Vražda na Níle (Vražda na Nilu, 2017)

Agatha Christie. Rozhlasová dramatizace detektivního románu. Dramatizace Martina Vannayová a Margaréta Cvečková. Zvuk Andrej Klimits. Hudební dramaturgie Katarína Bielčíková. Produkce Silvia Lukáčová. Režie Jaro Rihák. Dramaturg Peter Pavlac.

Osoby a obsazení: Hercule Poirot (Jaromír Meduna). Dále účinkují Táňa Pauhofová, Ivan Martinka, Monika Potokárová, Ivan Romančík, Richard Stanke, Mária Kráľovičová, Diana Mórová, Róbert Jakab, Lucia Hurajová, Laco Kerata, Peter Šimun a Mandi Abdalrahman.

Natočeno 2017. Premiéra 26. 12. 2017 (Rádio Devín, 20:00 h).

Pozn.: Realizátoři použili hudbu skupiny Midi Lidi k filmu Protektor.

Pozn. 2: Hra se dostala do užšího výběru Festivalu rozhlasovej hry (10. – 12. 6. 2019, Trnava).

Video z natáčení

Rozhovor s Jaromírem Medunou

Lit.: anonym: Rozhlasová hra: VRAŽDA NA NÍLE – Agatha Christie. Rozhlasová tvorba. In web Rádio Devín, 20. 12. 2017 (článek).  – Cit.:  Rozhlasová adaptácia hry jednej z najznámejších autoriek detektívok - Agathy Christie Vražda na Níle nás prenesie do Egypta, na riečny parník, ktorý sa stane dejiskom vraždy mladej dámy z vysokej spoločnosti. Nakoľko je však parník v pohybe, je celkom zrejmé, že vrahom je niekto na palube. Zamotaná sieť osobných vzťahov a ich príbehov, umne napísané dramatické postavy, atmosféra doby a súdobej spoločnosti, to všetko sú rekvizity s ktorými Agatha Christie narába šikovne, vtipne a najmä s vysokou dávkou napätia, tajomstva a prekvapivých odhalení.

Málokto vie, že Agatha Christie, okrem toho, že bola vynikajúca autorka detektívnych románov a noviel, písala nesmierne úspešné divadelné hry. Jej detektívna hra Pasca na myši dokonca drží absolútny rekord v nepretržitom hraní na Weste-Ende v Londýne. Vražda na Níle je jej vlastnou adaptáciou známej novely Smrť na Níle. Tak ako i pri iných jej detektívkach, i v tejto platí, že Agatha Christie je skutočnou majsterkou napätia, tajomstva a teda hry so zápletkou a jej umným „zamotávaním“. V divadelných adaptáciách sa však ukazuje i jej nesmierny cit pre dramatické budovanie charakteru a najmä briskný dialóg, ktorý je na jednej strane odrazom konverzačnej schopnosti postáv, ale stáva sa aj skvelým nástrojom pre gradovanie napätia pri postupnom odhaľovaní tajomstva. Kto je teda v skutočnosti vrahom? Tento cit pre drobnokresbu sa odráža v atmosférach, ktoré na jednej strane dokladujú ducha doby, zároveň odrážajú nadhľad a humor nie len postáv, ale i autorky samotnej.

Lit.: anonym: Festival rozhlasovej hry: Užší výber. Rozhlasová tvorba. In web SRo Rádio Devín, 30. 4. 2019 (článek). – Cit.: Dnes boli v priamom prenose vo vysielaní Rádia Devín medzi 15:00 – 16:00 vyhlásené rozhlasové hry, ktoré v oboch kategóriách (rozhlasové hry do 30 minút a rozhlasové hry nad 30 minút) postupujú do užšieho výberu Festivalu rozhlasovej hry (10. – 12. jún 2019, Trnava).

Rozhodovala porota zložená z erudovaných odborníkov s rôznou mierou priamej rozhlasovej skúsenosti, no zato s potrebnou dávkou objektívnosti a erudovaného posúdenia kvalít rozhlasovej dramatickej produkcie RTVS za uplynulé dva roky.

Porotca Aleš Vrzák, šéfrežisér Českého rozhlasu, konštatoval, že má rád príbehy ľudí (malých i tzv. veľkých) – „a tými je rozhlasová tvorba RTVS naozaj naplnená. A to tak v podobe dramatickej, tak v podobe takpovediac „literárnej“ až „publicistickej“.“ Výrazná tematická a formálna pestrosť súťažných rozhlasových hier fascinovala porotcu Juraja Bielika, umeleckého šéfa Divadla Jána Palárika v Trnave: „Byť členom poroty súťaže rozhlasových hier je nesmierne zaujímavé zadanie. Zaujímavé a vzrušujúce. Študentské práce, dramatizácie, dokumentárne hry, experimentálne kompozície… Celkovo 63 hier – to už je naozaj slušná vzorka pôvodnej (a kvalitnej) tvorby. Rozhlasová hra žije!“

Podľa porotkyne Nadeždy Lindovskej, teatrologičky z Divadelnej fakulty Vysokej školy múzických umení, prím hrali dramatizácie: „Ukazuje sa, že najlepšie, najkvalitnejšie, najzaujímavejšie výsledky dosiahli prevažne tí tvorcovia, ktorí sa mohli oprieť o kvalitnú literárnu alebo dramatickú predlohu. Medzi postupujúcimi ich bola väčšina, najmä v kategórii dlhých hier. Pôvodné námety sa ocitli v menšine.“

Avšak bez ohľadu na to, aké inšpiračné zdroje súťažné hry mali, bodovali očarujúcou vlastnosťou rozhlasového umenia, že dramatické dielo nemusí slepo kopírovať realitu, ale môže konštruovať vlastný svet. Podľa predsedu poroty, spisovateľa Pavla Rankova, výsledná kolekcia hier v užšom výbere v oboch kategóriách ponúka rôzne typy poetík a spracovaní: od „temného tajomného príbehu vyrozprávaného v strhujúcom tempe Wedekindovej Lulu“ cez „dialóg rozporuplného básnika – ministra s rovnako rozporuplným eštebáckym technikom“ v Pavlacovom Slove Válkovom či „dramatizáciu knihy poľskej reportérky o rómskej poetke v Papuši Angeliky Kuźniak“ až po „spletitý príbeh o komplikovaných medziľudských vzťahoch v súčasnom svete“ v hre Ivice Ruttkayovej Volám sa Mária.

V kategórii rozhlasových hier do 30 minút si umiestnenie v užšom výbere vo vyrovnanej proporcionalite rozdelili tituly zastupujúce všetky série tohto formátu: Naša zabudnutá klasika z dramaturgickej proveniencie Petra Pavlaca, banskobystrický projekt Ako to bolo ďalej i progresívne Fórum mladých autorov. V oboch kategóriách sa sa tak v hre o ocenenia ocitajú diela, na margo ktorých porotca, teatrológ Miron Pukan, povedal: „Umeleckú úroveň tohtoročného Festivalu rozhlasovej hry považujem za pomerne vyrovnanú, pričom sa objavili aj také spracovania, ku ktorým sa história bude vracať a interpretovať ich, čo považujem za potešujúce.“

Do užšieho výberu v kategórii do 30 minút postupujú hry:

Faust, Ján Mikuš
Feldpošta, Barbora Nitschová
Incident Ludex, Patrik Samohýl
Infekcia stereotypu, Vanda Zemanová – Alberty
Kar, Terézia Vansová / Miroslav Dacho
Requiem pre Rusalku, Klára Madunická
Tuberáci, Boleslav Bratislavský / Miroslav Dacho
V borbe s temnotou,  Boleslav Bratislavský / Miroslav Dacho
Zememerač K, Tomáš Hučko
Život v lese, Tomáš Hučko

Do užšieho výberu v kategórii nad 30 minút postupujú hry:

Advent (groteska z hranice), Dodo Gombár
Lulu, Frank Wedekind
Marína Havranová, Ivan Stodola /
Mrzutá, Jonáš Záborský / Lenka Garajová
Obvinenie, Maroš Hečko a Maja Hriešik / Radka Hoffmanová
Papuša, Angelika Kuźniak / Martina Vannayová
Posledné dni ľudstva, Karl Kraus
Slovo Válkovo, Peter Pavlac
Volám sa Mária, Ivica Ruttkayová
Vražda na Níle, Agatha Christie / M. Vannayová a M. Cvečková

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)