Tanečník advokáta Kraykowského (2002)
Witold Gombrowicz. Příběh ze souboru Bakakaj z polského originálu přeložila Helena Stachová. Režie Ivan Chrz.
Účinkuje Jiří Ornest.
Natočeno v roce 2002 (30 min). Repríza 13. 10. 2017 (ČRo 3 Vltava, 14:30 h); 25. 9. 2018 (ČRo 3 Vltava, 14:30 h) v cyklu Marek Šindelka uvádí…; 15. 8. 2021 (ČRo 3 Vltava, 13:30 h.).
Lit.: Fleyberková, Klára: Marek Šindelka uvádí… In web ČRo 3 Vltava, 25. září 2018 (článek). – Cit.: Volný autorský cyklus, ve kterém poznáváme vkus našich spisovatelů. Tentokráte z rozhlasového archivu vybírá Marek Šindelka, držitel ceny Jiřího Ortena a dvojnásobný laureát ceny Magnesia Litera za prózu. (….)
Lit.: anonym: Witold Gombrowicz: Tanečník advokáta Kraykowského. In web ČRo 3 Vltava, 13. říjen 2017 (článek). – Cit.: Witold Gombrowicz byl polský romanopisec a dramatik žijící mezi léty 1904 a 1969. V roce 1911 se s rodiči přestěhoval do Varšavy, kde roku 1922 maturoval a 1927 dokončil studium práv. V letech 1927–1929 studoval filozofii a ekonomii v Paříži. Po návratu pracoval krátce u soudu ve Varšavě, posléze se věnoval pouze literatuře. Od roku 1939 žil v exilu v Buenos Aires, roky 1963–1964 strávil v západním Berlíně a nakonec se usadil ve Francii, kde ve Vence 25. července 1969 zemřel.
Knižně debutoval sbírkou povídek Památník z období dospívání (1933), která později v rozšířeném vydání vyšla pod názvem Bakakaj (1957). Z některých fragmentů těchto raných próz Gombrowicz vycházel i při psaní svého prvního románu Ferdydurke (1938), který zaujal v autorově tvůrčí biografii a v celé polské literatuře zásadní význam.
Nalezneme v něm ve vyzrálé podobě stěžejní okruhy Gombrowiczowa celoživotního zájmu i zcela originální tvůrčí postupy, zřejmé i z ostatních jeho románů. Především jsou to ambivalentní vztah člověka a kultury, problém rolí, které je člověk nucen ve společnosti zastávat, demýtizace polských národních představ a mýtů – a jejich ztvárnění prostřednictvím složitě strukturovaného textu, v němž se prolíná nejčastěji realistický základ příběhu s naturalisticky líčenými detaily, existenciálními úvahami, filozofickými názory, hra s jazykem a pregnantnost vyjádření korespondující s pozoruhodným rytmem celé prózy.
Dnes je Witold Gombrowicz vnímán jako nejvýznamnější polský prozaik 20. století. Jeho groteskní a parodická próza je obtížně zařaditelná do jasné škatulky a, co se týče jeho dramatických textů, bývá považován za předchůdce absurdního dramatu. Přesně tyto prvky jsou čitelné i v Gombrowiczově povídce nazvané Tanečník advokáta Kraykowského, která pochází ze souboru Bakakaj.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku