Syndrom E (2017)
Franck Thilliez. Audiokniha ze série Komisař Sharko a Lucie Henebelleová 1. Přeložil Jiří Žák.
Čte Jiří Žák.
Vydalo nakladatelství XYZ v prosinci 2017 (1 CD mp3, 13 hod. 52 min.).
Pozn.: Horké léto, dovolená právě začala, dvěma francouzským policistům však běhá mráz po zádech. Poručici Henebelleové z Lille zavolá uprostřed noci jeden z jejích přátel a prosí ji o pomoc. Po zhlédnutí anonymního krátkého filmu z padesátých let oslepl. V jiné části Francie komisař Sharko z Nanterre vyšetřuje pětinásobnou sadistickou vraždu. Oba případy spojuje záhadný „syndrom E“.
Lit.: Špetlíková, Tereza: Co oči nevidí, ale mozek vnímá. In web Naposlech.cz, 12. 4. 2018 (recenze). – Cit.: V pořadí třetí díl série s komisařem Franckem Sharkem z pera nejčtenějšího francouzského autora kriminálních románu Francka Thillieze nese název Syndrom E a jako první z řady je nyní dostupný také v audiopodobě. Zajímavou teorií i nepěknými důsledky vlivu podprahových obrazů, smyslových podnětů pod hranicí vědomého vnímání, posluchače vědomě provede Jiří Žák, herec Divadla na Vinohradech.
Herec a překladatel Jiří Žák je už ostříleným interpretem detektivních audioknih Nakladatelství XYZ. Posluchači ho mohou znát z úspěšné série s komisařem Martinem Servazem dalšího z řady celosvětově úspěšných francouzských spisovatelů Bernarda Miniera (Mráz, Kruh, Tma a patrně i zatím audioknižně dosud nevydaná Noc), nebo z detektivek frankofonního Kanaďana Davida Hiddena (Děti boží, Děs). Jeho hlas se výjimečně dobře hodí ke strohým postavám, které přes svou skoupost mohou působit vřele.
Z počátku audioknihy Syndrom E je Žákova interpretace konstantně plynulá a poměrně rychlá. To nutí posluchače zvyklé na dramatičtější podání soustředit pozornost na samotný obsah sdělení a nenechá je příliš kochat se formou. Herec ovšem dobře artikuluje, takže k problémům s porozuměním nedochází. Navíc dokáže za pomoci minimální změny tóniny či dikce vtisknout postavě vlastní charakter a odlišit i popisnější části. Postupem času se ale s postavami příběhu sžívá a jak se příběh vyvíjí, přizpůsobuje i on svůj projev a důsledněji dbá na rytmus jednotlivých scén románu.
Hudba je v audioknize Syndrom E využita spíše v menším měřítku a plní zde funkci oddělení jednotlivých kapitol. Její autoři zvolili molově laděné tóny smyčcových nástrojů, které mají nejspíš evokovat celkovou ponurost nejen vyšetřovaných zločinů, ale rovněž pošramocené duše a mozky všech účastníků experimentů.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku