Důvěrná sdělení – Ro(c)k v poezii 1/197 (2012-2013)

Josef Rauvolf uvádí básně, které byly zhudebněny rockovými hudebníky. Režijní spolupráce Alena Zemančíková.

Účinkuje Ivan Řezáč (1, 5, 9, 39, 40, 42-44, 46-52, 64-68), Ladislav Mrkvička (2, 3), Matěj Nechvátal (4, 6, 8, 43), Ivan M. Jirous (7), Lukáš Hlavica (10, 14-18, 35, 36, 41), Karel Dobrý (11, 12, 13, 23, 24, 26, 27, 38-40), Miloslav Mejzlík (19, 20, 21, 34, 45, 59), Jaroslav Plesl (22-25, 27, 28, 36, 37, 38, 41), Anežka Rusevová (29-33), Libor Vacek (30, 32, 33, 38, 41), Petr Gojda (44-46, 53), Alena Zemančíková (45, 46, 61), Jan Bidlas (54-58, 60-63, 67), Filip Kaňkovský a Karel Kratochvíl (54-56, 59).

Natočeno 2012 – 2013. Premiéra prvního dílu 2. 1. 2013. K poslechu zde.

Repríza 68. dílu 30. 5. 2016 (ČRo 3 Vltava, 15:20 h) v cyklu Americký rok.

Pozn.: V roce 2016 vzniklo volné pokračování Americký rok – Ro(c)k v poezii.

