Umění poslouchat hudbu (1972, 2004)

Nahrávky vážné hudby komentuje Ilja Hurník. Hudební pohádky interpretuje Karel Höger.

8 LP (Supraphon 1972), 6 CD (59:35, 61:12, 63:03, 69:08, 40:44, 47:43 min.; Supraphon 16 2035-2,
2004).

Pozn.: Osmideskový komplet Umění poslouchat hudbu patřil v roce 1972 k nejrozsáhlejším edičním počinům tehdejšího n. p. Supraphon. Jeho autor stál ovšem tenkrát v nemilosti oficiálních normalizačních kruhů a „Umění poslouchat hudbu“ se stalo na dlouhou dobu jeho posledním velkým projektem. O to více si však Ilji Hurníka vážili muzikanti i posluchači, kteří jej znali jako výborného skladatele, spisovatele, klavíristu, pedagoga, nedostižného popularizátora vážné hudby a především jako člověka, který si v oněch nelehkých dobách dokázal zachovat rovnou páteř. A tak se první veřejné uvedení Umění poslouchat hudbu stalo jakousi tichou demonstrací. Hlediště Divadla hudby bylo tehdy nabité k prasknutí a zájem veřejnosti o dílo „nepohodlného“ autora byl tak velký, že se celý pořad musel několikrát opakovat.

Více než třicet let, které od té doby uplynuly, neubralo tomuto jedinečnému projektu na kvalitě ani v nejmenším. Ilja Hurník nás provádí hudebním světem vlídně, přátelsky, zasvěceně a přitom s humorem, věcné informace omezuje na nejnutnější míru, hudební ukázky dávkuje velmi opatrně, aby posluchače neodradil, ale spíš aby vzbudil chuť k dalšímu hledání a zkoumání. Dozvíme se tu, co všechno vlastně hudba umí, z čeho se dělá a jaké jsou její výrazové prostředky, jaké možnosti má skladatel, jaké interpret. Co chvíli pak Ilja Hurník zaměstná posluchače nějakou hádankou, co chvíli zpestří svůj výklad pohádkou, či spíše bajkou, v níž se hudební nástroje chovají jako lidé (pohádky vypráví okouzlujícím způsobem Karel Höger).

Klasické černé dlouhohrající desky, na nichž tehdy vyšlo Umění poslouchat hudbu, jsou ve většině škol i domácích fonoték dávno ohrané k nepoužití. Všem, kdo je uchovávají jako vzácnou relikvii, udělal Supraphon digitalizovaným vydáním velkou radost – a neméně je ocení i ti, kdo neměli doposud příležitost se s tímto dílem seznámit. Škoda však, že editor reedice nevěnoval projektu takovou péči, jakou by si zasloužil. Nedílnou součástí kompletu je totiž i Hurníkův průvodní text v bookletu – sám o sobě nadčasový a velmi inspirativní. Jeho editor jej ovšem převzal z původního vydání téměř beze změny a nechal v něm matoucí odkazy na jednotlivé strany černých desek, které vůbec nesouhlasí s vydáním na CD. A těší-li se posluchač na slavnou kočičí scénu z Ravelovy opery Dítě a kouzla, kterou Ilja Hurník lákavě uvádí v bookletovém textu, těší se marně. Ta scéna bohužel na CD chybí. Jedná se sice jen o drobné vady na kráse, ale u tak renomované firmy, jakou Supraphon bezesporu je, by k podobným nedopatřením nemělo docházet. (z kritiky čsp. Harmonie 8/2005, autor Věroslav Němec)

CD1

Co umí hudba

I.Hurník: Pohádka o princezně žabce

I.Hurník: Měsíc nad rybníkem, O žních z cyklu Čtvero ročních dob

I.Hurník: Rozkvetlá jabloň z Příběhů jedné kapely, Dožínková polka z cyklu Čtvero ročních dob

J.Haydn: Symfonie G dur „S úderem kotlů“, IV. věta
Od jednoho do sta (1)

J.S.Bach: Sonáta a moll pro sólové housle, část II. věty

J.S.Bach: Suita h moll, IV. věta, část jako ukázka hry na flétnu

I.Pleyel:Duo pro dvoje housle C dur, část I. věty

L. van Beethoven: Variace C dur pro dechové nástroje

L. van Beethoven: Smyčcový kvartet, op. 18 č. 3, část II. věty

A.Dvořák: Smyčcový kvartet F dur „Americký“, část I. věty

W.A.Mozart: Divertimento D dur, část I. věty

P.I.Čajkovskij: Symfonie č. 6 „Patetická“, část III. věty

M.Ravel: Svítání z baletu Dafnis a Chloe

J.S.Bach: Braniborský koncert č. 3, část II. věty

C.Debussy: Mandolína

B.Martinů: Otvírání studánek, část

B.Smetana: Věno

P.Eben: Zelená se snítka, část 7 – Padej dešti deštíčku

C.Orff: Carmina Burana, část

CD2

Od jednoho do sta (2)

