Komín (1967)
Emil Kočiš. Autor v bohatě strukturované kompozici analyzuje groteskní pozici jedince hodnotící svůj život na pozadí mezilidských vztahů a morálky v tehdejši společnosti. Dramaturgie Mária Terenová. Režie Osvald Zahradník.
Účinkují Ivan Macho, Andrej Mojžiš, Štefan Kršňák, Michal Monček, Andrej Vandlík, Kája Dubovicová a další.
Natočeno v roce 1967 (68:39 min.). Obnovená premiéra 28. 11. 2022 (SRo 8 Rádio Litera, 20:30 h.). Repríza 29. 11. – 4. 12. 2022 (SRo 8 Rádio Litera).
Lit.: Šaráková, Lucia: Už sme všetci v jednom vreci. Téma týždňa. In web SRo 8 Rádio Litera, 27. 11. 2022 (článek). – Cit.: Áno, „už sme všetci v jednom vreci“, mohli by si povedať autori a rozhlasové hry, ktoré sa takto pospolu ocitnú tento týždeň v Rádiu Litera. A veríme, že to, čo sa z tohto rozhlasového vreca vykľuje, vás poteší, lebo to nebudú žiadne mačky vo vreci. Čaká na vás cyklus Slovenské rody, tentokrát o Hurbanovcoch, od rádia by sme sa na vašom mieste pri tomto cykle ani nepohli :-). A dáme opäť šancu hrám, ktoré neboli roky vysielané, takto sme pre vás vylovili hru Emila Kočiša Komín, Petra Jaroša Splynutie, Ferka Urbánka Už sú všetci v jednom vreci a skutočne výbornú hru Pavly Kováčovej Nesmiať sa a neplakať – titul, ktorý určite zaujme tie, ktoré ste matkami, dcérami, sestrami či vdovami, babičkami. A ak sa budete chcieť dozvedieť o tom, ktorá ručička na hodinách bola vymyslená ako prvá a ktorá ako druhá a aký čas ich delil, kým sa zrodili, vypočujte si fíčer Vladimíra Tomoviča Kyvadlo času. Aj vy ste už uvažovali nad tým, čo vás naučil covid? A že v živote ste mali rôzne fázy čítania – keď ste čítali neradi či keď ste čítať chceli a nedalo sa? Tak nad týmto všetkým sa zamýšľal Jozef Kaščák – započúvajte sa, či sa v niečom nájdete aj vy. A napokon výborným výberom týždňa je i stereokompozícia vytvorená z ľúbostných listov Janka Jesenského a Anny Bottovej. (…)
Napriek tomu, že od premiéry pôvodnej rozhlasovej hry Emila Kočiša Komín uplynulo už niekoľko desiatok rokov, je príkladom poznania, že umne dramaticky vystavaný tutul môže byť moderným a súčasným, napriek svojmu veku. Autor tu, na ploche takmer 70 minút, v bohato štrukturovanej kompozícii analyzuje grotesknú pozíciu jedinca, hodnotiaceho svoj život na pozadí medziľudských vzťahov a morálky vtedajšej spoločnosti. Hru v roku 1967 režijne naštudoval Osvald Zahradník. (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku