Mateřství (2003)
Boris Vian. Překlad Tomáš Kybal. Připravil Petr Turek. Režie Vlado Rusko.
Účinkuje Pavel Soukup.
Natočeno v roce 2003. Repríza 23. 5. 2018 (ČRo 3 Vltava, 14:30 h.; 23 min); 13. 3. 2020 (ČRo 3 Vltava, 14:30 h.; 23 min); 2. 10. 2024 (ČRo 3 Vltava, 13:30 h.).
Lit.: Fleyberková, Klára: Boris Vian: Mateřství. In web ČRo 3 Vltava, 23. květen 2018 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Francouzský prozaik, básník, jazzový hudebník, dramatik, mystifikátor a patafyzik Boris Vian je znám především díky románu Pěna dní, který sice vyšel už před více než šedesáti lety – roku 1947, ale působí neobyčejně svěže dodnes. Jeho povídku Mateřství, postavenou jako mnohé z jeho textů na třeskutě cynickém humoru, vám nabízíme k poslechu do 29. května 2018.
Vianův život byl krátký a ukončila jej tragická událost. Narodil 10. března 1920 ve Ville d’Avray nedaleko Paříže a o 39 let později, roku 1959, zemřel na srdeční infarkt při promítání filmu natočeného na motivy jeho mystifikačního románu Naplivu na vaše hroby.
Ve svých textech Vian vytváří originální, svébytný svět, v němž se mísí parodování směšných aspektů nejrůznějších módních zálib s krutě ironickým humorem, který se nezastaví před ničím…
Naše dnešní povídka obtížně zařaditelného tvůrce nese název Mateřství. U Borise Viana nepřekvapí, že text s očividně úctyhodným velebným názvem je postaven na třeskutě cynickém humoru. Stejně jako mnohé další povídky je i Mateřství nevšedním příběhem, který je odlehčen vtipem a vyniká Vianovým osobitým stylem. A téma povídky, která byla publikována až po autorově smrti, je dnes až překvapivě aktuální…
Lit.: tur – Mačas, Dominik: Živel jménem Boris Vian. Poslechněte si povídky slavného francouzského spisovatele a jazzmana. In web ČRo 3 Vltava, 2. říjen 2024 (článek). – Cit.: Když Boris Vian v roce 1959 náhle zemřel během promítání filmu natočeného podle jeho knihy Naplivu na vaše hroby, bylo mu pouhých třicet devět let. Celý život jel na plný plyn, tak žil i pracoval. Věděl, že má vážnou vrozenou srdeční vadu, ale nedovolil, aby jeho život ovládala. (…)
Vian jako by žil několik životů současně. A jako by chtěl sám obsáhnout celý umělecký svět. Psal básně, povídky, romány, dramata a scénáře. Překládal a psal do novin hudební a literární kritiky. Skandální parodie na americké detektivky Naplivu na vaše hroby mu zajistila finanční nezávislost. Román Pěna dní zase literární nesmrtelnost. Ale to není zdaleka všechno. Vian žil jazzem. Skládal hudbu, psal texty, hrál na trubku, zpíval. Hrál také v několika filmech, psal scénáře a dokonce i maloval. Byl jeden z nejvýraznějších členů Patafyzického kolegia. Dvakrát byl ženatý a samozřejmě i čas od času flámoval.
Texty Borise Viana ani po letech neztratily nic ze svého půvabu. Při četbě jeho básní, povídek i románů nepřestává okouzlovat jejich křehkost i krutost, jímavost i absurdní humor. Přes hektičnost a překotnost Vianova života svědčí o tom, že byl velmi soustředěným a citlivým pozorovatelem našeho světa, a ne jen sršící kometou, která tudy v okamžiku prolétla. (…)
U Borise Viana nepřekvapí, že text s očividně úctyhodným, velebným názvem je postaven na třeskutě cynickém humoru. Stejně jako mnohé další povídky, je i Mateřství nevšedním příběhem, který je odlehčen vtipem a vyniká Vianovým osobitým stylem. A téma povídky, která byla publikována až po autorově smrti, je dnes až překvapivě aktuální. (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku