Reflexe: Hudba! – Právo na hudbu (2017)
Jak se autorský zákon promítá do dramaturgie orchestrů a rozhlasového vysílání. Připravila Dita Hradecká.
Hovoří Jiří Srstka (DILIA), Hana Dohnálková (PKF), Eva Kesslová (Berg).
Natočeno 2017. Premiéra 30. 10. 2017 (ČRo 3 Vltava, 13:00 h). Repríza 30. 10. 2017 (ČRo 3 Vltava, 23:00 h.).
Lit.: Hradecká, Dita: Právo na hudbu. Jak se autorský zákon promítá do dramaturgie orchestrů a rozhlasového vysílání. In web ČRo 3 Vltava, 30. říjen 2017 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Hudba a právo se setkávají na mnoha úrovních. Tématem těchto Reflexí je právo autorské, přesněji, jak nejrůznější poplatky z něj vyplývající ovlivňují, možná až deformují současnou hudební realitu.
V rozhovoru s Jiřím Srstkou, ředitelem největšího kolektivního správce autorských práv, agentury Dilia, jsme probrali pravidla a zvláštnosti týkajících se děl hudebních a hudebně dramatických, pokusili se ozřejmit, proč jsou originální notové materiály tak drahé, a dozvěděli se, že Bohuslav Martinů prodal svá práva za jeden dolar.
Jak se tato situace s mnohdy cenově nedostupnými notovými materiály řeší v orchestrální praxi, vysvětlila Hana Dohnálková z PKF – Prague Philharmonia. Eva Kesslová, která organizačně vede orchestr Berg, zase hovořila o specifických starostech provozovatelů soudobé hudby.
Dotkli jsme se také vysílání hudby v rozhlase, protože ani Vltava nemůže natáčet, vysílat a umisťovat na internet, co by si redaktoři a posluchači přáli.
V praxi zkrátka na autorský zákon narážíme všichni a všichni také platíme autorské odměny, schované v ceně flash disků, či v účtu z kopírky.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku