Interspace (2015)
Michal Rataj. Audioskladba. Redakce Marcus Heuger.
Nastudoval Westdeutscher Rundfunk Köln (WDR) v roce 2015 pro Studio Akustische Kunst. Premiéra 3. 4. 2015.
Pozn.: Čestné uznání v soutěži Eurorádia Palma Ars Acustica 2015.
Lit.: Čeliš, Jan K.: Michal Rataj / Interspace. In web Jan K. Čeliš Webnode, 22. 7. 2015 (článek). – Cit.: Na stránkách WRD (Westdeutscher Rundfunk Köln, Západoněmecký rozhlas a televize, veřejnoprávní instituce Severního Porýní a Westfálska) nalezneme ve složce hudba vysílání pořadu Studia akustického umění (Studio Akustische Kunst) WRD 3 open skladbu Michala Rataje Interspace. Kromě poslechu skladby stojí za to něco o ní si přečíst. Převádím do češtiny:
Našim akustickým asociacím v chrámových prostorech dominuje varhanní hra a zpěv. Ale tady je ještě víc. Pražský skladatel Michal Rataj sbírá na svých cestách zvuky ze sakrálních staveb.
Skoro celé desetiletí dokumentoval Rataj akusticky prostory kostelů v Česku, Rakousku, Rumunsku, Polsku, USA, Německu a Portugalsku. Při vyhodnocování materiálu si všiml, že ho fascinuje především jedna specifická skupina zvuků. A sice nikoli nejnápadnější zvuky rituálů, nýbrž vše, co je slyšet paralelně s kultickými ději či mimo ně: skřípění dveře, kapky svěcené vody, zvony, mumlání modliteb, vrzání starých dřevěných kostelních lavic či zazvonění mincí vhozených do pokladniček.
Michal Rataj: „Mně bylo jasné, že tyto zvuky mě oslovují více a jeví se mi ve spirituální souvislosti podstatnější než „vlastní“ zvuky rituálů. S jedinou výjimkou: kázáními. Snímky duchovních oslovení v různých jazycích vytváří úžasnou polyfonii kulturních, emocionálních a religiózních obsahů.“ (zpětný překlad, asi to M. R. v českém originále řekl některými výrazy jinak)
Michal Rataj, narozen 1975 v Písku, Česko, skladatel, rozhlasový producent a muzikolog. Studoval skladbu a hudbu v Praze, Londýně a Berlíně. V roce 2004 rezidenční umělec v MuseumsQuartier ve Vídni. 2007-2008 Fullbrightovo stipendium na University of California, Berkeley. Tvoří hudbu pro film, divadlo a rozhlasové hry, pedagogem elektroakustické hudby na Hudební a taneční fakultě Akademii múzických umění a na New York University v Praze. Redaktor Českého rozhlasu v Praze a vydavatel internetového portálu „rAdioCUSTICA“.
Za skladbu Interspace, kterou německý Westdeutscher Rundfunk v Kolíně nad Rýnem nominoval do letošní mezinárodní soutěže Eurorádia Palma Ars Acustica 2015, získal Michal Rataj v této soutěži čestné uznání.
Jako kontextuální poznámku uveďme, že WRD je jednou z nejvýznamnějších institucí v historii oboru, v němž se zde nyní Michal Rataj prezentuje: Karlheinz Stockhausen (1928 – 2007), který zásadně ovlivnil evropskou experimentální hudbu, se narodil ve vesničce Mödrath u Kolína nad Rýnem a v roce 1953 se stal asistentem nově vytvořeného elektronického studia právě při WDR.
Lit.: anonym: WDR 3 open: Studio Akustische Kunst – 03.04.2015: Interspace von Michal Rataj.- In web WDR 3, duben 2015 (anotace + nahrávka ke stažení). – Cit.: Orgelspiel und Gesang dominieren unsere akustischen Assoziationen zu Kirchenräumen. Aber da ist noch mehr. Der Prager Komponist Michal Rataj sammelt auf seinen Reisen Klänge aus Sakralbauten. Nach der Sendung hier zum Download.
Fast ein Jahrzehnt lang hat Rataj Kirchenräume in Tschechien, Österreich, Rumänien, Polen, USA, Deutschland und Portugal akustisch dokumentiert. Beim Auswerten des Materials merkte er, dass ihn vor allem eine spezifische Geräuschgruppe fasziniert. Und zwar nicht die vordergründigen Sounds der Rituale, sondern all das, was parallel oder außerhalb der zentralen kultischen Handlungen hörbar wird: Quietschende Türen, Weihwassertropfen, Glocken, Gebetsmurmeln, das Knarren alter hölzerner Sitzbänke, oder der Klang von Münzen, die in die Spendendosen geworfen werden.