I.Hurník: Jak se klarinet spustil z Příběhů jedné kapely

F.Branislav: Píseň o hlíně, recitace

I.Hurník: Píseň o hlíně

A.Dvořák: Slovanský tanec č. 13

Různé úpravy Dvořákovy Humoresky

A.Dvořák: Humoreska Ges dur

D.Scarlatti: Sonáta C dur

Z čeho se dělá hudba

Černošské tomtomy

I.Stravinskij: Příběh vojáka, část

J.Haydn: Koncert pro housle C dur, část II. věty

M.P.Musorgskij: Katakomby z Obrázků z výstavy

L. van Beethoven: Skotské tance

K.Penderecki: Žalozpěv nad obětmi Hirošimy, část

I.Stravinskij: Svěcení jara, část

Rytmus

J.S.Bach: Preludium C dur z Temperovaného klavíru

J.Brahms: Uherský tanec f moll, část

A.Honegger: Pacific 231

A.N.Skrjabin: Preludium, op. 33 č. 3, část

L.Janáček: Sonáta pro housle a klavír, část IV. věty

M.Ravel: Údolí zvonů z cyklu Zrcadla

M. de Falla: Ohňový tanec z baletu Čarodějná láska

CD3

Melodie, harmonie, polyfonie

P.Eben: Haju belu z České Orffovy školy

P.I.Čajkovskij: Symfonie č. 6 „Patetická“ op. 74, část I. věty

J.S.Bach: Anglická suita, část

I.Hurník: Nepodařená procházka z Příběhů jedné kapely

B.Matěj Černohorský: Fuga a moll

Dynamika

W.A.Mozart: Předehra k opeře Únos ze serailu, část

J.Haydn: Symfonie G dur „S úderem kotlů“, II. věta

O. di Lasso: Echo

I.Stravinskij: Svěcení jara, část

B.Smetana: Vltava z cyklu Má vlast, část

V.Novák: Kdysi z Jihočeské suity

Kontrasty (1)

L.Janáček: V pláči z cyklu Po zarostlém chodníčku

L.Janáček: Daleko, široko z opery Její pastorkyňa, část

L.Janáček: Úvodní fanfáry ze Sinfonietty, část I. věty

I.Hurník: Jak se kontrabas zamiloval z Příběhů jedné kapely

L. van Beethoven: Symfonie č. 7, části všech vět

L. van Beethoven: Sonáta C dur „Valdštejnská“, části všech vět

L. van Beethoven: Koncert pro klavír a orchestr č. 4, část II. věty

J.S.Bach: Chorální předehra

CD4

Kontrasty (2)

C.Saint-Saëns: Karneval zvířat

Jak se musí hrát

I.Hurník: O ladičce a jejím áčku z Příběhů jedné kapely

W.A.Mozart: Sonáta facile, část II. věty

I.Hurník: Smutná kytička

P.I.Čajkovskij: Neapolská píseň, část

R.Schumann: Důležitá událost z Dětských scén, část

F.Chopin: Mazurka cis moll, část

I.Hurník: Sonatina C dur, část III. věty

J.S.Bach: Manuet z Partity B dur, část

C.Debussy: Nepokoj z cyklu Obrazy

P.I.Čajkovskij: Cantabile pro housle a klavír, část

J.S.Bach: Braniborský koncert č. 2, III. věta

R.Schumann: Rozlet z Fantastických kusů

F.Medelssohn-Bartholdy: Oktet Es dur, III. věta

J.Suk: Burleska ze Čtyř kusů pro housle a klavír

H.Villa-Lobos: Pět preludií pro kytaru č. 2

D.Milhaud: Scaramouche, I. věta

I.Hurník: Za jarního večera z Příběhů jedné kapely

CD5

Dějiny

J.S.Bach: Gavota z Anglické suity g moll, část

W.A.Mozart: Sonáta B dur, část I. věty

B.Smetana: Před hradem z cyklu Sny, část

I.Stravinskij: Piano-Rag Music, část

-Baroko.

J.S.Bach: Koncert d moll pro hoboj, housle a orchestr, část I. věty

-Klasicismus.

W.A.Mozart: Malá noční hudba, část IV. věty

-Romantismus.

B.Smetana: Šárka z cyklu Má vlast, část

-Impresionismus.

C.Debusy: Faunovo odpoledne, část

-20. století.

S.Prokofjev: Tybaldova smrt z baletu Romeo a Julie

I.Hurník: Čtyři variace na téma Dobrú noc, má milá

O.Messiaen: Exotičtí ptáci, část

Inspirace

B.Smetana: Z českých luhů a hájů z cyklu Má vlast, část

J.Suk: O matince, část

L.Janáček: Říkadla, část

J.S.Bach: Goldbergské variace, část

P.I.Čajkovskij: Koncert pro housle a orchestr, část III. věty

L. van Beethoven: Gegenliebe, píseň s průvodem klavíru, část

L. van Beethoven: Fantazie pro klavír, orchestr a sbor, část

L. van Beethoven: Symfonie č. 9, část IV. věty

CD6

Test znalostí

Otázky 1 – 10

Malý koncert

J.Handl-Gallus: Barbara celarent

J.Haydn: Smyčcový kvartet F dur, II. věta

B.Romberg: Velká dětská symfonie (Rondo)

B.Smetana: Polka F dur z Českých tanců

I.Stravinskij: Ebony concerto, I. věta

E.Varése: Ionisation

L.Janáček: Sinfonietta, I. část, úvodní fanfáry

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)