Cybercomics 1/2 (2018)
Egon Bondy. Dvoudílná dramatizace antiutopického románu odehrávající se v ne příliš vzdálené budoucnosti. Dramatizace Marek Horoščák. Dramaturgie Hana Hložková. Hudba Tudy von Insania. Režie Radim Nejedlý. Zvukový mistr Lukáš Dolejší.
Osoby a obsazení: Vera (Barbora Goldmannová), Liu (Jana Štvrtecká), Buck (Robert Mikluš), Raya (Alžběta Mahdalová), Ali (Jiří Valůšek), Helena (Eva Novotná), Boss (Zdeněk Bureš), Jacinto (Jan Lepšík), Artur Jong (Michal Isteník), Barman (Miroslav Černý), Barbara (Jaroslava Vykoupilová), paní na hlídání (Ivana Hloužková), Podzemník (Milan Noha), Milan (Michal Bumbálek), Kubánec (Vladimír Hauser), Lu Wang (Jan Grygar), Chung Čen (Igor Dostálek), stařík (Vladimír Krátký), doktor (Martin Sláma), Brian (Tomáš David), John (Ondřej Jiráček), kluk (Tomáš Žilinský).
Nastudovalo Brno v roce 2018. Premiéra 18. a 25. 11. 2018 (ČRo 3 Vltava, 11:00 h.). Repríza 19. a 26. 1. 2020 (ČRo 3 Vltava, 11:00 h) v cyklu Rozhlasový seriál k nedožitým 90. narozeninám Egona Bondyho; 4. a 11. 7. 2021 (ČRo 3 Vltava, 11:00 h) v cyklu Radioseriál.
Lit.: Hložková, Hana: Cyberpunkové tao Egona Bondyho. In Týdeník Rozhlas, listopad 2018 (článek).
Lit.: Hložková, Hana: Egon Bondy: Cybercomics. In web ČRo 3 Vltava, listopad 2018 (článek). – Cit.: Dvoudílná dramatizace antiutopického románu Cybercomics se odehrává v ne příliš vzdálené budoucnosti. Egon Bondy situoval svoje dílo do poloviny 21. století, proto je prostředí, které v něm stvořil, velmi podobné dnešku. Vědecko-fantastické prvky upozadil, aby dílo koncipoval jako vizi světa, ve kterém lidstvo nedokázalo vyspělou technologii a pokrok využít k obecnému prospěchu. Obyvatelé Země jsou zejména ekonomicky ovládáni globálními organizacemi, které právě mezi sebou soupeří o absolutní nadvládu nad planetou.
Vera, vynikající počítačová specialistka z Prahy, která se živí také jako příležitostná hackerka, si doposud žila víceméně spokojeně. Věděla, že Prahu a jiná města ovládá Mafie, zatímco různé části světa si rozdělily korporace United a Yamashita. Fungovalo to tak už léta. Vše se změní příchodem podivného zákazníka, který ji přinutí dekódovat ukradenou zprávu. Během skvěle placené práce se dostane do nebezpečné situace, která vyvrcholí detonací v jejím bytě. Temperamentní česká černoška je zachráněna přáteli, o kterých neví, že jsou součástí skupiny, jež se pokouší zabránit totální zkáze světa. Říkají si Liga a nemusí Veru dlouhou přemlouvat, aby začala pracovat pro ně.
„Aby přišel zítřek, musí být zničen Systém,“ říká nestárnoucí filozofka Liu, vyučující na univerzitě v New Yorku, kam se Vera musí přestěhovat z bezpečnostních důvodů. Je ráda, že v katastroficky působícím velkoměstě je někdo, kdo jí radí, jak efektivně dekódovat supertajnou zprávu. Díky Liu pronikne i k otázkám existence a je zpravena o „akci“ připravované Ligou a Colour Power – hnutím pro všechny barvy pleti. Mezitím, co Vera luští, se věci dávají do nekontrolovaného pohybu, který nespěje k zániku světa, ale ke změně. A ta nemusí být zcela uspokojivá. Jaký to má všechno smysl?
Kontroverzní básník, prozaik a filozof, který inspiroval český underground, Egon Bondy (1930 – 2007) se po sametové revoluci v roce 1989 stavěl velmi kriticky k politické a společenské situaci. Cybercomics, vydaný roku 1997, je toho jasným dokladem. I proto jsou v cyberpunkovém románu zakomponovány nejen anarchistické teze, ale také principy taoistické filozofie. Autor stvořil velmi sugestivní dílo, jenž ani po dvaceti letech neztrácí na své aktuálnosti.
Pro rozhlasovou inscenaci, která vznikla v brněnském studiu, román zdramatizoval Marek Horoščák. Původní – myšlenkově značně obsáhlá – próza je nyní více uzpůsobena žánru akčního komiksu. Dramatizace je koncentrována na příběh a prudké střídání prostorů a míst, a humor spojený s groteskní stylizací charakterů postav (zejména zloduchů). Navzdory depresivnímu vyznění, je v ní stále přítomna Bondyho ironie.
Režisér Radim Nejedlý si pro zvukové vytvoření budoucnosti přizval hudebního skladatele, tvořícího pod pseudonymem Tudy von Insania. Atmosféra světa, blížícího se apokalypse, se nese emočně působivými monotónními zvukovými plochami, střídanými hudebním hlukem elektronické taneční hudby a techno impulsy. Aniž by se futuristické prostředí příliš konkretizovalo, inscenace, natočená ve spolupráci se zvukovým mistrem Lukášem Dolejším, byla snímána filmově a jsou v ní i patrné realistické zvuky.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku