100 let záznamu zvuku (1977)

Příprava, výběr ukázek a text přílohy ing. Jiří Struska, CSc. Realizace deskového kompletu Jiří Očenášek. Komentář čte Zdeněk Švinger. Výtvarná spolupráce Pavel Büchler.

Vydal Supraphon v roce 1977 (2 LP).

STRANA 1 / ARCHEOLOGIE
1. Přírodní zvuky
2. W. Shakespeare: Hamlet. Monolog (E. Kohout — R. Lukavský)
3. Seikilova píseň
4. W. A. Mozart: Koncert č. 1 B dur, K. 207 (J. Suk — L. Kaňka)
5. Marcus Tullius Cicero: Tusculské hovory
6. Loretánská zvonkohra
7. Ptačí kolovrátek
8. Hřebíčkový hrací strojek
9. Polyfon
10. Pianinový orchestrion
11. Velký orchestrion
12. Píšťalový kolovrátek
13. Mary had a little lamb (hovoří T. A. Edison)
14. Pozdrav Arthura Sullivana Edisonovi
15. E. Rostand: Cyrano de Bergerac (C. B. Coquelin)
16. František Josef I. na Světové výstavě 1900
17. F. Kmoch: Muziky, muziky

STRANA 2 / NOSTALGIE I
18. Pianola
19. G. Verdi: Rigoletto (O. Mařák)
20. Konvalinky
21. B. Smetana: Prodaná nevěsta (R. Polák)
22. Turecký pochod (na motiv W. A. Mozarta)
23. Koktavej Vašek na námluvách
24. Léta lásky (Gialdini)
25. A. Dvořák: Slovanský tanec č. 8
26. Hop, mé děvčátko

STRANA 3 / NOSTALGIE II
27. Slovenský folklór (záznam Bély Bartóka)
28. Bitva u Sedanu (ateliérový snímek)
29. Ostřelování Lille 1918 (autentický záznam)
30. Co je sovětská moc (projev V. I. Lenina)
31. Jazzový zpěvák (Al Jolson)
32. Fidlovačka: Kde domov můj (O. Mařák)
33. Jiří Karásek ze Lvovic: Pozdrav v nekonečno
34. J. Ježek: Bloody moon rhapsody
35. W. A. Mozart: Symfonie Es dur, K. 543
36. Count Basie: Topsy (Staré zrcadlo)

STRANA 4 / MAGIE
37. B. Smetana: Vyšehrad
38. B. Martinů: Fresky Piera della Francesca
39. G. Puccini: Tosca (E. Destinnová)
40. W. de Azevedo: Amorada
41. V. Kučera: Kinetický balet
42. Syntéza řeči
43. T. A. Edison: O poslání techniky
44. L. Janáček: Symfonietta

POZNÁMKY KE ZVUKOVÝM DOKUMENTŮM
1. Přírodní zvuky
a) zahřmění
b) zpěv kosa
c) zabrzdění auta
Archív Supraphonu.
2. William Shakespeare: Hamlet; výňatek z monologu z 8. scény; překlad Bohumil Štěpánek
a) Eduard Kohout; záznam pořízen r. 1929 firmou Pathé pro Českou akademii věd a umění. Text etikety: Académie tchéque-Université de Paris -Institut de phonétique, Pathé č. 1546. Deska o průměru 251 mm, oboustranná, šelaková, elektrický stranový záznam, 78 ot/min.
b) Radovan Lukavský; záznam pořízen 28. června 1977 ve studiu Supraphon.
3. Epitaf na náhrobku Seikilově (tzv. Seikilova píseň) 2. stol. př. n. 1. — I. stol. n. 1. Zpívá Arda Mandikian. Původní záznam The Gramophon Comp. Ltd. Londýn, edice Supraphon 0 19 0771 roku 1972.