Michal Rataj: „Mir wurde klar, dass diese Klänge mich mehr ansprechen und wichtiger für den spirituellen Kontext scheinen als die „eigentlichen“ Klänge der Rituale. Mit einer Ausnahme: den Predigten. Die Aufnahmen der geistlichen Ansprachen in verschiedenen Sprachen schaffen eine wunderbare Polyphonie der kulturellen, emotionalen und religiösen Haltungen.„
Michal Rataj, geboren 1975 in Písek, CZ, Komponist, Radioproduzent und Musikwissenschaftler. Studierte Komposition und Musik in Prag, London und Berlin. 2004 Artist in Residence im MuseumsQuartier in Wien. 2007-2008 als Fulbright-Stipendiat an der University of California, Berkeley. Musik für Film, Bühne und Radiostücke. Assistenzprofessor für elektroakustische Musik an der Akademie der darstellenden Künste und der New York University in Prag. Redakteur beim Tschechischen Rundfunk in Prag und Herausgeber der CD-Edition „rAdioCUSTICA“.
Lit.: Hošna, Jiří: Český rozhlas zvítězil v mezinárodní soutěži Eurorádia Palma Ars Acustica 2015. In web ČRo 3 Vltava, 13. 5. 2015 (článek). – Cit.: Kompozice The Notebooks současného skladatele italského původu Alessandra Bosettiho zvítězila v mezinárodní soutěži Eurorádia Palma Ars Acustica 2015. Rozhlasová verze tohoto autorského projektu vznikla kombinací záznamu koncertu, který se konal 24. listopadu 2014 ve vile Tugendhat na zadání festivalu Janáček Brno 2014 a nahrávky pořízené ve studiích Českého rozhlasu.
Skladba The Notebooks původně vznikla pro PremEdici pořadu Radioateliér a byla v premiéře odvysílána 27. února 2015. Producentem pořadu je Ladislav Železný. V letošním ročníku soutěže bylo mimo hlavní cenu uděleno také pět čestných uznání, mezi nimiž je i skladba Interspace českého skladatele a muzikologa Michala Rataje, kterou nominoval německý Westdeutscher Rundfunk v Kolíně nad Rýnem. Úspěch Českého rozhlasu v této soutěži není první. V loňském roce získal jedno ze dvou čestných uznání za skladbu „On Air / Behind Glass“autorky izraelského původu Sivan Eldar.
„Alessandro Bosetti strávil na počátku léta 2014 několik dní v Janáčkově archivu Moravského zemského muzea v Brně. Probíral se stovkami stránek a škrábanic v malých zápisnících Leoše Janáčka. V dopise tenkrát psal, že halucinuje v Janáčkově archivu, protože to, co před sebou vidí, je naprosto neuvěřitelné. Byl fascinovaný Janáčkovou posedlostí zapisovat melodické profily mluvené řeči,” uvedl hudební režisér Ladislav Železný.
Alessandro Bosetti se pokouší navodit akustické situace, které Janáček zaznamenával ve svých zápiscích nápěvků mluvy v průběhu let 1904 až 1928. Bosetti ale neusiluje o imitaci kompozičního stylu slavného brněnského skladatele, ani o jeho věrnou rekonstrukci nebo interpretaci. Vybírá si několik desítek nápěvků a s jejich pomocí se zvukem snaží vyvolat realitu Janáčkovy doby. Jeho projekt The Notebooks otvírá zcela nové úhly pohledu na Janáčkovu tvorbu nejen v kontextu české hudební historie.
Janáček za svého života putoval se zápisníkem a pravidelně si zaznamenával intonaci a rytmus lidské řeči. V přeneseném smyslu dnešní doby se svým rekordérem – pomocí svých uší, papíru a tužky nahrával – zaznamenával vše, co se kolem něho v lidské řeči odehrávalo. Dá se s nadsázkou říci, že cenu po téměř devadesáti letech tak získává i Leoš Janáček.
Oficiální vyhlášení výsledků soutěže je k dispozici na webové stránce Euroradia. Další informace je možné najít i na internetových stránkách Českého rozhlasu.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku