Povolení k prohlídce (1975)
Arkadij Arkanov, Grigorij Gorin. Překlad Jiří Plachetka. Rozhlasová úprava Vladimír Remeš (pod pseudonymem Vladimír Pech). Zvuk Blanka Bezrová. Záznam a střih Míla Jarolímková. Hudební montáž Dana Brochová. Asistent režie Artur Šviha. Režie Josef Hajdučík.
Osoby a obsazení: Ivanovová (Světla Amortová), Viktor (Petr Kostka), Naďa (Zdena Burdová), Ivánovová (Květa Houdlová), Valentin (Svatopluk Skládal), Jula (Regina Rázlová), vypravěč (Bohumil Bezouška).
Natočeno 12. – 17. 5. 1975 (studio R 31, 14:15 – 18:30 h;. 9:00 – 13:30 h.). Premiéra 30. 8. 1975 (Vltava, 15:30 h.). Repríza 4. 6. 1977 (Vltava, 15:30 – 16:02 h).
Smazáno 28. 11. 1979 (důvodem bylo „splnění dvou účelů svého vzniku – jejich autoři dostali čárku za odvysílání angažovaného titulu a (…) honorář“).
Lit.: Hu: Povolení k prohlídce. In Rozhlas 35/1975 (18. 8. 1975), s. 4 (článek).
Lit.: Hubička, Jiří: Věc: Mazání. In Svět rozhlasu, 20/2008, s. 37.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Pan Hubička zřejmě napsal svůj pohled o důvodech vzniku ze závisti. Je škoda, že další lidé to slepě papouškují. Podlé je pak pomýlené názory šířit, aniž o tom dotčení lidé vědí, aby se mohli vyjádřit. Jednostranné a lineární uvažování tak opět inverzně plodí další novodobé tmářství.
Jsem jedním z „tvůrců“, dělal jsem hudební spolupráci, tedy výběr hudby.
Ano, zadání od tehdejšího vedení, z moci úřední, opravdu bylo vytvořit „něco angažovaného“. To však ještě neznamená nutnost doslovného naplnění. Naopak, příležitost byla všemi, především dramaturgií, jednoznačně uchopena jako možnost toto „angažování“ vtipně otočit a využitím správné a cenzurou nezpochybnitelné předlohy a vhodného zpracování vytvořit krátkou a zábavnou hříčku, která bude aktuální. Jinak to přeci tehdy ani nešlo. Škoda, že dnes výsledek nelze verifikovat, pak by bylo možné má slova potrvrdit.
Důvod mazání byl tehdy často velmi prozaický, nedostatek financí na nákup záznámového materiálu, tedy studiových pásů! To se však dnes zřejmě do novodobých názorových rámečků nehodí.