Překlad:
Co živ jsi, záři, zármutku všeho buď prost;
Jen krátce je dáno nám žít;
čas vyžádá sobě svou daň sám. (Přel. Ferdinand Stiebitz)
4. Wolfgang Amadeus Mozart: Kadence z Koncertu č. 1 B dur pro housle a orchestr, K. 207. Pražský komorní orchestr, řídí Libor Hlaváček.
a) sólista Josef Suk, nástroj Antonio Stradivari (Libon, 1729). Záznam pořízen 14. února 1972 ve studiu Supraphon.
b) sólista Libor Kaňka, nástroj Antonín Lancinger 1960. Záznam pořízen v červenci 1977 ve studiu Supraphon.
5. Marcus Tullius Cicero: Tusculské hovory, kniha V, 2/2
a) Radovan Lukavský
b) Alfredo Lavarini
c) John Newton
Záznam pořízen 28. června 1977 ve studiu Supraphon.
Překlad:
Filosofie, která nás provázíš životem, hledáš ctnost, zaháníš
neřesti. Co bych si bez tebe počal, a nejen já, ale vůbec celý lidský
život? (Přel. Václav Bahník)
6. Loretánská zvonkohra (konec 17. století) Autor mechanismu Petr Naumann. Záznam Supraphonu 12. července 1977.
7. Ptačí kolovrátek (19. století). Přístroj ze sbírek Hudebního odd. NM. Deska Supraphon DV 6254 z roku 1966.
8. Hřebíčkový hrací strojek (1. pol. 19. století). Přístroj ze sbírek Hudebního odd. NM. Deska Supraphon 0 29 0490 z roku 1969.
9. Polyfon (2. pol. 19. století). Bedřich Smetana: Proč bychom se netěšili. Přístroj ze sbírek Hudebního odd. NM. Deska Supraphon DV 6254 z roku 1966.
10. Pianinový orchestrion (2. pol. 19. století). Bedřich Smetana: Proč bychom se netěšili, směs. Přístroj ze sbírek Hudebního odd. NM. Deska Supraphon DV 6254 z roku 1966.
11. Velký orchestrion (2. pol. 19. století). Deska Supraphon 0 29 0490 z roku 1969.
12. Píšťalový kolovrátek (přelom 19. a 20. století) Železný grenadýr. Přístroj ze sbírek Hudebního odd. NM. Deska Supraphon DV 6254 z roku 1966.
13. Mary had a little lamb (hovoří Thomas Alva Edison) Rekonstrukce scény prvního záznamu na staniolový fonograf u příležitosti 50. výročí vynálezu fonografu, kdy Edison znovu pronesl slova prvního zvukového záznamu. Záznam byl pořízen roku 1927 a je uložen ve sbírce nadace T. A. Edisona v knihovně Syrakuské university v USA. Překlad:
První slova, která jsem vyslovil do původního fonografu, byla malá ukázka praktické poezie: Mary měla jehňátko, jeho vlna byla bílá jako sníh, a ať šla Mary kamkoliv, šlo jehňátko s ní.
14. Pozdrav sira Arthura Sullivana Edisonovi. Nejstarší dochovaný použitelný záznam, který pořídil na fonografický valeček plukovník Gouroud, Edisonův zástupce v Londýně, v roce 1888 ve svém domě Malý Menlo. Záznam byl použit s laskavým svolením Argo Division of The Decca Record Co. Ltd., Londýn (produkce Kevin Daly). Překlad:
Já sám mohu pouze říci, že jsem naplněn úžasem, a zároveň poněkud poděšen výsledky dnešního večerního pokusu. Naplněn úžasem nad podivuhodným výkonem, který jste dokázal — a současně poděšen myšlenkou, že bude moci být zaznamenáno na věky tolik příšerné a špatné hudby.
15. Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac, monolog Cyrana Synchronní záznam zvuku na fonografickém válečku k filmu se scénou Cyranovy balady o souboji v Hotelu Burgundském, který se veřejně promítal na Světové výstavě v Paříži roku 1900. V roli Cyrana francouzský herec Constant Benoit Coquelin. Ukázka je přepisem rekonstrukce tohoto filmu, který je uložen ve francouzském Státním filmovém archívu (SAF). Překlad:
Svůj širák odhazuji v dáli a s grácií. Tam leží on! Plášť zvolna spouštím, jenž mne halí, a tasím — luzný těla sklon, elegantně jak seladon! A hbitě, jako Scaramouche, dej pozor, tys mi Myrmidon! Při poslání tě bodnu už. Tak klidný jsi a k ráně stálý? Tě prošpikovat zlý mám shon, do boku, jater, v srdce zdali, aneb tvůj modrý pod kordon? Jak pochvy cinkají, din, don! Hrot kordu mého, jen se tuž, jak muška lítá, rým jak zvon! Při poslání tě bodnu už! Mně chybí rým a to mne pálí… ty couváš, sníh jak v zimy skon? Sám dáš mi rým; zrak se ti kalí, já odrazím kord v dobrý tón, chtěls ranit mne? Jen žádný ston! Teď výpad! Ukaž, jsi-li muž, toč rožeň svůj, tys Laridon! Při poslání tě bodnu už! Teď Boha žádej o pardón, teď kvarta; lehký sek a nuž teď útok, kryt. Tys fanfaron! Při poslání tě bodnu už! (Přel. Jaroslav Vrchlický)
16. František Josef I. na pařížské Světové výstavě 1900. Magnetický záznam hlasu pořízený v rakouském pavilónu na přístroji Telegraphon Valdemara Poulsena. Záznam je první dochovaný významnější magnetický záznam. Jako záznamového média bylo použito ocelového drátu. Překlad:
Tento nový vynález mne velmi zaujal a velice děkuji za jeho předvedení.
17. František Kmoch: Muziky, muziky. Hraje Kmochova kolínská kapela. Záznam na fonografickém válečku pořízen asi roku 1904. Označení na válečku: Columbia 45023 „Muziky, muziky -Böhmischer Marsch“. Označení na obalu: Columbia Record 45023 — Boehmischer March (Muziky, Muziky, V. Kmoch). Další text obalu: Goldguss-Walze der Columbia Phonograph Company New York Berlin Wien. Die echten weltberůhmten Columbia Records zeichnen sich durch Wohlklang und Dauerhaftigkeit aus und werden als die besten anerkannt. Man nehme nur Columbia Walzen und weise wertlose Nachahmungen zurück. Man verlange unsere neuesten Recordlisten. Filialen: New York London Berlin Paris Wien Hamburk St. Petersburg Warschau Mailand Chicago Boston Philadelphia Baltimore Washington Buffalo Pittsburg St. Louis San Francisco Toronto Cleveland New Orleans Detroit Milwaukee Minneapolis Indianapolis Kansas City. – Litý fonografický váleček, vnější průměr 55 mm, délka 102 mm, hloubkový záznam, 160 ot/min. Váleček z archívu NTM
18. Pianola (po roce 1900) a) Tam na nebi — b) Starý mládenec. Přístroj ze sbírek Hudebního odd. NM. Deska Supraphon DV 6254 z roku 1966.
19. Giuseppe Verdi: Rigoletto. Zpívá Otakar Mařák. Záznam na fonografickém válečku pořízen kolem r. 1904. Označení válečku: Columbia 45068 – „Rigoletto“ – Otakar Mařák. Označení obalu: Columbia Record 45068 „Rigoletto“ – kuplet Otakar Mařák.
Další text obalu obdobný jako u ukázky 17 s těmito hlavními odchylkami: Hartguss-Record der Columbia Phonograph Company New York Berlin. – Litý fonografický váleček, vnější průměr 55 mm, délka 103 mm, hloubkový záznam, 160 ot/min. Váleček z archívu NTM
20. Konvalinky. Neznámý orchestr. Záznam na fonografickém válečku pořízen po roce 1908. Označení na obalu: Čechie čís. 1620. Konvalinky, mazurka, xylofon s orchestrem. Další text obalu: Zlatolité válce Čechie. Zákonem chráněno. Cena K 1.20., 160 obrátek za minutu. Vyrábí První česká tovární výroba fonografických válců na Král. Vinohradech čís. 637. Ryze český a slovanský repertoir. Litý fonografický váleček, vnější průměr 56 mm, délka 107 mm, hloubkový záznam, 160 ot/min. Váleček z archívu NTM.
21. Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta. Árie Kecala. Zpívá Robert Polák. Záznam na fonografickém válečku pořízen kolem roku 1908. Označení na válečku: Čechie Record. Árie Kecala z opery Prodaná nevěsta. Označení na obalu: Čechie čís. 1. Árie Kecala z op. Prodaná nevěsta, zpívá Rob. Polák, člen opery Nár. div. v Praze. Další text obalu jako u ukázky 20. Litý fonografický váleček, vnější průměr 56 mm, délka 107 mm, hloubkový záznam, 160 ot/min. Váleček z archívu NTM
22. Turecký pochod (na motiv W. A. Mozarta). Neznámý orchestr. Záznam na fonografickém válečku pořízen po roce 1908. Označení na válečku: Čechie Record 117. Označení na obalu: Čechie čís. 117. Turecký pochod,
orchestr. Další text obalu jako u ukázky 20. – Litý fonografický váleček, vnější průměr 56 mm, délka 107,5 mm hloubkový záznam, 160 ot/min. Váleček z archívu NTM
23. Koktavej Vašek na námluvách Zpívá František Tužinský, u klavíru Karel Sternwald. Záznam na fonografickém válečku pořízen kolem roku 1909. Označení na válečku: Čechie Record 153. Označení na obalu: Čechle čís. 153. — Koktavej Vašek na
námluvách, kuplet s dopr. klavíru (Fr. Tužinský). Další text obalu jako u ukázky 20. – Litý fonografický váleček, vnější průměr 55,5 mm, délka 107 mm, hloubkový záznam, 160 ot/min. Vážně poškozený váleček z archívu NTM rekonstruovali Milan Fügner a Jaroslav Pergl.
24. Léta lásky. Umělec v hvízdání Gialdini s orchestrem. Záznam na fonografickém válečku pořízen před rokem 1910. Váleček označen jen číslem. Označení na obalu: Čechie Čís. 2512. Léta lásky, orchestr Další text obalu jako u ukázky 20. Litý fonografický váleček, vnější průměr 55,5 mm, délka 107 mm, hloubkový záznam, 160 ot/min. Váleček z archívu NTM.
25. Antonín Dvořák: Slovanský tanec č. 8. Orchestr Pathé, Vídeň, dirigent anonymní. Deska s hloubkovým záznamem z let 1908—1910. Označení na etiketě: Anton Dvořák — Slovanský tanec č. 8, Pathé-orch. Wien. Disque Pathé, Breveté S.G.D.G., kat. Č. 52776. Deska o průměru 287 mm, oboustranná, šelaková, hloubkový záznam, 80—100 ot/min. Deska z archívu NTM
26. Hop, mé děvčátko. Valčík neznámého autora. Označení na etiketě: Hop, mé děvčátko. Sólo na zvony s průvodem orkestru. Zonophone Record, manufactured by Oesterr. Grammophon-Gesellschaft m.b.H., Aussig a.E. Catalogue Number 509 346, Bohemian, Bells w. Orch. Deska o průměru 253 mm, oboustranná, šelaková, stranový záznam, 78 ot/min. Vyrobena v lisovně Zonophone v Ústí nad Labem po roce 1911. Deska z archívu NTM
27. Slovenský folklór v autentickém záznamu Bély Bartóka
a) Ej idem do kostola (č. 1436)
b) Gajdy — improvizace (č. 1128)
c) Pred kostolom jedlička (č. 1436)
Záznamy slovenského folklóru v terénu, pořízeny po roce 1906 bez bližšího označení. Voskové válečky Edison Blank, vnější průměr 55,5 mm, délka 107 mm, hloubkový záznam, 160 ot/min. Válečky jsou uloženy v archívu Matice slovenskej v Martině.
28. Bitva u Sedanu. Studiový záznam zvukové rekonstrukce bitvy. Záznam na fonografický váleček pořízen po roce 1904. Označení válečku: Gold Guss Record No. 4715 Scene aus der Schlacht bei Sedan. Označení na obalu: Gold-Guss-Walze 4715 Scene aus der Schlacht bei Sedan. Další text na obalu: Gold-Guss-Walze. Herrliche Tonfülle, laute u. klare Wiedergabe. Garantie für Haltbarkeit und Tonschönheit. Litý váleček, vnější průměr 55 mm, délka 103 mm, hloubkový záznam, 160 ot/min. Váleček z archivu NTM
29. Ostřelování Lille 1918. Přímý záznam dělostřeleckého ostřelování Lilie 9. října 1918, pořízený v palebných postaveních. Záznam byl poskytnut laskavostí Argo Division of the Decca Record Co. Ltd., Londýn (produkce Kevin Daly).
30. Vladimír Iljič Lenin: Co je sovětská moc. Výňatek záznamu Leninova projevu, který pořídila Gentro-pečať na konci března roku 1919 na gramofonovou desku. Záznam byl několikrát rekonstruován, je citována poslední úprava ve vydání Aprelevského závodu gramofonových desek, číslo D-2600. Původní deska měla průměr 250 mm, mechanický stranový záznam, 78 ot/min. ■ Překlad:
Co je sovětská moc? V čem je podstata této nové moci, kterou dosud nechtějí nebo nemohou pochopit ve většině zemí? Její podstata, která k sobě stále víc a více poutá dělníky v každé zemi, Že dříve řídili stát tím či oním způsobem boháči nebo kapitalisté, kdežto dnes po prvé řídí stát, a to v masovém měřítku, právě ty třídy, které kapitalismus utlačoval. Dokonce i v té nejdemokratičtější, i v té nejsvobodnější republice, dokud v ní trvá panství kapitálu, dokud tam půda zůstává soukromým vlastnictvím, dokonce i tam stát řídí vždycky nevelká menšina, skládající se z devíti desetin z kapitalistů nebo z boháčů. Poprvé na světě je u nás v Rusku státní moc vybudována tak, že pouze dělníci, pouze pracující rolníci bez vykořisťovatelů, vytvoří masové organizace — sověty a těmto sovětům je odevzdána všechna státní moc. (Spisy, sv. 29, str. 242)
31. Jazzový zpěvák. Zpívá Al Jolson. Záznam pořízen původně v roce 1926 na velkou gramofonovou desku jako synchronní doprovod k filmu, který se obecně považuje za počátek zvukové éry v hraném filmu. Deska o průměru 500 mm, stranový záznam, 33 1/3 ot/min. Film uložen v ČSFÚ — filmovém archívu v Praze
32. J. K. Tyl — F. Škroup: Fidlovačka. Scéna z prvního ryze českého zvukového filmu s optickým zvukovým záznamem, který byl natočen roku 1930. Píseň Kde domov můj slepého houslisty Mareše zpívá Otakar Mařák. Hustotní zvukový záznam na filmu, 24 obr./min. Film uložen v ČSFÚ — filmovém archívu v Praze
33. Jiří Karásek ze Lvovic: Pozdrav v nekonečno. Záznam vlastní básníkovy recitace tiskem původně nevydané básně o mechanickém záznamu zvuku, pořízený r. 1929 firmou Pathé pro Českou akademii věd a umění. Text etikety: Académie tchéque — Université de Paris — Institut de phonétique, Pathé č. 1626. Deska o průměru 251 mm, oboustranná, šelaková, elektrický stranový záznam, 78 ot/min.
34. Jaroslav Ježek: Bloody moon rhapsody. Hraje Ježkův orchestr Osvobozeného divadla, řídí Jaroslav
Ježek. Výňatek z desky Ultraphon (A 10216). Deska o průměru 250 mm, oboustranná, šelaková, elektrický stranový záznam, 78 ot/min.
35. Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie Es dur, K. 543. Londýnský filharmonický orchestr, řídí Sir Thomas Beacham. První magnetický záznam veřejného koncertu, který se konal 19. listopadu 1936 v Ludwigshafenu n/R. Na programu koncertu byla mimo jiné i Dvořákova Symfonie G dur, op. 88, jejíž záznam se nedochoval. Magnetický záznam na pásku o šíři 6,5 mm, záznamová rychlost 100 cm/s, stejnosměrná předmagnetizace, celostopý záznam. Originál je uložen v archívu BASF v Ludwigshafenu.
36. Count Basie: Topsy (Staré zrcadlo). Hraje Rytmus 42, neveřejný záznam na želatinovou fólii z 3. listopadu 1942. Bez etikety. Želatinová fólie o průměru 250 mm, elektrický stranový záznam, 78 ot/min. Deska Supraphon DV 10178
37. Bedřich Smetana: Vyšehrad z cyklu symfonických básní Má vlast. Česká filharmonie, řídí Karel Šejna. První československá dlouhohrající deska, vydaná roku 1951. Celý cyklus byl umístěn na 6 stranách. Záznam byl pořízen ve studiu Supraphon roku 1951.
Text na etiketě: Československá dlouhohrající deska Supraphon, Mikro 6. Deska o průměru 250 mm, oboustranná, kombinovaný
materiál, stranový záznam s úzkou drážkou, 33 1/3 ot/min.
38. Bohuslav Martinů: Fresky Piera della Francesca. Česká filharmonie, řídí Karel Ančerl. První československá stereofonní deska VST 1, vydaná roku 1959. Záznam byl pořízen ve studiu Supraphon 11.—14. 2. 1959 Deska o průměru 300 mm, oboustranná, kopolymer, stereofonní stranový záznam s úzkou drážkou, 33 1/3 ot/min.
39. Giacomo Puccini: Tosca. Árie Vissi ďarte, vissi ďamore. Zpívá Ema Destinnová. Ukázka rekonstrukce záznamu na desce z roku 1907 elektrickou cestou (a — původní záznam, b — rekonstruovaný záznam). Záznam byl rekonstruován ve studiu Supraphon 10.11.1975.
40. Waldir de Azevedo: Amorada. Orchestr Ladislava Štaidla, sólista Felix Slováček. Ukázka postupného vrstvení zvukově neupravených playbacků na vícestopém magnetofonu. Z možných šestnácti stop na pásku bylo využito čtrnáct pro tyto nástroje: basová kytara, malá basová kytara, konga, trubky, pozoun, syntezátor Moog, harfa, sbor, klarinet (F. Slováček), smyčce, elektrický klavír. Na závěr záznamu je definitivní verze smíchaného snímku. Konečné zpracování ukázky bylo pořízeno ve studiu Supraphon 28. 6. 1977.
41. Václav Kučera: Kinetický balet (ukázka). Realizace ing. Čestmír Kadlec a autor ve Studiu experimentální hudby Čs. rozhlasu v Plzni 28. 11. 1968.
42. Syntéza řeči. Ukázka syntézy českých textů na syntetizéru řeči Tesla – VÚST A. S. Popova. Realizace ing. Vlastimil Maláč, CSc. v červenci 1977.
43. T. A. Edison: O poslání techniky. Záznam části Edisonova proslovu, který pronesl 21. 10. 1929 ve svých 82 letech a v němž bilancoval svůj život. Projev byl vysílán rozhlasem a zaznamenán na vosk. Záznam je uložen ve sbírce nadace T. A. Edisona v knihovně Syrakuské university v USA. Překlad:
Bylo mi řečeno, že tento večer dosáhne můj hlas do všech čtyř stran světa. Je to pro mne neobvyklá příležitost vyjádřit své hluboké ocenění a poděkování vám všem za mimořádné projevy vašeho vztahu ke mně. Byl bych uveden do rozpaků z poct prokazovaných mi v tento nezapomenutelný večer, kdybych si neuvědomoval, že tím, že prokazujete pocty mně, současně prokazujete čest té nekonečné armádě myslitelů i dělníků minulosti a těch, kdož mi pomáhali, bez nichž by nebyla moje práce ničím! Podnítil-li jsem lidi k většímu úsilí a rozšířila-li naše práce obzory porozumění mezi lidmi a dala aspoň trochu štěstí tomuto světu, jsem spokojen.
44. Leoš Janáček: Symfonietta. Česká filharmonie, řídí Zdeněk Košler. Ukázka digitalizovaného záznamu jako výchozího originálu
pro celé další zpracování snímku. Záznam je převeden do analogového tvaru. Záznam byl pořízen ve studiu Supraphon 21. 4. 1977 ve spolupráci s firmou Nippon Columbia, Tokyo.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře
Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)