kterém herec ztvárnil jednu ze dvou hlavních postav.
Jan aktuálně prožívá úspěšné kariérní období. V České televizi je vidět v oceněné sérii Podezření. V kinech měl premiéru film Poslední závod, ve kterém ztvárnil jednoho z lyžařů. A užívá si i pozornost posluchačů Radia Wave díky podcastovému seriálu Rozchod. „Cítím se sám pro sebe úspěšný, protože mám takové množství práce, které mě uživí a zároveň se na něj hned po ránu stále těším. To je za mě obrovský úspěch a nemusí jít jen o film. Může to být seriál, dabing, rozhlas, loutkařina,“ popisuje Nedbal, který na DAMU vystudoval obor alternativní a loutkové divadlo. (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku