Palmström (2001)

Christian Morgenstern. Pořad připravila Alena Blažejovská. Groteskní lyriku uvádí překladatel Ludvík Kundera. Režie Zdeněk Kozák.

Účinkují herci Divadla Husa na provázku Michal Bumbálek a Vladimír Hauser.

Nastudovalo Brno 15. 11. 2001. Premiéra 24. 11. 2001 (ČRo 3 Vltava).

Pozn.: V této groteskně lyrické sbírce básník do značné míry opouští jazykové hry, hříčky, gagy, střihy, zvraty, experimenty a mystifikace ve prospěch dění, dějů, motivů, scének a minipříběhů.
Poezii reflexivního typu, která byla v centru Morgensternova zájmu, zná dnes stěží hrstka odborníků a už dlouhý čas se ji nikdo ani nepokouší rehabilitovat. Je to veršování v mezích konvence sklonku 19. století. V úplně jiném světě jsme nad svazkem Alle Galgenlieder , který je obsáhlým souborem básní Morgensternovy odvrácené tváře: fantazie burácí naplno, jazyk se nebojí žádné krkolomnosti, myšlenek-nápadů je nezřízeně mnoho, na své si přichází humor.
Christian Morgenstern žil v letech 1871-1914 a postaral se o zvláštní, ba ojedinělou kapitolu v dějinách světového písemnictví. Nevstoupil do trvalého povědomí tím, na čem si zakládal, svou vážnou lyrickou tvorbou, nýbrž groteskně lyrickými básněmi, na nichž mu valně nezáleželo, které vznikaly jako soukromý žert a jejichž čtenářský úspěch básníka překvapil. Poezii reflexivního typu, která byla v centru Morgensternova zájmu, zná dnes stěží hrstka odborníků a už dlouhý čas se ji nikdo ani nepokouší rehabilitovat. Je to veršování v mezích konvence sklonku 19. století. V úplně jiném světě jsme nad svazkem Alle Galgenlieder, který je obsáhlým souborem básní Morgensternovy odvrácené tváře: fantazie burácí naplno, jazyk se nebojí žádné krkolomnosti, myšlenek-nápadů je nezřízeně mnoho, na své si přichází humor. Celkový náklad čtyř groteskně lyrických sbírek překročil půldruhého milionu. Z jednotlivých sbírek se těší největší vydavatelské pozornosti Šibeniční písně – minimálně 120 vydání. Následuje Palmström (zhruba 70 vydání), Palma Kunkel a Gingganz.
Za Morgensternovy filozofické učitele musíme považovat především Friedricha Nietzscheho, ponoukajícího ke tvořivé hře s jazykem, a Fritze Mauthnera, důsledného kritika jazyka, hyperskeptika popírajícího, že jazyk je nástrojem poznání. Naskýtá se otázka, jestli Morgensternovy „nesmyslné básně“ nevznikaly v tiché polemice s uctívaným Mauthnerem, z jehož skepse vůči jazyku si básník odvodil absolutní volnost v zacházení s mateřštinou.
Roku 1910 se Christian Morgenstern žení a téhož roku mu vychází Palmström. V této groteskně lyrické sbírce básník do značné míry opouští jazykové hry, hříčky, gagy, střihy, zvraty, experimenty a mystifikace ve prospěch dění, dějů, motivů, scének a minipříběhů. Impulzem většiny básní je co možná triviální, banální situace. Sbírka Palmström je dosud opomíjený vstupní akord lyriky 20. století. Dokonce předjímá vynálezy budoucí technické civilizace a vůbec se jim nekoří, pojímá je ironicky, jakoby v předtuše, že se jednoho dne zvrtnou.
(Ludvík Kundera)

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)