Historie rozhlasových her

Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Mise kapitána Gončarenka

Přemysl Hnilička (napsáno pro Týdeník Rozhlas) Oblíbeným rozhlasovým žánrem sedmdesátých a osmdesátých let minulého století bylo v Československém rozhlase špionážní drama. Posluchači dodnes s nostalgií vzpomínají na napínavé a komplikované příběhy tajných agentů, kteří v úchvatném oparu cizokrajných zemí a cigaret pronásledují nepřátele socialismu. Paměť je zkrátka selektivní – ideologický rámec je vytěsněn a zůstává […]


Plachý chlapec, co mohl hrát Hamleta

Odešel Jaroslav Kepka Přemysl Hnilička /napsáno pro Týdeník Rozhlas/ Když ve druhé polovině měsíce dubna opustil náš svět herec Jaroslav Kepka, mnoho novinářů celostátních deníků se řádně zapotilo. Dá se předpokládat, že nedokázali se jménem spojit tvář a později si jen těžko vzpomínali na výraznou postavu, s níž by si jej každý čtenář spojil (pomineme-li […]


A kdo je tady flákač?

Martin Čípek (napsáno pro web Panáček v říši mluveného slova)  New York, 1930. Sněží, je zima. Ulicemi Manhattanu se toulají dva muži. Jeden je starší, kolem šedesátky, možná víc, ten druhý je mladší. Nemají kde spát, jsou zmrzlí až na kost a přemýšlejí, kde by se mohli alespoň na chvíli ohřát. Po chvilce zaváhání se […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Oldřich Nový: z Brna do Karlových Varů

Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas) Jméno Oldřicha Nového je pro většinu z nás známé z oblasti filmu. Někteří jsou schopni přidat znalost o tom, že Oldřich Nový měl také vlastní divadlo nebo si vzpomenou na jeho účinkování v inscenaci Činoherního klubu Hodinový hoteliér (1969, napsal Pavel Landovský). Co ale Nového účinkování rozhlasové? Kdo si […]


Monolog muže, jehož čas skončil

Martin Čípek  (psáno pro Panáčka v říši mluveného slova) Jméno spisovatelky a překladatelky Věry Adlové (1919 – 1999) není v rozhlasovém prostředí zcela neznámé – ostatně Adlová během svého pobytu v Sovětském svazu v padesátých letech působila v české redakci moskevského rozhlasu – a přestože později zastávala významné funkce zejména v nakladatelstvích, zaměřujících se na dětské čtenáře, je také autorkou […]


Mocí proti svobodě

Ivan Němec Rozhlasové hry začal psát Milan Uhde v první polovině 60. let 20. století a do roku 1969, kdy mohl tvořit ještě pod svým jménem, jich vzniklo pět. Za nejúspěšnější je právem považováno monodrama Výběrčí, nesoucí znaky absurdního dramatu, které v dramaturgii Karla Tachovského natočil roku 1966 režisér Jiří Horčička. Fantasmagorický monolog, jenž pronikl také do […]


Zrada, která se neodpouští

Martin Čípek  (napsáno pro Panáčka v říši mluveného slova) Láska, závist, intriky, přátelství, která se mění ve zradu… Ingredience, jimiž je vybaven snad nejznámější román francouzského spisovatele Alexandra Dumase staršího – Hrabě Monte Christo. Strhující příběh pomsty Edmonda Dantèse od jeho útěku z vězení v hrozivé pevnosti na ostrově If až po dokonalý, rafinovaný plán, […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Hlavně nezapálit chatu nad hlavou!

Přemysl Hnilička  (vyšlo v Týdeníku Rozhlas, prosinec 2017) První doloženou nahrávkou, která v rozhlase vznikla a která nese jméno Jaroslava Foglara, je přednáška Zkušenosti skautského vůdce, kterou Foglar přednesl 8. února 1938. Tou dobou už lze hovořit o skutečně zkušeném vychovateli mládeže, který měl za sebou léta praxe a od roku 1935 spolupracoval s časopisem […]


Vrah, nebo jen padouch?

Martin Čípek (napsáno pro Panáčka v říši mluveného slova) Všichni víme, jak končí příběh o Hamletovi, kralevici dánském – nad čtyřmi mrtvolami stojí Hamletův přítel Horatio: „A světu, jenž to neví, říct mě nechte, jak se to zběhlo vše…“ A poté přichází norský kralevic, vojevůdce Fortinbras: „Mám v této říši starobylá práva a prospěch velí hledět […]


Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Kokain, básně a válka

Přemysl Hnilička (vyšlo v Týdeníku Rozhlas 4/2019) Básník nepatří na pole válečné. Když se na poli první světové války ocitl rakouský básník Georg Trakl (1887-1914), zapůsobily na něj hrůzy válečného konfliktu tak, že se pokusil neúspěšně zastřelit a později – úspěšně – předávkovat kokainem. Zůstaly po něm básnické sbírky plné melancholie, neúspěšné divadelní hry (Totentag […]