Jederman – Kdokoli aneb Hra o umírání bohatého muže (2017)
Hugo von Hofmannsthal. Variace na téma středověkých moralit, která každoročně zahajuje Salzburský festival. Přeložila Věra Koubová. Rozhlasová úprava a dramaturgie Alena Zemančíková. Režie Lukáš Hlavica. Hudba Slavomír Hořínka. Zvukový design Jan Trojan.
Osoby a obsazení: Kdokoli (Ivan Trojan), Druh (Petr Lněnička), Smrt (Zuzana Stivínová), Milka (Veronika Lazorčáková), čert (Jan Vondráček), Kdokoli máti (Libuše Švormová), Víra (Helena Dvořáková), dlužník (Marek Němec), dlužníkova žena (Dana Černá), mamon (Jiří Hromada), Hospodin Bůh (Jaromír Meduna), chudý soused (Milan Stehlík), skutky (Jan Vokrouhlecký a Dalimil Klapka).
Natočeno 2017. Premiéra 24. 12. 2017 (ČRo 3 Vltava, 20:00 – 21:00 h) v cyklu Rakouský rok. Repríza 25. 1. 2020 (ČRo 3 Vltava, 14:00 h.) v cyklu Rozhlasové jeviště; 28. 9. 2023 (ČRo 3 Vltava, 15:00 h.).
Lit.: Zemančíková, Alena: Hugo von Hofmannsthal: Jederman – Kdokoli aneb Hra o umírání bohatého muže. In web ČRo 3 Vltava, 24. prosinec 2017 (článek). – Cit.: Slavná variace na téma středověkých moralit, která každoročně zahajuje Salzburský festival. Příběh Kohokoli, člověka, jehož na vrcholu životních sil překvapí Smrt, on-line k poslechu do soboty 30. prosince 2017. V titulní roli Ivan Trojan.
Romanopisec, libretista, básník, dramatik a esejista Hugo von Hoffmannstahl (1874–1929) patřil spolu s Peterem Altenbergem a Arthurem Schnitzlerem ke skupině Mladá Vídeň. Jeho předkové byli židovští průmyslníci, šlechtického přídomku užívali od roku 1835. S tím souvisel i přestup rodiny na katolickou víru.
Středověkou moralitu Everyman nebo Jedermann, která je předlohou Hofmannsthalova zpracování, autor podstatně zmodernizoval. Zatímco v původní látce vystupují alegorické postavy jako Krása, Síla, Rozum, v jeho přepracování vystupují a jednají konkrétní dramatické postavy: matka, přítel, chudý soused, milenka, příbuzní.
Posluchač prožívá s titulní postavou svou vlastní dobu, protože velmi živé narážky probírají věčně aktuální otázky politiky, hospodářství, vztahů mezi rodiči a dětmi i mezi lidmi různého sociálního postavení navzájem. Během bujné hostiny se ozve hrozivý hlas, který slyší jen protagonista: hlas Smrti, která ho k sobě volá. Kdokoli smlouvá, je na vrcholu sil a chce užít všeho, čeho v životě dosáhl, a Smrt je svolná počkat jen tehdy, najde-li někoho, kdo by šel k Poslednímu soudu s ním. Ale komu by se chtělo dobrovolně se vydat smrti?
Až na konci do hry vstoupí silný protihráč Smrti: Víra, která nakonec Kohokoli se Smrtí smíří.
Hugo von Hoffmannstahl je jako literární osobnost rakouské moderny významně spojen s hudbou. Nejen tím, že v roce 1920 byl jeho Jedermann poprvé uveden na Salzburském hudebním festivalu v režii proslulého Maxe Reinhardta s hudbou Jeana Sibelia a od té doby každoročně ten festival zahajuje. Básník je také libretistou šesti oper Richarda Strausse.
Hudební složka rozhlasové inscenace je dílem skladatele Slavomíra Hořínky a sound designéra Jana Trojana. V roli Kohokoli uslyšíme Ivana Trojana, Smrti propůjčila hlas Zuzana Stivínová, Příteli Petr Lněnička a Víře Helena Dvořáková. Režisérem je Lukáš Hlavica.
Premiérou rozhlasové adaptace této slavné rakouské hry na Vltavě vrcholí i uzavírá se Rakouský rok.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Bylo to skvělé, děkuji