Pátrači na stopě (2023, 2024)
Jaroslav Major, Alan Piskač. Kompletní audiokniha. Hudba Jakub Přibyl. Režie Alan Piskač.
Čte Matouš Ruml.
Natočeno prosinec 2023 (studio DAMU). Vydal Supraphon 5. 4. 2024 (1 CD MP3, SU 6699-2; celková délka 2 hod. 23 min.). Ukázky k poslechu zde.
Pozn.: Nových deset původních českých detektivních příběhů pro děti s hádankou, které vycházejí též knižně.
Osmiletý Petr a dvanáctiletá Pavla jsou sourozenci, kteří se stávají svědky nebo přímými účastníky vyšetřování různých kriminálních případů. Říkají si „Pátrači“ a díky svému detektivnímu talentu často napomohou odhalení pachatele nebo vyřešení záhady. Ať už jde o loupež v galerii, pátrání po majiteli ztracené peněženky nebo po zloději sbírky starých vojenských vyznamenání, jisté je, že je čekají samá napínavá dobrodružství. V závěru každé povídky si svůj postřeh mohou vyzkoušet i posluchači audioknihy a tipovat, kdo je pachatelem. Řešení případu se pak dozví v následující kapitole. Skvělým průvodcem a vypravěčem je herec Matouš Ruml. Jako jedenáctý (bonusový) příběh je zařazena povídka, v níž Pavla a Petr rozplétají záhadu lochnesské příšery. Určeno dětem od devíti let. (anotace)
Lit.: Tarnovský, Marek: Poslouchej a odhaluj! In web Naposlech.cz, 4. 9. 2024 (recenze) – Cit.: Přestože se detektivka propadla co do prodejnosti mezi žánry na druhé místo (v čele ji na přelomu tisíciletí vystřídala fantasy literatura), jedná se o žánr, který představuje celosvětově asi miliardu konzumentů a jehož tržby v českém prostředí pravděpodobně atakují miliardu korun ročně. I mezi mladými čtenáři se detektivka a odvozené žánry dlouhodobě těší značné oblibě, jak o tom svědčí neustávající příval nových a nových titulů z per a klávesnic plejády lepších i horších autorů.
A protože byla detektivka od začátku založena na fascinaci záhadou a koncipována jako oslava logiky a intelektu, přišel časem předpokládatelný krok, totiž vznik detektivky s otevřeným koncem. Její princip spočívá v tom, že se v určitém okamžiku vyprávění zastaví a autor čtenáři přímo položí otázku nebo otázky – kdo je pachatel, jak zločin provedl nebo proč k němu došlo.
V českém prostředí zůstává ještě v kolektivní paměti věta začínající slovy „Stop! Nyní už máte dostatek indicií k tomu…“ filmového režiséra Dušana Kleina, kterou v roce 1992 vyzýval diváky k odhalení pachatele v desetidílném televizním přepisu povídkové knížky Josefa Škvoreckého Hříchy pro pátera Knoxe. Rozhlasová parafráze seriálu podle režisérových námětů vznikla pod názvem Hříchy pro posluchače rozhlasu v roce 2010, ale už v roce 2002 v Rozhlase na podobném interaktivním principu vznikl čtyři roky přiživovaný seriál Je to prosté, paní Watsonová především podle námětů a scénářů Pavla Káchy a Taťany Březinové. Tento seriál byl pro jednoduchost zápletek i absenci explicitnosti vhodný i pro starší děti a mládež, čímž se dostáváme k současné audioknižní novince, druhé povídkové knížce krátkých detektivních povídek Pátrači na stopě, kterou napsali Alan Piskač a Jaroslav Major a knižně vydali v malém nakladatelství Ella & Max, které je potěšitelnou součástí Presco Group, jež je současně reklamní agenturou a vydavatelem kalendářů.
Zvukové zpracování první ze dvojice povídkových kompletů vyšlo pod názvem Dětské detektivky s hádankou už v roce 2021 a obě knížky mají podobnou úroveň a stojí za nimi i stejný tým, který pracoval pod hlavičkou Supraphonu. Nahrávka v obou případech vznikla ve studiu DAMU za dohledu zvukového mistra Radka Veselého, režisérem byl spoluautor knižní předlohy Alan Piskač a výbornou původní hudbu odkazující ke znělkám televizních krimiseriálů složil hudebník Jakub Přibyl, kterého mohou znát diváci jako jednoho z kmenových protagonistů divadla Semafor.
A v obou případech se před mikrofon posadil Matouš Ruml, bez nadsázky interpretační hvězda první kategorie, který i tyto svižné, zábavné, ale literárně nikterak hodnotné povídky pozvedá na skvělou úroveň. Je vlastně velká škoda, že se autoři v drtivé většině vydávají cestou zápletky, k jejímuž rozlousknutí potřebuje čtenář/posluchač specifickou znalost a nevystačí si jen s prostou logikou. Jistě se nejedná o nikterak hluboké nebo nevšední vědomosti, které jsou zde zapotřebí: stačí vědět, že neexistuje afričtina, že reinfekce planými neštovicemi je vzácná nebo se trochu vyznat v základních genealogických pojmenováních do úrovně tet a sestřenic, případně v domáckých podobách mužských jmen. Přesto z celého kompletu výrazně vyniká druhá povídka Loupež v galerii. K vyřešení její zápletky bude totiž posluchač potřebovat jen kombinaci všímavosti a logiky, přičemž rozhodně nebude mít pocit ztraceného času: to totiž dobře vymyšlené hádanky, šarády a hlavolamy z principu nejsou.
Vlastně je zmíněná povídka skvělý příslib pro případ, že by se autoři rozhodli svůj počin zopakovat i do třetice. Momentálně předkládají čtenáři/posluchači ve velké většině jen banální příběhy, u kterých se ani dětský mozek příliš neopotí. Ale když na to přijde, dokážou i velké věci.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku