Máj (1935)

Rozhlasový přenos z divadla E. F. Buriana a kolektivu D 35 v Praze (pouze první a třetí zpěv). Karel Hynek Mácha. Voicebandová dramatisace Emil František Burian. Hudba dr. Karel Reiner. U čtvrttónového harmonia dr. Karel Reiner, harfa Marie Grunfeldová. Pomocná režie Lola Skrbková. Divadelní režie E. F. Burian.

Účinkují Marie Burešová, Sylva Havránková, Ilona Kubásková, Pavla Machníková, Zdeňka Podlipná, Lola Skrbková, Jiřina Stránská, Emil Bolek, Emil Kovářík, J. Kozák, M. Liška, Bohuš Machník, Saša Machov, Zdeněk Podlipný, J. Šára, Vladimír Šmeral, Václav Vaňátko.

Vysíláno 30. 4. 1935 (Praha, 21:25 – 22:00 h.). Vysíláno živě, záznam se nedochoval.

Lit.: Mázerová, Romana: E. F. Burian a rozhlas 1928 – 1938. Praha: Sdružení pro rozhlasovou tvorbu, 1995.

anonym - D 35 hraje Máchův Máj. K přenosu Prahy 30. dubna 1935. In Radiojournal 17-1935 (27. 4. 1935), s. 5 (článek)Lit.: anonym: D 35 hraje Máchův Máj. K přenosu Prahy 30. dubna 1935. In Radiojournal 17/1935 (27. 4. 1935), s. 5 (článek).

Lit.: anonym: Máchův Máj v provedení divadla D 35 bude vysílán pražským rozhlasem 30.4.1935. In Právo lidu 44, 1935, č.97, s.6, 25.4. 1935 (zpráva).

Lit.: Přehled rozhlasu. In Právo lidu, 28. 4. 1935 (anotace).

Skrbková, Lola: E. F. Burianova Voicebandová kompozice Máchova Máje. Brno: Městské kulturní středisko S. K. Neumanna, 1976 (scénář a vzpomínky).

Scherl, Adolf – Obst, Milan: K dějinám české divadelní avantgardy. Praha: NČSAV, 1962 (historický kontext a popis divadelní inscenace).

Träger, Jiří: Máchův Máj na jevišti. In Listy pro umění a kritiku III, 1935 (recenze divadelní inscenace)

-lf-, Národní osvobození, 18. 4. 1935 (recenze divadelní inscenace)

I. D., Svět mluví, 25. 1. 1936 (recenze rozhlasového přenosu) – Cit.: „Málokdy poslouchali jsme mluvené slovo z mikrofonu tak rádi a s takovým porozuměním, nikdy neslyšeli jsme slov tak plných a barvitých tvarů, tak rytmicky prokreslená a téměř odhmotněná jako při voicebandu. Ač jevištní, bylo to přece jedna z rozhlasově nejčistších mluvených relací, při níž jsme litovali jen dvou věcí: že tato relace byla vysílána jen rozhlasem pražským a že E. F. Burian se svým kolektivem není zván před mikrofon našeho Radiojournalu častěji.“

-K-, Venkov, 3. 5. 1935 (recenze rozhlasového přenosu) – Cit.: EFB provedl pro rozhlas dva příklady ze své jevištní úpravy Máje a vysílal je z divadla D 36, třebaže by mu bylo rozhlasové studio mohlo poskytnout více po stránce technické. Zbaveno rušivé barvotiskovosti Burianova jeviště, ukazuje rozhlasové provedení těchto dvou částí Máje mnohem jasněji, jaké množství skladebných principů aplikuje EFB na lidský hlas, jehož prostě užívá jako nového symfonického nástroje. V Burianově voicebandu přestává být lidský hlas hlasem individuálním a stává se zvukem odtažitějším, typickým, typizujícím namísto prostředkem charakterizačním. Bylo by se jen slušelo provésti v rozhlase namísto dvou ukázek dílo celé.“

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)