Obsah: Část 1. – James Joyce: Zlatovláska. (10 min) – Část 2. – Egon Bondy:  Muchomůrky. (10 min) –   Část 3. – Charles Bukowski: Jak jsem měl chřipku a nic na práci. (10 min) – 4. Václav Hrabě. (10 min) – 5.  Michael Mc Clure. – 6.  William Blake. – 7.  Ivan Martin Jirous. – 8.  Bertolt Brecht. – 9. Algernon Charles Swinburne. (10 min) – 10.  Algernon Charles Swinburne. (10 min) – 11.Francois Villon. (10 min) – 12.  Francois Villon II. (10 min) – 13.  Langston Hughes. (10 min) – 14. – 18. William Blake (5 x 10 min.). – 19.  Wilhelm Müller. (10 min) – 20.  Daniil Charms. – 21.  Daniil Charms II. (10 min) – 22. Sergej Jesenin. (10 min) – 23. Hugo Ball. (10 min) – 25. – 28. William S. Burroughs. (10 min) – 29. – 33. Sylvia Plathová. (10 min) – 34. Ivan Wernisch: Ruka. (10 min) – 35. Milan Nápravník: Z kouta do kouta. (10 min) – 36. Federico García Lorca: Sen. (10 min) – 37.  Bogdan Trojak: Luny pat. (10 min) – 38.  Ivan Wernisch: Procházka kolem pivovaru. (10 min) – 39. Milan Nápravník: Leze. (10 min) – 40. Milan Nápravník: Vrátí se. (10 min) -  41. Federico García Lorca: V některých duších. (10 min) – 42.František Halas: Ohně. (10 min) – 43. Christian Morgenstern: Vůl. (10 min) – 44. Pavel Kolmačka: Buď chvíli dým. (10 min) – 45. Karel Hynek Mácha: Otec spomene rodině. (10 min) -  46. Karel Hynek Mácha: Po oudu lámán oud. (10 min) – 47. Walt Whitman: Tváří k západu od kalifornských břehů. (10 min) – 48. Federico García Lorca: Malý vídeňský valčík. (10 min) – 49. Ivan Diviš. Repríza 4. 9. 2021 (ČRo 3 Vltava, 8:20 h.; 10 min)  v cyklu Víkendová příloha – 50. – 52. Lawrence Ferlinghetti -  Pes. – 53.  Alan Alexander Milne. (10 min) – 54. William Carlos Williams. (10 min) – 55.  Ivan Blatný. Repríza 14. 8. 2021 (ČRo 3 Vltava, 8:20 – 8:30 h.; 10 min) v cyklu Víkendová příloha – 56. Josef Kainar. (10 min) – 57. Ralph Chaplin. (10 min) – 58.  T. S. Eliot. (10 min) – 59. Tristan Tzara – 60. – 61. Bohumil Hrabal. – 62. Kenneth Rexroth. – 63. J. R. Tolkien. – 64. – 68. Allen Ginsberg. – 69. Egon Bondy: Dvacet. Repríza 3. 7. 2021 (ČRo 3 Vltava, 8:35 – 8:45 h.) v cyklu Víkendová příloha –  70. Egon Bondy: Magické noci. Repríza 7. 8. 2021 (ČRo 3 Vltava, 8:20 – 8:30 h.) v cyklu Víkendová příloha -
74. – 75. Dylan Thomas. (10 min) – 76.  Andrej Stankovič. (10 min). Repríza 10. 7. 2021 (ČRo 3 Vltava, 8:20 h.) v cyklu  Víkendová příloha – 77.  Christian Morgenstern. (10 min) – 78. J. H. Krchovský. (10 min) - 79. František Gellner. (10 min) – 80. John Keats. (10 min) – 81. Petr Lampl. (10 min) – 82. Cyprian Norwid. (10 min) – 83. Jan Zahradníček. (10 min) – 84. – 88. Vratislav Brabenec. – 89. – 93. Jürgen Fuchs. (10 min) - 94. Luděk Marks (10 min) – 95. Matthew Arnold. (10 min) – 96. Jiří Mahen. (10 min) – 97. Emily Dickinsonová. (10 min) – 98. Nick Cave. (10 min) – 99.  Hospodin. Premiéra 20. 5. 2013 (10 min) – 100.  Charles Baudelaire. Premiéra 21. 5. 2013 (10 min) – 101.- 102.  Cyprian Norwid. (10 min) – 103.  Stanislav Ignacy Witkiewicz. – 104. – 106. Bohuslav Reynek. (10 min) – 109. – 113. Allen Ginsberg (10 min) – 114. – 115. Gregory Corso. – 116. Lewis Carroll. (10 min) – 117. Pavel Zajíček. (10 min). Repríza 17. 7. 2021 (ČRo 3 Vltava, 8:20 h.)  v cyklu Víkendová příloha – 118. Richard Weiner. (10 min) – 119. – 123. Ivan Wernisch. (10 min) – 124. Jan Zábrana. (10 min) – 125. Percy Bysshe Shelley. (10 min) – 126. – 128. Edgar Allan Poe. (10 min) – 129. – 131. Jiří Orten. Premiéra 30. 9. – 2. 10. 2013 (3x10 min) – 132. John Keats. – 134. – 136. Jáchym Topol. (10 min) – 139. Karel Hlaváček. Premiéra 14. 10. 2013 (10 min) – 140. Josef Rauvolf uvádí básně, které byly zhudebněny rockovými hudebníky. Anne Waldmannová. Premiéra 15. 10. 2013 (10 min) – 141. Vladimír Holan. (10 min) – 142. James Joyce. (10 min) – 143. Jiří Kolář. (10 min) -  144. – 148. Jack Kerouac. Premiéra 21. 10. 2013 (10 min) – 149. – 151. William Shakespeare. (10 min) – 152. – 153. Karel Hlaváček. (10 min) – 154.Vladimir Majakovskij. (10 min) – 155. Quido Machulka. (10 min) – 156. – 157. Konstantin Biebl – 158. Lee Cantelon (10 min.). – 159. – 163. Arthur Rimbaud. (10 min) – 164. Lucia Piussi. Premiéra 18. 11. 2013 (10 min) – 165. Ivan Martin „Magor“ Jirous – 166.  Fanda Pánek. Repríza 24. 7. 2021 (ČRo 3 Vltava, 8:20 h.; 10 min) v cyklu Víkendová příloha – 167. Pavel Zajíček.  (10 min) – 168.  Antonín Sova. (10 min) – 169. – 170. William Blake. (10 min)  – 171.  Antonín Brousek. – 172.  Kurt Schwitters. Premiéra 28. 11. 2013 (10 min)  – 173.  Rainer Maria Rilke.  (10 min) – 174. Gilles Deleuze. Premiéra 2. 12. 2013 (10 min) – 175. Joseph Conrad. (10 min) – 176. Ed Sanders. – 177. Gregory Corso. (10 min) – 178.  Jaroslav Seifert. (10 min) – 179. Guillaume Appolinaire (10 min) – 180. Josef Hiršal. – 181. Jiřina Zemanová. Premiéra 11. 12. 2013 (10 min) – 182. Franz Kafka. (10 min) – 183. Paul Celan. (10 min) – 184. Gérard de Nerval. – 185. Tristan Corbiere. 186. Ed Sanders. – 187. Jan Skácel – 188. Václav Hrabě – 189. – 190.  Ivan Martin Jirous. -  191. Ludvík Kundera. (10 min) – 192. Karel Šiktanc. (10 min) – 193.  William Butler Yeats.(10 min) – 194. Vít Kremlička. (10 min) – 195.  Karel Havlíček Borovský. (10 min) – 196.  Jan Zábrana. (10 min) – 197. Thomas Pynchon. (10 min)

Lit.: Zemančíková, Alena: Nalaďte si – Ro(c)k v poezii. In Týdeník Rozhlas 1/2013 (článek). – Cit.: Zbrusu nový cyklus odstartuje v lednu ve vltavské řadě Důvěrná sdělení: v deseti minutách pořadu Ro(c)k v poezii bude den co den ve 13.30 publicista a překladatel Josef Rauvolf uvádět básně zhudebněné rockovými hudebníky.

Hudba a poezie si projevují přitažlivost od samých počátků kultury, básně byly zhudebňovány vždy. Až v dobách postromantických, kdy kultura začala být rozdělována na vážnou a populární, zůstala poezie jaksi vězet v té vážné, zatímco v populární oblasti se rozvinula tvorba písňových (a písničkových) textů. Ty mají různé – někdy i velké – poetické kvality, ale zhudebněné básně to nejsou. Ve druhé polovině 20. století pak vtrhla do světa rocková hudba se svými mnoha odnožemi a spolu s pozorností publika se zmocnila i poezie a básnických textů nejrůznějších období.

Zhudebňování poezie má v našich zemích tradici a věnovali se mu muzikanti z celého spektra populární hudby, od těch folkověji laděných přes ortodoxní rockery až k různým experimentátorům, nemluvě o tradici domácího undergroundu a písničkářích. Zaměřovat se ovšem pouze na domácí produkci by znamenalo připravit se o spoustu velice zajímavých adaptací světové poezie, klasické i současné – stejně jako u nás i v zahraničí se jí totiž muzikanti rádi nechávali inspirovat.

Jaké básníky tedy v průběhu celého roku uslyšíme? Namátkou to budou: Václav Hrabě, Karel Hynek Mácha, Ivan Wernisch, Jan Zábrana, William Blake, Bohuslav Reynek, Arthur Rimbaud, Charles Baudelaire, Federico García Lorca, James Joyce, Karel Hlaváček, Konstantin Biebl, Josef Kainar, Egon Bondy, Christian Morgenstern, Allen Ginsberg, Charles Bukowski, J. H. Krchovský, Jáchym Topol, Jack Kerouac, Ivan Martin Jirous anebo Dylan Thomas.

V každém z pořadů zazní jak samotná báseň (vždy česky), tak její zhudebněná verze, a samozřejmě v autorském komentáři příběh a dobové souvislosti básně, jejího zhudebnění, skupiny či sólisty, který ji interpretuje.
Pořad bude po celý rok připravovat Josef Rauvolf, kterého známe zejména jako překladatele a vykladače anglicky psané, zejména americké literatury. Za svůj život přeložil řadu knih zejména z okruhu beatniků. Milovníci rockové hudby si také jistě vzpomenou na televizní seriál Bigbít, jehož byl spoluautorem a který podrobně mapoval dějiny rocku u nás, podílel se i na televizním cyklu Alternativní kultura.

Lit.: Sojková, Alena: Nenápadný poklad na Vltavě. In Týdeník Rozhlas 16/2013 (rozhovor). – Cit.: Každý všední den v půl druhé odpoledne vysílá stanice Vltava celoroční cyklus Ro(c)k v poezii. Kdo zatím veršům a jejich převážně rockovému zhudebnění odolává, o hodně se ochuzuje. Cyklus je totiž unikátní nejen svým časovým rozprostřením. Cenné jsou i osobní výběr a zasvěcené, objevné komentáře autora všech dílů Josefa Rauvolfa, překladatele, díky němuž vyšla v češtině například díla Charlese Bukowského, Williama S. Burroughse, Allena Ginsberga nebo Jacka Kerouaka.

Jak vznikl nápad přiblížit básníky, jejichž díla zhudebnili rockoví muzikanti?
Myšlenka propojit literaturu a muziku vznikla na Vltavě. Oslovili mě, zda bych se přípravy celého cyklu neujal. Podle nich jsem byl vhodným člověkem, protože znám jak muziku, tak literaturu, které se v pořadu protínají. Okamžitě jsem souhlasil a připravil jsem návrh jmen, která by připadala v úvahu. Krátce poté jsem si ale uvědomil, že to je i s letními reprízami skoro dvě stě básní. Kde je naberu? Pak jsem se podíval doma na police s cédéčky a bylo mi jasné, že bych naplnil ne jeden, ale klidně i tři roky.

Je těžší vybírat básně, nebo jejich zhudebněnou podobu?
Nejprve jsem si představoval, že pustím písničku, pak budu mluvit o kapele, což mi nedělá žádný problém, a deset minut uteče jak voda. Na Vltavě mě však vyvedli z omylu. Pořad připravuje literární redakce, a proto moje povídání nemá být o muzice. Uvědomil jsem si, že tudy cesta nepovede, a zároveň mi trochu zatrnulo. Písnička trvá kolem dvou minut, do konce pořadu zbývá osm minut. Pronášet banality typu „básnička je pěkná“ se na Vltavě nehodí, musím předat nějaké informace o básni i o autorovi. A zároveň svůj osobní pohled. To už jsem věděl, že to nebude jednoduché. Ale přesvědčil jsem se, že to dokážu.

Díky tomu, jak dokonale znáte autory, o kterých v tomto cyklu mluvíte, se posluchači dostává i velké inspirace či podnětů k zamyšlení. Dokážete jaksi samozřejmě – a velmi srozumitelně – pohovořit třeba o nakládání se slovy a významy u Burroughse, zmíníte psycholingvistické teorie… Posluchač má dojem, že je svědkem hutné, a přitom sdělné univerzitní přednášky.

A často se mi tam ještě nevejde všechno, co bych chtěl říct. V zásadě se snažím o tři věci: aby jednotlivé pořady obsahovaly co možná nejvíc informací, dále abych z posluchačů nedělal hlupáky, kterým stačí polopatický výklad, ale aby se sami aktivně zapojili, a za třetí – usiluji o maximální sdělnost. Text nesmí být ani banální, ani plytký, a zároveň ho nesmíte přetížit mnoha informacemi, které by byly podány akademickým způsobem na hranici srozumitelnosti. Balancovat mezi tím není lehké.

Hovoříte také o volbě slov a způsobu, jak s nimi básník zachází, o jejich skrytých významech, zmiňujete různé odbočky, odkazy…
Rád dělám odbočky – do lingvistiky, ale také do jiných druhů umění. Třeba v jednom z pěti dílů věnovaných Williamu S. Burroughsovi jsem zmínil Jiřího Koláře, u Williama Blakea zase Thomase S. Elliota. Když jsem jako kluk něco četl, měl jsem tyhle odbočky a odkazy rád, protože mě naváděly si zase něco dalšího zjišťovat, doplňovat si informace. Sám teď rád tyhle odkazy různě rozmisťuji. Ale aby to člověk mohl dělat, musí to znát, nebo přinejmenším mu musí tyhle konotace naskakovat.

Místy také narušujete předpojatost vůči některým autorům – například u Burroughse nebo Bukowského jste připomněl, že to nebyli jen drsňáci, ale často klamali tělem…
…nebo zase v části o Jeseninovi jsem zmínil, jaké oslavné básně psal na Lenina, a nešetřil jsem ani Brechta. Ale rozhodně nechci kádrovat. Oba psali skvělou poezii.

Je vám v tomto cyklu bližší poezie, nebo muzika?
Pro mě je určující literární kvalita, ne ta hudební. Samozřejmě bych nepustil žádnou hudební hrůzu, která by mi šla proti srsti. Ale na prvním místě je básník. Cyklus se sice jmenuje Ro(c)k v poezii, ale někdy to čistý rock není. Někdy je to spíš jazz nebo písničkáři, jindy slyšíme až symfonické ztvárnění.

Cyklus přispívá i k lepšímu poznání autorů, o kterých mluvíte. Obsahovalo zadání i tento aspekt?
Myslím, že ne. Je to cyklus zhudebněné poezie. Předem se dalo těžko odhadnout, jak to celé bude vypadat a jak k tomu přistoupím já. Mohl jsem jen převyprávět životopis autora – ale ani to by nebylo možné. Kdybych to řekl v pondělí, co by následovalo v průběhu dalších dní? Musím se opravdu důkladně připravovat.

Pomáhá vám při tom vaše zkušenost novináře?
Bezesporu. Po tolika letech novinařiny už prostě víte, jak co napsat, aby to čtenáře nebo posluchače zaujalo.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

(001-038)
Účinkuje Ivan Řezáč (1, 5, 9), Ladislav Mrkvička (2, 3), Matěj Nechvátal (4, 6, 8), Ivan M. Jirous (7), Lukáš Hlavica (10, 14-18, 35, 36), Karel Dobrý (11-13, 23, 24, 26, 27, 38), Miloslav Mejzlík (19-21, 34), Jaroslav Plesl (22-25, 27, 28, 36, 37, 38), Anežka Rusevová (29-33) a Libor Vacek (30, 32, 33, 38).

update k 5. 4. 2013:
(001 – 068)
Účinkuje Ivan Řezáč (1, 5, 9, 39, 40, 42-44, 46-52, 64-68), Ladislav Mrkvička (2, 3), Matěj Nechvátal (4, 6, 8, 43), Ivan M. Jirous (7), Lukáš Hlavica (10, 14-18, 35, 36, 41), Karel Dobrý (11, 12, 13, 23, 24, 26, 27, 38-40), Miloslav Mejzlík (19, 20, 21, 34, 45, 59), Jaroslav Plesl (22-25, 27, 28, 36, 37, 38, 41), Anežka Rusevová (29-33), Libor Vacek (30, 32, 33, 38, 41), Petr Gojda (44-46, 53), Alena Zemančíková (45, 46, 61), Jan Bidlas (54-58, 60-63, 67) a Karel Kratochvíl (54-56) a Karel Kratochvíl (59).

Oprava na konci: Karel Kratochvíl (54-56, 59).

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)