Přepište dějiny – Obrazy středověku v kině (2022)
Jan Žižka v záři reflektorů! Připravili Martin Groman, Michal Stehlík a Tomáš Černý.
Hovoří Jakub Izdný, Martin Groman, Michal Stehlík a Tomáš Černý.
Natočeno 2022. Webová premiéra 16. 9. 2022 (Gazetisto, 56 min).
Pozn.: Autoři podcastu Přepište dějiny se vydali do kina a vzali s sebou odborníka na středověk Jakuba Izdného. Jako první si na Gazetistu můžete poslechnout skoro hodinu následné debaty natočené v kavárně pražského kina Lucerna. Debatu, která je spíš jakýmsi prvním dojmem, rozdýcháním a snahou utřídit myšlenky rozháněné více než dvě hodiny Žižkovým palcátem do všech koutů. Jaké obrazy středověku Petr Jákl staví do veřejného prostoru a proč zrovna tyto a zrovna takto? A co to má společného s Janem Žižkou? (anotace)
Lit.: Groman, Martin – Stehlík, Michal: Přepište dějiny: Zabláceným středověkem jede Jan Žižka z dobrého barber shopu. In web Aktuálně.cz, 17. 9. 2022 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Nový velkofilm o husitském vojevůdci poutá pozornost. Historici jej logicky nahlížejí především ze svého, nikoli primárně uměleckého či řemeslného hlediska. Autory podcastu Přepište dějiny zajímalo, jaký obraz minulé doby vykresluje. Do kina se vypravili s medievalistou Jakubem Izdným.
Nejde v první řadě o to, jak moc se tvůrci drželi konkrétních událostí. A nedává ani smysl hnidopišsky rozebírat každou nepřesnost. Mnohem zajímavější je sledovat, v jakých barvách líčí hlavní postavu a časy, v nichž žila. Do distribuce mimo Česko ostatně snímek vstoupil nikoli s názvem Jan Žižka, nýbrž prostě Středověk. Jak o něm tedy vypráví? (…)
Lit.: Groman, Martin – Stehlík, Michal: Temno, bláto, násilí a moderní uvědomělá žena… Podle Jáklova filmu Jan Žižka si středověk raději nepředstavujte. In web Deník N, 21. 9. 2022 (článek). – Cit.: Seriál Přepište dějiny: Filmový opus s názvem Jan Žižka aktuálně poutá značnou pozornost, rozebírá se z mnoha stran a názory padají různé. Podcast Přepište dějiny k němu logicky přistoupil nikoliv čistě z filmařského hlediska, ale právě z hlediska modelování obrazů dějin. Každý takto halasně uvedený film má totiž potenciál ukotvit v myslích současníků obraz historické epochy na mnoho dalších let. Jak v tomto ohledu filmový Žižka dopadl?
Jméno Žižka má svůj bohatě se měnící historický obraz již od 15. století, jak to ve své skvělé knize o něm ilustruje i historik Petr Čornej. V našich hlavách bylo doposud asi nejvíce zakotveno filmové zpracování Otakara Vávry a revolučně-jiráskovský obraz Zdeňka Štěpánka na koni máchajícího palcátem. Aktuální film Žižka pro nás není výzvou hnidopišsky se věnovat všem možným historickým chybám – zde by to bylo na samostatný (a v něčem asi zbytečný) rozbor.
Nejde přece ani tak o to, zda se měl scenárista a režisér držet nějaké historické reality, jde o to, jaký obraz nejen Žižky, ale především počátku 15. století divákovi předkládá. Ostatně asi není náhoda, že do světové produkce mimo Českou republiku jde film bez názvu Jan Žižka a jmenuje se prostě „Středověk“. (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku