Reflexe: Film! – Americké Zmenšování a hongkongská akce (2018)
Komedii Alexandera Paynea Zmenšování s Mattem Damonem ve (zmenšené) hlavní roli recenzuje Jana Bébarová. S hongkongským kritikem Rogerem Garcíou debatujeme o stavu a budoucnosti hongkongské kinematografie, proslulé nejenom akčními snímky. Připravili Pavel Sladký a Šárka Gmiterková.
Natočeno 2018. Premiéra 10. 1. 2018 (ČRo 3 Vltava, 13:00 h.). Repríza 10. 1. 2018 (ČRo 3 Vltava, 23.00 hodin).
Lit.: Bébarová, Jana: Zmenšování. Nejde o velikost, ale o úhel pohledu. In web ČRo 3 Vltava, 10. leden 2018 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Co by se stalo, kdyby se lidé zmenšili na zlomek své skutečné velikosti? Vyřešily by se jejich existenční problémy? Znamenalo by to také řešení globálních problémů jako přelidnění planety nebo ekologickou neúnosnost současného životního stylu? Tyto otázky zajímaly Alexandera Paynea při psaní komedie Zmenšování.
Po heroických rolích v předchozích letech byl rok 2017 pro Matta Damona rokem obyčejných ňoumů z předměstí. Nýmandů střízlivějících z kocoviny jménem americký sen, kterou uvěřili, že prožijí v zemi zaslíbené. Ať už ji zhmotňovalo idylické městečko Suburbicon ve stejnojmenném retro filmu George Clooneyho, či téměř pohádkový Leisureland v novince Alexandera Paynea s názvem Zmenšování. Oba dva snímky si shodně odbyly světovou premiéru na festivalu v Benátkách a po uvedení do kin si to podobně oba zamířily mezi kasovní neúspěchy. Zatímco Clooneyho filmu jednoduše nevyšla kombinace antirasistické morality s coenovsky pojatou absurdní komedií plnou násilí, Payneovi zřejmě nehrálo do karet americké distribuční načasování v předvánočním čase. Nebo že by v tom také hrála roli nezvyklá žánrová kombinace? V tomto případě sci-fi a satirické tragikomedie?
Matt Damon na spletité cestě
Zmenšování Alexander Payne zamýšlel natočit už po Bokovce, oceněné Oscarem za scénář, a do hlavní role chtěl znovu herce Paula Giamattiho, ale více než deset let hledal na realizaci filmu finanční prostředky. Na režisérovy poměry nezvykle vysokorozpočtové dílo za 68 milionů dolarů s vizuálními triky od Industrial Light and Magic nakonec do hlavní role místo Giamattiho získalo zmiňovaného Matta Damona oplývajícího výjimečnou kvalitou hollywoodské hvězdy s tváří obyčejného chlapíka od vedle. Matt Damon tu hraje dobráka, který se celý život o někoho stará a navzdory svému sebeobětování pro druhé prožívá konstantní pocit vlastní marnosti. Aby si uvědomil své osobnostní kvality a snad konečně uspořádal životní hodnoty, musí podstoupit dlouhou odyseu, která ho po boku zhýralého srbského oportunisty Dušana (Christopher Waltz) a tělesně handicapované vietnamské imigrantky (Hong Chau) na lodi kapitána Konrada (Udo Kier) zavede až do norského fjordu. A samozřejmě se předtím musí nechat zmenšit na velikost 13 centimetrů.
Damonův Paul Safranek (podle výslovnosti příjmení, na níž opakovaně upozorňuje, je zřejmě potomkem českých emigrantů) je typickým payneovským hrdinou zmítajícím se v existenční krizi spojené s pokročilým věkem, zmařenými kariérními ambicemi a partnerskými problémy. A aby toho na jeho hrdinu nebylo málo, jde Payne v syntéze svých tematických zaujetí dál a životní trable filmového everymana dále prohlubuje s přihlédnutím k alarmujícím společenským problémům současného světa, jako jsou přelidnění a globální oteplování.
Záchranným řešením této situace ohrožující budoucnost lidstva má být norskými vědci vynalezený proces zmenšování lidí, které se rozhodnou podstoupit i Paul a jeho žena. Zmenšení ekostopy a úleva planetě Zemi jsou však jen záminkou k tomu, jak v prvé řadě sobecky pomohou sami sobě – fyzickým zmenšením rapidně sníží finanční nároky na svůj život a konečně si budou moci dovolit pořídit si velký dům, o němž tak dlouho snili. Sci-fi premisa o možnosti miniaturizace vytváří originální způsob, jak Alexander Payne a jeho dvorní spoluscenárista Jim Taylor mohou opět rozehrát svou oblíbenou story. Story o patlání se v rybníčku osobní existenciální depky, která melancholii kombinuje s úsměvným satirickým pohledem na sociálně-politické nastavení Ameriky. Story, která má hořko-sladkou pachuť, jíž Payne nechal diváky poprvé pocítit v debutové Občance Ruth, kde si vzal na paškál ožehavou otázku potratů, a jež později sklízela ovace v oscarové Bokovce a naposled v komorní rodinné road movie Nebraska.
Svérázným způsobem se sice Zmenšování apelativně a s velkou dávkou humanistického poselství vyjadřuje k závažným ekologickým problémům a jinak ožehavým otázkám americké společnosti jako imigrace, třídní uspořádání, rasismus, xenofobie a zdravotnická a sociální péče, v důsledku však zůstává především příběhem o pátrání po smyslu života obyčejného malého člověka, a to doslova a do písmene. Snímek ukazuje, že ne všechny existenční problémy se zmenší přímo úměrně se zmenšením fyzického vzrůstu. V Leisurelandu, kde má Paul po zbytek života jednoduše ležérně rekreovat a užívat si nabytého kapitálu, nakonec vykonává tutéž práci jako v životě dosavadním a vlastně se u něj nic nezmění: jako příležitostný fyzioterapeut opečovává imigrantský „plebs“ a roznáší lidem jídlo. Není to snad dostatečný důvod, proč se cítit užitečný?
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku