Slovo Válkovo (2018)
Peter Pavlac. Rozhlasová úprava divadelní hry. Zvuk Andrej Klimits. Hudební dramaturg Matúš Wiedermann. Produkce Silvia Lukáčová. Dramaturg Peter Pavlac. Divadelní režie Emil Horváth. Rozhlasová režie Patrik Lančarič.
Účinkují Emil Horváth a Ferko Kovár.
Natočeno 2018. Premiéra 27. 3. 2018 (Rádio Devín, 20:30 h.). Repríza 30. 3. 2018 (Rádio Devín, 21:30 h.); 18. 2. 2024 (SRo Rádio Devín).
Pozn.: Hra se dostala do užšího výběru Festivalu rozhlasovej hry (10. – 12. 6. 2019, Trnava).
Lit.: anonym: Rozhlasová hra: SLOVO VÁLKOVO. Rozhlasová tvorba. In web Rádio Devín, 15. 3. 2018 (článek). – Cit.: Rozhlasová adaptácia divadelnej hry Petra Pavlaca má ambíciu na koncentrovanej ploche vypovedať o myslení, cítení a postojoch jedného z našich najuznávanejších básnikov – Miroslava Válka, ktorý sa stal ministrom kultúry komunistickej vlády a na konci svojej politickej kariéry sa stal členom komisie, ktorá dozerala na zásah polície a bezpečnostných zložiek 25. 3.1988 na tzv. Sviečkovej manifestácii.
Tento rok si pripomíname 30. výročie tejto zásadnej udalosti v našich dejinách.
Príbeh rozhlasovej hry SLOVO VÁLKOVO sa odohráva v izbe hotela Carlton na 2. poschodí 25. marca 1988. Je podvečer dňa, ktorý vošiel do našich dejín ako otvorený prejav odporu voči komunistickému režimu pod názvom Sviečková manifestácia. Deň, v ktorý sa na dav modliacich ľudí, vytláčaných z ulice polievacími autami, násilne bitých a odvlečených, údajne z okna tohto hotela pozeral člen politickej komisie, minister kultúry a básnik zároveň, Miroslav Válek. Peter Pavlac vytvára modelovú situáciu, ktorá sa síce v tejto forme neodohrala, ale stáva sa metaforou definovania postojov v momente, kedy sa tenký ľad konformizmu začína prepadávať. V hre Slovo Válkovo sa teda autor pokúša pátrať po pohnútkach a utajených rozporoch jedného z našich najväčších básnikov v hraničnej situácii ako definitívnom bode na preverenie vlastných hodnotových postojov. I postáv v hre, i tých našich. (…)
Lit.: anonym: Festival rozhlasovej hry: Užší výber. Rozhlasová tvorba. In web SRo Rádio Devín, 30. 4. 2019 (článek). – Cit.: Dnes boli v priamom prenose vo vysielaní Rádia Devín medzi 15:00 – 16:00 vyhlásené rozhlasové hry, ktoré v oboch kategóriách (rozhlasové hry do 30 minút a rozhlasové hry nad 30 minút) postupujú do užšieho výberu Festivalu rozhlasovej hry (10. – 12. jún 2019, Trnava).
Rozhodovala porota zložená z erudovaných odborníkov s rôznou mierou priamej rozhlasovej skúsenosti, no zato s potrebnou dávkou objektívnosti a erudovaného posúdenia kvalít rozhlasovej dramatickej produkcie RTVS za uplynulé dva roky.
Porotca Aleš Vrzák, šéfrežisér Českého rozhlasu, konštatoval, že má rád príbehy ľudí (malých i tzv. veľkých) – „a tými je rozhlasová tvorba RTVS naozaj naplnená. A to tak v podobe dramatickej, tak v podobe takpovediac „literárnej“ až „publicistickej“.“ Výrazná tematická a formálna pestrosť súťažných rozhlasových hier fascinovala porotcu Juraja Bielika, umeleckého šéfa Divadla Jána Palárika v Trnave: „Byť členom poroty súťaže rozhlasových hier je nesmierne zaujímavé zadanie. Zaujímavé a vzrušujúce. Študentské práce, dramatizácie, dokumentárne hry, experimentálne kompozície… Celkovo 63 hier – to už je naozaj slušná vzorka pôvodnej (a kvalitnej) tvorby. Rozhlasová hra žije!“
Podľa porotkyne Nadeždy Lindovskej, teatrologičky z Divadelnej fakulty Vysokej školy múzických umení, prím hrali dramatizácie: „Ukazuje sa, že najlepšie, najkvalitnejšie, najzaujímavejšie výsledky dosiahli prevažne tí tvorcovia, ktorí sa mohli oprieť o kvalitnú literárnu alebo dramatickú predlohu. Medzi postupujúcimi ich bola väčšina, najmä v kategórii dlhých hier. Pôvodné námety sa ocitli v menšine.“
Avšak bez ohľadu na to, aké inšpiračné zdroje súťažné hry mali, bodovali očarujúcou vlastnosťou rozhlasového umenia, že dramatické dielo nemusí slepo kopírovať realitu, ale môže konštruovať vlastný svet. Podľa predsedu poroty, spisovateľa Pavla Rankova, výsledná kolekcia hier v užšom výbere v oboch kategóriách ponúka rôzne typy poetík a spracovaní: od „temného tajomného príbehu vyrozprávaného v strhujúcom tempe Wedekindovej Lulu“ cez „dialóg rozporuplného básnika – ministra s rovnako rozporuplným eštebáckym technikom“ v Pavlacovom Slove Válkovom či „dramatizáciu knihy poľskej reportérky o rómskej poetke v Papuši Angeliky Kuźniak“ až po „spletitý príbeh o komplikovaných medziľudských vzťahoch v súčasnom svete“ v hre Ivice Ruttkayovej Volám sa Mária.
V kategórii rozhlasových hier do 30 minút si umiestnenie v užšom výbere vo vyrovnanej proporcionalite rozdelili tituly zastupujúce všetky série tohto formátu: Naša zabudnutá klasika z dramaturgickej proveniencie Petra Pavlaca, banskobystrický projekt Ako to bolo ďalej i progresívne Fórum mladých autorov. V oboch kategóriách sa sa tak v hre o ocenenia ocitajú diela, na margo ktorých porotca, teatrológ Miron Pukan, povedal: „Umeleckú úroveň tohtoročného Festivalu rozhlasovej hry považujem za pomerne vyrovnanú, pričom sa objavili aj také spracovania, ku ktorým sa história bude vracať a interpretovať ich, čo považujem za potešujúce.“
Do užšieho výberu v kategórii do 30 minút postupujú hry:
Faust, Ján Mikuš
Feldpošta, Barbora Nitschová
Incident Ludex, Patrik Samohýl
Infekcia stereotypu, Vanda Zemanová – Alberty
Kar, Terézia Vansová / Miroslav Dacho
Requiem pre Rusalku, Klára Madunická
Tuberáci, Boleslav Bratislavský / Miroslav Dacho
V borbe s temnotou, Boleslav Bratislavský / Miroslav Dacho
Zememerač K, Tomáš Hučko
Život v lese, Tomáš Hučko
Do užšieho výberu v kategórii nad 30 minút postupujú hry:
Advent (groteska z hranice), Dodo Gombár
Lulu, Frank Wedekind
Marína Havranová, Ivan Stodola /
Mrzutá, Jonáš Záborský / Lenka Garajová
Obvinenie, Maroš Hečko a Maja Hriešik / Radka Hoffmanová
Papuša, Angelika Kuźniak / Martina Vannayová
Posledné dni ľudstva, Karl Kraus
Slovo Válkovo, Peter Pavlac
Volám sa Mária, Ivica Ruttkayová
Vražda na Níle, Agatha Christie / M. Vannayová a M. Cvečková
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku