Reflexe: Vizuální umění! – Jdi na venkov! (2019)
Výtvarné umění a lidová kultura v českých zemích 1800-1960, výstava v Západočeské galerii v Plzni. Hosté Tomáš Winter a Pavla Machalíková. Michaela Vrchotová svými hosty debatuje o současném umění, o jeho aktuální situaci, trendech a dlouhodobějších tendencích.
Natočeno 2019. Premiéra 19. 3. 2019 (ČRo 3 Vltava, 13:00 h). Repríza 19. 3. 2019 (ČRo 3 Vltava, 23.00 hodin).
Lit.: Vrchotová, Michaela: Jdi na venkov! Výtvarné umění a lidová kultura v českých zemích 1800–1960. In web ČRo 3 Vltava, 19. březen 2019 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Co všechno si můžeme představit pod pojmem lidová kultura? A jak ji vnímáme dnes, ve věku globalizace a zároveň v době znovu sílících nacionalistických proudů?
Je zřejmé, že lidová kultura přestala být nedotknutelnou pokladnicí, za kterou ji považovaly minulé epochy. Alespoň tak o ní uvažují autoři výzkumného projektu, jemuž se v Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky věnují jeho ředitel Tomáš Winter a Pavla Machalíková. Výsledky svého bádání představují na výstavě Jdi na venkov! Výtvarné umění a lidová kultura v českých zemích 1800–1960, kterou pro Západočeskou galerii v Plzni připravili společně s historikem umění Milanem Pechem z Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy.
Výstava vůbec poprvé kriticky sleduje vztah lidové kultury k výtvarnému umění v českých zemích od počátku devatenáctého až do poloviny dvacátého století. Důraz klade na kulturu venkovského lidu, která v českém umění sehrála mnohem zásadnější roli než kultura městského prostředí.
„Od poloviny devatenáctého století se lidové umění stávalo takřka oficiálním a univerzálním projekčním plátnem. Jednotlivci, ale i skupiny, instituce a stát na něj promítali své politické, společenské a kulturní ideály. Prostřednictvím nejrůznějších manipulací bylo využíváno, či přímo zneužíváno k různým účelům. S lidovým uměním bylo zhusta zacházeno jako s konstruktem ve službách nacionalistické obrany budovaného národního společenství,“ vysvětluje historik umění Tomáš Winter.
A nejinak tomu bylo i po únoru 1948, kdy komunistický politický systém v Československu zneužíval folklor ke své vlastní legitimizaci v masovém měřítku. Jako jeden z nejmarkantnějších příkladů autoři výzkumného projektu uvádějí asi nejznámější festival Slavnosti lidových písní a tanců ve Strážnici.
Západočeská galerie v Plzni: „Jdi na venkov! Výtvarné umění a lidová kultura v českých zemích 1800–1960″
Výstavní síň Masné krámy: 1. 3. 2019 – 12. 5. 2019
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku