Mlýn na mumie aneb Převratné odhalení komisaře Durmana (2015)
Peter Stančík. Nezkrácená audiokniha. Mysticko gastronomicko pornografický thriller. Zvuk Radek Veselý. Hudba použita z CD Voices of Tranquility – Gregorian Choir of Grimbergen Abbey, vydaného nakadatelstvím Reader’s Digest. Design obalu Martin Urbánek. Odpovědná redaktorka Karolina Srncová. Režie Dimitrij Dudík.
Čte Zdeněk Maryška a Ivan Řezáč.
Natočeno 2015. Vydalo Tympanum 5. 11. 2015 (1 CD MP3).
Pozn.: Vydání původně plánováno na 14. 9. 2015. Nakonec dána přednost vydání na Velký audioknižní čtvrtek.
Pozn.: Komisař Durman je sympatický prasák vyšetřující sérii bizarních vražd. Hodně času však věnuje ženským vnadám, dobré krmi či zrzavému moku. Ostatně celá tato staropražská detektivka působí opulentně: zažijete v ní honičku na střechách ghetta, navštívíte nejstarší pražský bordel, s císařem Maxmiliánem si odskočíte do Mexika a v proslulém pouličním Kandelábru si pochutnáte na jehněčím srdíčku „nadívaném do jedné komory frikasé z jater a do druhé z brzlíku“. Všechno možná působí starosvětsky, ale píše se nešťastný rok 1866: rok války Němců s Němci, jímž symbolicky počíná moderní nacionalismus a jiné -ismy, komunismus nevyjímaje. Durman má sice před sebou ještě pět zdánlivě idylických desetiletí, žije však zároveň v době, kdy se rozorávají mohyly a parní mlýny melou kosti starých bojovníků na spodium pro cukrovary. A ten bílý prášek je již drogou naší doby. Jedno je pro mě jisté: Stančík vytvořil nejpražštější knihu současnosti, a kdyby dnes psal Angelo Maria Ripellino novou Magickou Prahu, nemohl by tento majstrštyk v pojednání o pražské literatuře pominout. (Bogdan Trojak) (anotace)
Audioverze románu oceněného cenou Magnesia Litera 2015 v kategorii próza.
Komisař Durman je sympatický poživačný prasák. V této staropražské detektivce sice vyšetřuje sérii bizarních vražd, hodně času však věnuje ženským vnadám, dobré krmi či zrzavému moku. Zažijete s ním honičku na střechách zteřelého židovského ghetta, navštívíte nejstarší pražský bordel, s císařem Maxmiliánem si odskočíte do Mexika a v proslulém pouličním hotelu Kandelábr si pochutnáte na nadívaném jehněčím srdíčku. Pod starosvětsky klimbavým hávem se však skrývá i symbolický počátek. Zatímco se rozorávají mohyly, parní mlýny melou kosti starých bojovníků na spodium pro cukrovary. A ten bílý prášek je již drogou naší doby.
Petr Stančík (1968)
Dříve známý jako Odillo Stradický ze Strdic, od roku 2007 publikuje pod svým občanským jménem. Vydal mimo jiné knihy básní Černý revolver týdne (2004) a Virgonaut (2010), prózy Admirál čaje (1996), Fosfen (2001) a Pérák (2008), pro děti interaktivní pohádkový thriller Mrkev ho vcucla pod zem (2013). V poslední době se věnuje dějinám středověkého bratrstva Obruče a kladiva.
Ivan Řezáč (1955)
Narodil se v Plzni v rodině středoškolského profesora. Po studiích herectví na pražské DAMU (1979) své první angažmá získal v Divadle F. X. Šaldy v Liberci a v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. V letech 1987–1995 byl členem činohry Národního divadla v Praze, kde vynikl interpretací rozporuplných a psychologicky složitých postav v domácím i světovém repertoáru (Král Lear, Nebezpečné vztahy, Král Jindřich IV., Zlý jelen, Smrt obchodního cestujícího, Divoká kachna). V roce 2002 stál u zrodu Švandova divadla a zde působí dodnes. Vynikl zde v představeních Den matky, Tartuffe, Sen noci svatojánské nebo Žebrácká opera. V roce 2006 obdržel Cenu Thálie za za postavu Arnulfa v představení Škola ženy (za stejnou roli byl nominován také na Cenu Alfréda Radoka). Pro Tympanum ztvárnil roli novináře Duvala v rozhlasové hře Arsène Lupin kontra Sherlock Holmes.
Lit.: Klíčník, Richard – Kadlecová, Kateřina: Audioknižní hity v podobě obžerného detektiva a šílené babičky. In web Reflex, 22. 10. 2015 (recenze). – Cit.: Marketingová akce zvaná Velký knižní čtvrtek se osvědčila (tentokrát vyšlo zároveň hned šestnáct očekávaných bestsellerů podzimního trhu – 15. října), tudíž vydavatelé navázali Velkým audio knižním čtvrtkem. Pátého listopadu vyrazí na pulty mezi osmi očekávanými audioknihami i Literou za prózu oceněná staropražská detektivka Mlýn na mumie. Ohlédneme se také za o kousek starší audioknihou Babička pozdravuje a omlouvá se.
Petr Stančík, dříve píšící pod pseudonymem Odillo Stradický ze Strdic, letos zabodoval se svým románem Mlýn na mumie v Magnesii Liteře, a ještě než z knižní předlohy vznikne film, dostanou nadšení čtenáři k dispozici audioknihu (od vydavatelství Tympanum). Filozoficko-pornografický detektivní román s obžerným komisařem Durmanem v hlavní roli načetl člen souboru Švandova divadla Ivan Řezáč, úvodní pasáže každé kapitoly, které zachycují tajná akta Řádu nového pořádku, pak čte Zdeněk Maryška.
Pokud jste přečetli samotnou knihu, bude pro vás audio verze příjemným doplňkem, jenž vám oživí vzpomínky na jednu z nejlepších původních českých próz posledního desetiletí. Při poslechu fascinujícího příběhu z roku 1866, který se vyznačuje zejména opulentností autorova slohu a historickou přesností, si ještě více uvědomíte, jak dobrý Mlýn na mumie je a kolik detailů vám při čtení uniklo. Navíc vám příjemně zkrátí čekání na Stančíkův připravovaný román Andělí vejce.
Pokud komisaře Durmana ještě neznáte, zamilujete si jeho historii v podání skvělého Ivana Řezáče od první kapitoly. Mlýn na mumie je skutečnou hostinou pro milovníky českého jazyka, a pokud přistoupíte na autorovu hru s nadsázkou, stane se pro vás opakovaným společníkem na dlouhých cestách autem. Nová audiokniha se totiž neoposlouchá na první ani druhý poslech a patří k těm, které posluchače vtáhnou a vykouzlí mu na tváři samovolný úsměv. Takových textů česká literatura v poslední době nenabízí mnoho. (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku