Stará béčková legenda (2023)
Shigor Birdman (= Jiří Matyskiewicz). Kompletní audiokniha. Režie Ondřej Černý.
Čte Ondřej Novák.
Natočeno 2023. Vydala Audiotéka, Mystery Press, červen 2023 (MP3, celková délka 14 hodin 32 minut). Ukázka k poslechu zde.
Série Stará béčková legenda #1
Pozn.: Norport je město, ve kterém je vše magické a nadpřirozené přísně zakázáno, ale taky je to město, kam se s oblibou stěhují příšery na odpočinek. Proto se může snadno stát, že se v baru dvě potkají: jedna krásná a vonící po medu, druhá stará, páchnoucí pivem a cigaretami.
Může to dopadnout všelijak. V lepším případě brutálním masakrem. V horším tím, že druhý den do kanceláře zkrachovalého detektiva Briana „Bý“ Edgera vtrhne policie a pokusí se ho zatknout za únos švagrové nejmocnějšího démona zdejšího podsvětí.
Bý by byl spokojený, kdyby mohl dál chlastat a události posledních dní ignorovat. Ani on ale nedokáže zůstat stranou, protože se na něj začnou sypat bývalí kolegové, démoni, svatoušci i staří bohové. A když neochotně vystřízliví a začne se rozkoukávat, nelibě nese, co se s Norportem za dobu jeho dovolené na dně lahve stalo.
Nastal čas všem připomenout, která příšera sedí na vrcholu nadpřirozeného potravního řetězce… (anotace)
SHIGOR BIRDMAN
Narodil se v roce 1979 uprostřed karvinského smogu. Původně chtěl vyvíjet vojenské simulátory, ale nakonec dal přednost videohrám. Nyní převážně konvertuje kofein na písmenka jako herní programátor, spisovatel a překladatel na volné noze. Za vrchol své herní kariéry stále považuje dvacet let starý Vietcong. Knižně mu vyšla military sci-fi Mise, která musela selhat (2005) a postapokalyptická Kronika konce světa (2009). Po dlouhých letech psaní pouze pro počítačové hry se vrací s akčním masakrem Stará béčková legenda. Ze své brněnské nory vylézá převážně jen v kostýmu nebo maskáčích – vybaven některou ze svých zbraní (pravých i larpových) – bloumat někam do lesa nebo na moře.
ONDŘEJ NOVÁK
Rodák z Hradce Králové sbíral divadelní zkušenosti od šesti let v dramatickém kroužku, později v Divadélku Jesličky nebo Klicperově divadle, které úspěšně zúročil při přijímacích zkouškách na Divadelní fakultu JAMU. Po absolutoriu činoherního herectví se stal členem činohry Národního divadla Brno, kde strávil více než 13 sezón. Kalafuna, Figaro, Danceny nebo Ježibaba v Perníkové chaloupce, role, ve kterých se objevoval na jevišti krásného Mahenova divadla. Kromě divadla se věnoval i dabingu, natáčení reklamních rozhlasových i TV spotů a moderování odpolední show v rádiu Kisshády, kde byl i několik let programovým ředitelem nebo kreativním manažerem. Dnes je hercem a moderátorem na volné noze, hlasem pořadu Autosalon, namlouvá a vymýšlí reklamy do rádií, TV, na internet, zajímá se o marketing, copywriting a každý večer se snaží číst pohádky svým dětem.
Lit.: Tarnovský, Marek: Dobrý masakr je prostě dobrý masakr. In web Naposlech.cz, 20. 10. 2023 (recenze). – Cit.: V polovině 80. let obnovil péčí geniálního překladatele Jana Kantůrka a pozdějšího vydavatele Egona Čierného svou činnost Klub Julese Vernea jako platforma k setkávání přátel sci-fi a fantasy literatury. Ten začal v roce 1987 vyhlašovat cenu o nejlepší fantasy a málokdo tehdy tušil, jak velkého boomu se tento segment literatury dočká už za zrhuba patnáct let. Když se tento boom (představovaný laureáty zmíněné ceny jako Miroslav Žamboch či Vilma Kadlečková nebo populárními bestselleristy typu Jiří Kulhánek nebo František Kotleta) dostavil, opět málokdo tušil, že potrvá řadu let, zahrne čím dál víc autorů a přinese čtenářům celou řadu kvalitních žánrových textů.
V té době čtyřiačtyřicetiletý Jiří Matyskiewicz píšící pod pseudonymem Shigor Birdman se na rozvoji žánru podílel už v roce 2005 nepříliš úspěšnou intergalaktickou střílečkou Mise, která musela selhat a pokračoval o čtyři roky později, kdy v nakladatelství Epocha vyšla výtečná postapokalyptická Kronika konce světa. Tento ostravský překladatel a herní vývojář se nyní po dlouhé odmlce vrací na scénu s prvním dílem zamýšlené série Stará béčková legenda, která se hned na podzim dočká pokračovaní v románu Brutální béčkový masakr. Ruku v ruce s potěšujícím rozvojem trhu s audioknihami se také bezprostředně po papírovém vydání dostává úvodní příběh společným úsilím Audiotéky a vydavatele Mystery Press i k našim uším.
Kdesi uprostřed vesmíru je město Norport, které má ambici stát se výspou civilizace, především proto, že zakazuje a důsledně potírá jakýkoli náznak magie a nadpřirozena. Uprostřed tohoto města žije i Brian „Bý“ Edger, někdejší člen elitní policejní jednotky, nyní chudý soukromý detektiv, nikoli člověk, nýbrž „dlak“, který má jedinou ambici: v klidu nasávat a pokud možno moc nevystřízlivět. Jednoho dne potká v baru krásku vonící medem, v které však rozpozná nebezpečné stvoření známé jako vosí královna. Jenže když je dívka, z níž se vyklube švagrová jednoho z vládců místního podsvětí, cestou z baru unesena, musí Bý velmi rychle napnout všechny síly k objasnění případu, protože se v něm stal hlavním podezřelým. Pokud by se čtenáři zdálo, že podobných příběhů už četl či slyšel pěknou hromádku, nebude daleko od pravdy – Stará béčková legenda totiž ze všeho nejdřív rezignovala na originalitu: Vždyť co může být originálního na příběhu, který je v podstatě celý poskládán z klišé?
Na tuto řečnickou otázku však existuje neoriginální odpověď: všechno a nic. Autor využil předem daného schématu, které zabydluje postavami, které jsou od hlavního hrdiny přes všemožné mafiány, policajty, sekretářky a novinářky až po trhlé a nebezpečné právníky rovněž schématické. Své postavy vystavuje různým situacím a nad touto mozaikou nechává vyklenout epický oblouk lineárního příběhu s tajemstvím. Birdman je zručný, konzistentní a v detailech a dílčích bodech naopak nesmírně nápaditý a jeho příběh má hlavu a patu. Působí jako literární zpracování akční počítačové hry a co lze doopravdy ocenit, je především autorova kontrola nad tempem vyprávění a logika, s jakou fantaskní svět prokletého města funguje.
Jistěže by nebylo namístě očekávat v žánrové ztřeštěnosti tohoto typu nějakou vysokou literaturu s přesahem, přesto zde možná postrádáme motivy, které zručný text mohou posunout i mimo žánr k jakési obecnější výpovědi, jak ji známe z Krve pro rusalku Kristýny Sněgoňové nebo především Kotletova Spadu a následujících dílech jeho Postapokalyptické tetralogie. Naopak velmi zajímavý je způsob, jakým v románu účinkuje magie jako nikoli kontrapunkt, nýbrž analogie k technologiím.
V režii Ondřeje Černého se příběhu ujal výtečný (byť bohužel nikoli hvězdný) herec Městského divadla Kladno a progresivního studiového Divadla NaHraně Ondřej Novák. Jeho stopa zanechaná v nahrávacích studiích je úctyhodná a najdeme ji v širokém spektru audioknih sahajícím od motivačních titulů přes více než padesátihodinový Vznešený dům Jamese Clavella až po humoristické nebo sci-fi tituly. Novákův pečlivý přednes s odstíněnými polohami a dobrou výslovností (která stále ještě není standardem!) zní díky zvukařům čistě a je doplněn hudbou sympaticky odkazující k doprovodu detektivek s fantasy prvky jako jsou Akta X. Zkrátka pokud se nesporný interpretační talent navíc zocelený značnou dávkou zkušenosti potká s poctivou režií a prací studiových profesionálů, celkem „snadno“ vznikne mimořádná nahrávka.
A Stará béčková legenda je tento případ.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku