Mizení 1/5 (2023)

Psychothriller o hranicích lásky, zločinu a pravdy. Námět a scénář Matěj Samec. Zvuk Džian Baban a Jakub Školný. Zvukový design a hudba Džian Baban. Dramaturgie a kreativní produkce Klára Fleyberková Vičíková. Režie Bohdan Karásek.

Osoby a obsazení: vyšetřovaný (Matyáš Řezníček), vyšetřující (David Prachař), Mostbeautifulboy (Eliáš Vyskočil), Weisenbauerová (Marie Švestková), operátorka tísňové linky (Kateřina Suchánská).

Natočeno 2023. Webová premiéra 11. 1. 2024 (ČRo 3 Vltava, 17 + 21 + 19 + 28 + 28 min.).

Zvláštní uznání na Prix Bohemia Radio 2024 v sekci Podcast.

Lit.: Fleyberková, Klára: Mizení. Jsou místa, kam se prostě chodit nemá. In web ČRo 3 Vltava, 5. leden 2024 (článek). – Cit.: Praha – Holešovice, ulice Komunardů. Před bezpečnostní kamerou zdejší banky se naposledy mihnul ten kluk. Pak už o něm nikdo neslyšel. Ve výslechové místnosti teď proti sobě usedají dva muži. Zjistí se, kam zmizel Mostbeautifulboy? Český rozhlas Vltava uvádí podcastový psychothriller o hranicích lásky, zločinu a pravdy. A taky o místech, kam se prostě chodit nemá!

Pětidílný podcastový psychothriller Mizení napsal autor a dramaturg pražské Meetfactory Matěj Samec. „Inspiračním zdrojem mi byly moje vzpomínky, a taky jakási sebeanalýza, což je dost nepříjemná akce, ale myslím, že jí propadá každý z nás. Ten nejsilnější nápad ke mně ovšem přišel, když jsem se procházel svojí oblíbenou městskou krajinou na Praze 7, kolem řeky, kam rád chodím běhat. Potkává se tam úplně nová, hypermoderní zástavba s tou chátrající.“

Právě sem Samec zasadil dějiště záhadného zmizení čtrnáctiletého chlapce. Podcastová série se tam však vrací jen jako na možné místo činu. Ve skutečnosti se celá odehrává ve výslechové místnosti, kde se střetli dva výrazní muži – Vyšetřující a Vyšetřovaný. Každý má v sobě temné a spletité zákruty, oba v nich tak trochu bloudí. Jenže tam venku neúprosně běží čas…

Do dvou hlavních rolí obsadil scenárista a filmař Bohdan Karásek Matyáše Řezníčka a Davida Prachaře. Nejen pro herce, ale i pro něj jako pro režiséra byl tenhle dialog zásadní výzvou: „Text je velice poutavě a dynamicky napsaný. A mně šlo hlavně o to, aby právě ta dynamika hereckým ztvárněním ještě víc vystoupila a aby fungovala po celou dobu. Kromě toho, že jsem vsadil na Matyášovo a Davidovo individuální herectví, tak mi velmi vyhovuje i to, co se neustále děje mezi nimi, v jejich vzájemné souhře, anebo protihře.“

Napínavý, pomalu se rozplétající příběh ztraceného chlapce, ale není jenom jednoduchá detektivka. „Je to taky pohled do dvou zraněných duší, ve kterých se trochu toxicky sváří protiklady – na jedné straně touha po lásce a blízkosti, na straně druhé jejich osobní temnota, jistá temná síla, která může být chápaná i jako reakce na temnotu světa okolo nich. Takže kromě pátrání po stopách příběhu, má Mizení i silnou existenciální rovinu,“ říká Bohdan Karásek.  (….)

Lit.: nav (= Navrátilová, Marcela): Všechno, co je tak trochu tajemné a tísnivé, se dobře poslouchá. A Mizení to splňuje úplně dokonale, říká dramaturgyně. In web ČRo 3 Vltava, 11. leden 2024 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Šedými pražskými ulicemi zmítá chlad. Někde uprostřed nich se ztratil čtrnáctiletý chlapec. Ve výslechové místnosti právě sedí podezřelý muž. Co ho s tím klukem pojí? Ví, kde ho najít? A najde se vůbec ještě živý? To je děj pětidílného vltavského podcastu Mizení, který můžete ode dneška poslouchat.

Příběh se odehrává v prostředí pražských Holešovic a v okolí Vltavy. Proč Mizení? „To je těžká otázka. Název je něco, co dost často vzniká v průběhu a vzhledem k tomu, že jsme s Matějem na tom textu pracovali velmi organicky a Matěj ho psal postupně během toho, jak jsme se scházeli, tak jsme ani jeden nevěděli, jak to celé dopadne,“ říká dramaturgyně Klára Vičíková a autor Matěj Samec dodává: „Jde o to, že někdo zmizel a že je velká chuť ho najít, protože je mladý a života mladého by byla škoda. Ale možná se přijde na to, že je to mizení nějaká organická záležitost, která je nám všem přirozená, že se tak nějak děje, že to není nic až tak kriminálního… uvidíme.“ (…)

Lit.: Šťástka, Tomáš: RECENZE: Kam zmizel? Mysteriózní Prachařův výslech chytne a nepustí. In web IDnes, 25. ledna 2024 (recenze). – Cit.: David Prachař a Matyáš Řezníček jsou hlavními hlasy napínavého poslechového thrilleru, který se povedlo vytvořit Českému rozhlasu Vltava. Pět patnácti až dvacetiminutových dílů s lehce mysteriózní atmosférou nedovolí posluchači vydechnout. Rovnou zhurta u výslechu se ocitá posluchač nové podcastové krimisérie Mizení, kterou Český rozhlas Vltava připravil ve spolupráci s režisérem Bohdanem Karáskem a autorem Matějem Samcem.

David Prachař v roli vyslýchajícího, Matyáš Řezníček jako vyslýchaný. Stejně tak se ostatně v podcastu jmenují i jejich postavy – Vyslýchající a Vyslýchaný, nic víc vědět netřeba.

Prachařův policista se snaží být milý, jde mu přece o to, aby si člověk na protější straně stolu vzpomněl, a třeba tak pomohl v pátrání po zmizelém náctiletém chlapci. Na internetu si říkal Mostbeautifulboy a naposledy jej zachytila kamera jedné holešovické banky. Od té doby se po něm slehla zem.

Řezníčkův muž ovšem příliš nespolupracuje, odpovídá laxně a posluchač má dojem, že se do případu připletl spíš náhodou a tápající policie se jen snaží využít každou příležitost. Se zmizelým chlapcem se přece znal jen letmo. A nebo ne?

Samcovi se povedlo napsat strhující pětidílnou sérii, která po skončení každé patnácti až dvacetiminutovky doslova nutí spustit další díl. Rafinovaně totiž skrze zkušeného Prachařova policistu odkrývá další a další podrobnosti, díky kterým se podezřelý do případu stále více a více zamotává. A stejně jako on už brzy nemůže z odhalených skutečností vyklouznout, drží Mizení pevně i svého posluchače.

Komunikace přes falešné profily na sociálních sítích, záznamy pouličních kamer, pohled do neklidné duše dnešního člověka. Není to ale jen rutinní policejní snaha přijít na kloub záhadě zmizelého chlapce. Mizení totiž v druhém sledu přináší i osobní zpověď Prachařova policisty. Sám má za sebou těžkou životní situaci a zjevně se potřebuje někomu otevřít.

Díky svému dobrému pozorovacímu talentu prokládá Samec (sám dramatik a dramaturg divadelní produkce MeetFactory) už tak dost strhující debatu působivými myšlenkami obou hrdinů či zajímavými detaily, které nutí publikum přemýšlet. Podcastovou sérii zdobí i vynikající výkony obou herců, kteří na sebe dobře slyší; zjevně i díky společnému dlouholetému působení v Národním divadle.

Působivé dílo korunuje mysteriózní závěr, nepřátelé příliš otevřených konců se ovšem obávat nemusí. Tento příběh se hercům i tvůrcům povedlo doříct kompletně. Aniž by přitom nějak narušili příjemně přetrvávající pocit tajemna.

 

 

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)