Niekur (2007)
Kateřina Rudčenková. Původní rozhlasová hra. Děj hry je rámován tvůrčím pobytem umělců z celého světa v německém zámečku Wiepersdorf. Rozhlasová úprava Petr Mančal a Kateřina Dušková. Hudba Ladislav Železný. Dramaturg Petr Mančal. Režie Kateřina Dušková.
Osoby a obsazení: Kornelius (Jaroslav Haidler), Agnes (Jana Stryková), Siamská dvojčata (Nataša Gáčová), německé hlasy (Till Janzer a Christian Erich Rühmkorf).
Natočeno v roce 2007. Premiéra 24. 6. 2007 (Vltava, 19:00 – 19:45 h. ; 45min.). Repríza 6. 5. 2014 (ČRo 3 Vltava, 21:30 h.); 8. 12. 2020 (ČRo 3 Vltava, 20:00 h.) v cyklu Večerní drama.
Pozn.: Nominace Prix Bohemia Radio 2008 v kategorii Rozhlasová hra pro dospělého posluchače.
Lit.: Rozhovor s Kateřinou Rudčenkovou. In web Rozrazil 4/2007.
Lit.: Adámek, Jiří: Naděje na jiný rozhlas. In web A2 (A Dvojka) 43/2007 (článek). – Cit.: Z uvedených her zřetelně vyniká Niekur Kateřiny Rudčenkové a Soumrak bodů Petra Kolečka. (…) Úplně jiného druhu je „dramatická báseň“ Niekur, za kterou získala autorka před dvěma lety druhé místo v Cenách Alfreda Radoka (A2 č. 18/2007). Autobiograficky laděný příběh byl původně psán pro divadlo: mladá spisovatelka prožije románek se starším mužem na tříměsíční tvůrčí rezidenci v Německu. Jednoduchá fabule slouží především k reflexi vnitřního života bolestínské samotářky. Rozhlasový dramaturg Petr Mančal a režisérka Kateřina Dušková (oba absolventi DAMU) hru upravili a značně zkrátili. Ku prospěchu věci ji zestručnili především o pasáže, v nichž hlavní postava popisuje a vysvětluje své pocity. Text získal na dynamice i tajemnosti. Co není řečeno slovy, daří se vyjádřit náladami ve zvuku a nuancemi v hereckém projevu (Jaroslav Haidler, Jana Stryková). Hudebnímu spolupracovníkovi Ladislavu Železnému se podařilo učinit ze zvukových efektů téměř rovnocenného partnera hereckých promluv a tím mimo jiné podpořit účinný temporytmus celé kompozice. Tvůrci se zkrátka zbavili obecných nešvarů české rozhlasové tvorby: ilustrativnosti, stereotypní zvukovosti a přílišného důrazu na literární složku.
Niekur se vedle intelektuální roviny vyznačuje, jakožto hra o záležitostech veskrze intimních, smyslností. A právě v nepokryté erotičnosti spočívá odlišnost oproti obvyklému rázu tuzemské rozhlasové tvorby, trpící často salonní zastydlostí.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
režii tohoto kusu měla Kateřina Dušková nikoli Petr Mančal.