Umění poslouchat hudbu (1972, 2004)
8 LP (Supraphon 1972), 6 CD (59:35, 61:12, 63:03, 69:08, 40:44, 47:43 min.; Supraphon 16 2035-2,
2004).
Pozn.: Osmideskový komplet Umění poslouchat hudbu patřil v roce 1972 k nejrozsáhlejším edičním počinům tehdejšího n. p. Supraphon. Jeho autor stál ovšem tenkrát v nemilosti oficiálních normalizačních kruhů a „Umění poslouchat hudbu“ se stalo na dlouhou dobu jeho posledním velkým projektem. O to více si však Ilji Hurníka vážili muzikanti i posluchači, kteří jej znali jako výborného skladatele, spisovatele, klavíristu, pedagoga, nedostižného popularizátora vážné hudby a především jako člověka, který si v oněch nelehkých dobách dokázal zachovat rovnou páteř. A tak se první veřejné uvedení Umění poslouchat hudbu stalo jakousi tichou demonstrací. Hlediště Divadla hudby bylo tehdy nabité k prasknutí a zájem veřejnosti o dílo „nepohodlného“ autora byl tak velký, že se celý pořad musel několikrát opakovat.
Více než třicet let, které od té doby uplynuly, neubralo tomuto jedinečnému projektu na kvalitě ani v nejmenším. Ilja Hurník nás provádí hudebním světem vlídně, přátelsky, zasvěceně a přitom s humorem, věcné informace omezuje na nejnutnější míru, hudební ukázky dávkuje velmi opatrně, aby posluchače neodradil, ale spíš aby vzbudil chuť k dalšímu hledání a zkoumání. Dozvíme se tu, co všechno vlastně hudba umí, z čeho se dělá a jaké jsou její výrazové prostředky, jaké možnosti má skladatel, jaké interpret. Co chvíli pak Ilja Hurník zaměstná posluchače nějakou hádankou, co chvíli zpestří svůj výklad pohádkou, či spíše bajkou, v níž se hudební nástroje chovají jako lidé (pohádky vypráví okouzlujícím způsobem Karel Höger).
Klasické černé dlouhohrající desky, na nichž tehdy vyšlo Umění poslouchat hudbu, jsou ve většině škol i domácích fonoték dávno ohrané k nepoužití. Všem, kdo je uchovávají jako vzácnou relikvii, udělal Supraphon digitalizovaným vydáním velkou radost – a neméně je ocení i ti, kdo neměli doposud příležitost se s tímto dílem seznámit. Škoda však, že editor reedice nevěnoval projektu takovou péči, jakou by si zasloužil. Nedílnou součástí kompletu je totiž i Hurníkův průvodní text v bookletu – sám o sobě nadčasový a velmi inspirativní. Jeho editor jej ovšem převzal z původního vydání téměř beze změny a nechal v něm matoucí odkazy na jednotlivé strany černých desek, které vůbec nesouhlasí s vydáním na CD. A těší-li se posluchač na slavnou kočičí scénu z Ravelovy opery Dítě a kouzla, kterou Ilja Hurník lákavě uvádí v bookletovém textu, těší se marně. Ta scéna bohužel na CD chybí. Jedná se sice jen o drobné vady na kráse, ale u tak renomované firmy, jakou Supraphon bezesporu je, by k podobným nedopatřením nemělo docházet. (z kritiky čsp. Harmonie 8/2005, autor Věroslav Němec)
CD1
—
Co umí hudba
I.Hurník: Pohádka o princezně žabce
I.Hurník: Měsíc nad rybníkem, O žních z cyklu Čtvero ročních dob
I.Hurník: Rozkvetlá jabloň z Příběhů jedné kapely, Dožínková polka z cyklu Čtvero ročních dob
J.Haydn: Symfonie G dur „S úderem kotlů“, IV. věta
Od jednoho do sta (1)
J.S.Bach: Sonáta a moll pro sólové housle, část II. věty
J.S.Bach: Suita h moll, IV. věta, část jako ukázka hry na flétnu
I.Pleyel:Duo pro dvoje housle C dur, část I. věty
L. van Beethoven: Variace C dur pro dechové nástroje
L. van Beethoven: Smyčcový kvartet, op. 18 č. 3, část II. věty
A.Dvořák: Smyčcový kvartet F dur „Americký“, část I. věty
W.A.Mozart: Divertimento D dur, část I. věty
P.I.Čajkovskij: Symfonie č. 6 „Patetická“, část III. věty
M.Ravel: Svítání z baletu Dafnis a Chloe
J.S.Bach: Braniborský koncert č. 3, část II. věty
C.Debussy: Mandolína
B.Martinů: Otvírání studánek, část
B.Smetana: Věno
P.Eben: Zelená se snítka, část 7 – Padej dešti deštíčku
C.Orff: Carmina Burana, část
CD2
—
Od jednoho do sta (2)
I.Hurník: Jak se klarinet spustil z Příběhů jedné kapely
F.Branislav: Píseň o hlíně, recitace
I.Hurník: Píseň o hlíně
A.Dvořák: Slovanský tanec č. 13
Různé úpravy Dvořákovy Humoresky
A.Dvořák: Humoreska Ges dur
D.Scarlatti: Sonáta C dur
Z čeho se dělá hudba
Černošské tomtomy
I.Stravinskij: Příběh vojáka, část
J.Haydn: Koncert pro housle C dur, část II. věty
M.P.Musorgskij: Katakomby z Obrázků z výstavy
L. van Beethoven: Skotské tance
K.Penderecki: Žalozpěv nad obětmi Hirošimy, část
I.Stravinskij: Svěcení jara, část
Rytmus
J.S.Bach: Preludium C dur z Temperovaného klavíru
J.Brahms: Uherský tanec f moll, část
A.Honegger: Pacific 231
A.N.Skrjabin: Preludium, op. 33 č. 3, část
L.Janáček: Sonáta pro housle a klavír, část IV. věty
M.Ravel: Údolí zvonů z cyklu Zrcadla
M. de Falla: Ohňový tanec z baletu Čarodějná láska
CD3
—
Melodie, harmonie, polyfonie
P.Eben: Haju belu z České Orffovy školy
P.I.Čajkovskij: Symfonie č. 6 „Patetická“ op. 74, část I. věty
J.S.Bach: Anglická suita, část
I.Hurník: Nepodařená procházka z Příběhů jedné kapely
B.Matěj Černohorský: Fuga a moll
Dynamika
W.A.Mozart: Předehra k opeře Únos ze serailu, část
J.Haydn: Symfonie G dur „S úderem kotlů“, II. věta
O. di Lasso: Echo
I.Stravinskij: Svěcení jara, část
B.Smetana: Vltava z cyklu Má vlast, část
V.Novák: Kdysi z Jihočeské suity
Kontrasty (1)
L.Janáček: V pláči z cyklu Po zarostlém chodníčku
L.Janáček: Daleko, široko z opery Její pastorkyňa, část
L.Janáček: Úvodní fanfáry ze Sinfonietty, část I. věty
I.Hurník: Jak se kontrabas zamiloval z Příběhů jedné kapely
L. van Beethoven: Symfonie č. 7, části všech vět
L. van Beethoven: Sonáta C dur „Valdštejnská“, části všech vět
L. van Beethoven: Koncert pro klavír a orchestr č. 4, část II. věty
J.S.Bach: Chorální předehra
CD4
—
Kontrasty (2)
C.Saint-Saëns: Karneval zvířat
Jak se musí hrát
I.Hurník: O ladičce a jejím áčku z Příběhů jedné kapely
W.A.Mozart: Sonáta facile, část II. věty
I.Hurník: Smutná kytička
P.I.Čajkovskij: Neapolská píseň, část
R.Schumann: Důležitá událost z Dětských scén, část
F.Chopin: Mazurka cis moll, část
I.Hurník: Sonatina C dur, část III. věty
J.S.Bach: Manuet z Partity B dur, část
C.Debussy: Nepokoj z cyklu Obrazy
P.I.Čajkovskij: Cantabile pro housle a klavír, část
J.S.Bach: Braniborský koncert č. 2, III. věta
R.Schumann: Rozlet z Fantastických kusů
F.Medelssohn-Bartholdy: Oktet Es dur, III. věta
J.Suk: Burleska ze Čtyř kusů pro housle a klavír
H.Villa-Lobos: Pět preludií pro kytaru č. 2
D.Milhaud: Scaramouche, I. věta
I.Hurník: Za jarního večera z Příběhů jedné kapely
CD5
—
Dějiny
J.S.Bach: Gavota z Anglické suity g moll, část
W.A.Mozart: Sonáta B dur, část I. věty
B.Smetana: Před hradem z cyklu Sny, část
I.Stravinskij: Piano-Rag Music, část
-Baroko.
J.S.Bach: Koncert d moll pro hoboj, housle a orchestr, část I. věty
-Klasicismus.
W.A.Mozart: Malá noční hudba, část IV. věty
-Romantismus.
B.Smetana: Šárka z cyklu Má vlast, část
-Impresionismus.
C.Debusy: Faunovo odpoledne, část
-20. století.
S.Prokofjev: Tybaldova smrt z baletu Romeo a Julie
I.Hurník: Čtyři variace na téma Dobrú noc, má milá
O.Messiaen: Exotičtí ptáci, část
Inspirace
B.Smetana: Z českých luhů a hájů z cyklu Má vlast, část
J.Suk: O matince, část
L.Janáček: Říkadla, část
J.S.Bach: Goldbergské variace, část
P.I.Čajkovskij: Koncert pro housle a orchestr, část III. věty
L. van Beethoven: Gegenliebe, píseň s průvodem klavíru, část
L. van Beethoven: Fantazie pro klavír, orchestr a sbor, část
L. van Beethoven: Symfonie č. 9, část IV. věty
CD6
—
Test znalostí
Otázky 1 – 10
Malý koncert
J.Handl-Gallus: Barbara celarent
J.Haydn: Smyčcový kvartet F dur, II. věta
B.Romberg: Velká dětská symfonie (Rondo)
B.Smetana: Polka F dur z Českých tanců
I.Stravinskij: Ebony concerto, I. věta
E.Varése: Ionisation
L.Janáček: Sinfonietta, I. část, úvodní fanfáry
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku