Mafie velká a malá 1/3 (1990)
Karel Pecka. Třídílná četba na pokračování z knihy Malostranské humoresky. Dramaturg Jiří Vondráček. Režie Jiří Roll.
Účinkuje Rudolf Pellar.
Natočil Československý rozhlas Praha v roce 1990. Repríza 10. – 12. 8. 2021 (ČRo Plus, 23:33 h.; díly 23 – 29 min., celkem 80 min.) v cyklu Radiokniha.
Pozn.: Díl první – Hrdina povídky pan Anton se po druhém rozvodu stěhuje do jednopokojového bytu v Nerudově ulici, aby zde naplnil své životní krédo ? totiž že „ti nejchytřejší nedělají nic“. Dny v malostranských uličkách plynou poklidným stereotypem až do chvíle, kdy jednoho dne koncem zimy obsadí starosvětskou čtvrť kamiony filmového štábu a zástupy komparsistů. Takový vpád musí probrat pravidelná společnost v hospodě U Kocoura.
Díl druhý – Kumpán od Kocoura, asistent na Barrandově, opatří českou verzi scénáře natáčeného filmu. Pan Anton po jeho přečtení oceňuje dokonalou profesionální práci, ale je znepokojen svévolným zacházením s historickými fakty. Další téma pro rozpravy U Kocoura. Jenomže život v Československu 80. let přináší i mnohem přízemnější starosti.
Díl třetí – Náhodné setkání s bývalým kamarádem z vojny, dnes hudebníkem na volné noze, přináší vyjasnění jedné z otázek nad natáčeným filmem. Partička od Kocoura chystá rafinovaný podvod, aby mladý maturant napsal maturitní práci z ruštiny. Pro jeho úspěšnou realizaci se nakonec bude hodit i přítomnost filmařů v pražských ulicích.
Lit.: Blažejovská, Alena: Amadeus uvnitř normalizace. Povídka Karla Pecky z nerudovské Malé Strany kořeněné Husákem a Formanem. In web ČRo Plus, 11. srpen 2021 (článek). – Cit.: Třídílná četba povídky českého spisovatele Karla Pecky Mafie velká a malá z knihy Malostranské humoresky nás zavádí do ulic pražské Malé Strany v 80. letech minulého století. Právě tu natáčí Miloš Forman slavný film o Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Jak se s americkými filmaři v jinak poklidných kulisách vyrovnávají místní a mezi nimi hlavně neúspěšný spisovatel a úspěšný scenárista Anton? (…)
Obrovský štáb, kulisy a hlavně herci neuniknou v Peckově povídce pozornosti snad žádného Pražana. Jedním z nich je pan Anton.
Vpád dokonale organizované filmařské mašinerie do ospale poklidného normalizačního života malostranských obyvatel je obestřen řadou tajemství a otázek. A ty se stanou opakovaným předmětem debat Antonových přátel, převážně disidentů a signatářů Charty 77, v pivnici U Kocoura. (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku