Historie rozhlasu

Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – “Jdou po vás, Fučíku!”

Přemysl Hnilička  (napsáno pro web Panáček v říši mluveného slova) Zpracovává-li se literárně osud Julia Fučíka, bývá většinou v centru závěr jeho života, a to v podobě dramatizací motivů z jeho Reportáže psané na oprátce. Existují ale výjimky: vedle scénáře Jiřího Frieda, Milana Pavlíka a Oty Kovala k filmu Julek (1979) je to také hned […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Kam se poděl občan Delescluze?

Přemysl Hnilička (vyšlo in Týdeník Rozhlas 21/2022) Dramatik a dramaturg Jaromír Ptáček byl významným tvůrcem Československého rozhlasu. Jeho hry z šedesátých let byly jak výrazně experimentální, tak tematicky průbojné; už v roce 1964 měla premiéru jeho hra Případ, v níž tehdy osmatřicetiletý Jiří Adamíra ztvárnil komisaře, který při vyšetřování vraždy odkrývá nepříjemné pravdy o padesátých […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Dalekým západem uhání Vinnetou

Přemysl Hnilička  (Týdeník Rozhlas 19/2022) Když německý filmový producent Horst Wendlandt začátkem šedesátých let seznal, že již dostatečně exploatoval řadu kasovně úspěšných detektivek Edgara Wallace, napadlo ho převést na plátna kin jeden z románů Karla Maye – Poklad na Stříbrném jezeře. Zahájil tak další úspěšnou filmovou řadu, v níž v rolích Vinnetoua a Old Shatterhanda […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Kolečkáři, rudě ozdobte kola!

Přemysl Hnilička (Týdeník Rozhlas 17/2022) Komunistická strana se v letech normalizace soustředila na mediální obraz své historie (či spíše hagiografie). Státní knižní trh, televize i rozhlas produkovali každým rokem několik děl věnovaných významným historickým událostem z dějin KSČ. Vedle známých a velkých dat (tzv. Vítězný Únor či Květen 1945) se objevovaly i drobnější motivy z […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Chci jen hrát – co se mi může stát?

Přemysl Hnilička  (vyšlo v Týdeníku Rozhlas 15/2022) Na začátku každého z osmi dílů seriálu Orfeus 33-45 Jana Vedrala zní nervní houslové sólo, které naznačuje jak fakt, že hlavním hrdinou příběhu bude houslista, tak i to, že budeme svědky dramatického příběhu. Jeho hlavní hrdina, houslista Hans Krause (Pavel Soukup), se z počátku soustředí jen na svou […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Ten, z něhož zbyly jen iniciály

Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas 13/2022) Před budovou Prozatímního divadla se objevují první diváci, spěchající na reprízu slavné opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. Před vchodem je však obtěžuje ošuntělý stařec, neustále se ptající, co se bude v divadle hrát. Autora hudby zná každý, ale kdo napsal slova? “Neznám ho a nechci ho znát! Poctivý […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Andělé (ne)jsou šejdíři

Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas 11/2022) Rodina právě vypnula televizi a usedla k večeři, když u dveří zazvoní – anděl. Oznámí otci, že město je odsouzeno k zániku. Ten zná pana Anděla už z dřívějška (podle náznaků snad z okupačních let) a okamžitě začne balit domácnost a nutit rodinu k úprku. Postaví se mu […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Mysleme si, že je to jen malba na dřevě

Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas 47/2020) Rytíř, který se po letech vrací z křižácké výpravy do rodného kraje zasaženého morem, hledá Smrt, aby mohl nalézt Boha. Čarodějnice, která byla právě upálena, se s děsivým zalíbením ohlíží za vlastní smrtí. Sluha, filozofující o lásce, se smrti naopak děsí. Kovář, hledající svou ženu, aby ji mohl […]


Český rozhlas Dvojka odvysílá 12hodinový živý maraton rozhovorů s osobnostmi české kulturní scény

(tisková zpráva ČRo) Stanice Český rozhlas Dvojka v souvislosti s kritickou situací ve většině kulturních oborů připravila speciální vysílání v podobě 12hodinového živého maratonu rozhovorů s osobnostmi české divadelní a literární scény s názvem „Ať žije divadlo! Ať žijí knížky!“. Rozhlasový festival se uskuteční ve čtvrtek 9. dubna od 6.30 do 18:30. Posluchači se dozví […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Když nároží promluví

 Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas 42/2019) Začátkem třicátých let působili v Brně dva výrazní reprezentanti české divadelní avantgardy – Jindřich Honzl a Emil František Burian. Oba zanechali v jihomoravské metropoli svou stopu, byť své angažmá brali asi jako přechodnou záležitost. Emil František Burian – kromě toho, že na scéně Zemského divadla v Brně režíroval […]