Hraničářův učeň 3 – Ledová země (2017)

John Flanagan. Audiokniha z fantasy série Hraničářův učeň č. 3. Mistr zvuku Jan Kacian. Režie Jakub Tabery.

Účinkuje Matouš Ruml.

Vydala Audioteka v roce 2017 (1 CD mp3, 8 hod. 38 min.).

Pozn.: Will a Evanlyn plují do Skandie jako zajatci hrozivého kapitána skandijské vlčí lodi Eraka. Halt přísahal, že Willa zachrání, a udělá vše, aby slib dodržel – dokonce poruší přísahu hraničáře a král ho za to vypoví ze země. Horác, který rovněž chce jet hledat Willa, se k němu připojí a oba společně zamíří do Skandie přes Galiku. Cestou je neustále obtěžují potulní rytíři, neblaze proslulí jako lupiči a hrdlořezové. Horác však o bojování už něco málo ví a díky svým neobyčejným schopnostem začne brzy přitahovat pozornost rytířů a válečníků na míle daleko. Přijedou do Skandie včas, aby zachránili Willa před životem v otroctví?

John Flanagan (1944) – australský spisovatel nejprve pracoval jako reklamní textař a později redaktor na volné noze. Věnoval se také psaní scénářů pro televizní komedie. Vlastní fantastický svět, do kterého vstupují čtenáři po celém světě, původně vytvořil pro svého syna, kterého chtěl zábavným způsobem přivést ke čtení. Dnes patří k nejproduktivnějším australským prozaikům a mezi jeho velmi úspěšné počiny patří především fantasy série Hraničářův učeň.

Matouš Ruml (1985) – herectví poprvé Matouše Rumla oslovilo už jako malého, v Dětském divadelním studiu. Na scéně začal vystupovat v dětských rolích po boku uznávaných herců. Dnes patří mezi členy souboru Městského divadla v Mladé Boleslavi a hostuje v pražském Divadle Na prádle i ve Švandově divadle. Ztvárnil také několik televizních postav, například ve filmu Princezna a písař nebo v populárním seriálu Comeback. Za své hudebně dramatické umění získal Cenu Zuzany Navarové a Cenu Thálie pro mladého činoherce.

Lit.: Fajmon, Kamil: Velké sólo pro Matouše Rumla. In web Naposlech.cz, 17. 8. 2017 (recenze). – Cit.: Přestože Matouš Ruml účinkoval již v mnoha rozhlasových nahrávkách, z nichž jen některé se probojovaly na audioknižní trh, obecně se dá říci, že o jeho talent zatím vydavatelé mluveného slova přílišný zájem neprojevili. Jednu z prvních příležitostí dostal u OneHotBook, kde s Veronikou Kubařovou natočil dvě vícehlasé audioknihy a pohádku Jitky Škápíkové. K samostatnému titulu se dostal až v Kratochvílových Prázdninách blbce číslo 13, které vydala Mladá fronta. Vždy se ale jednalo o kratší útvary. Teprve až vydavatelství Bookmedia mu svěřilo skutečně rozsáhlou četbu – sérii Hraničářův učeň.

Vzhledem k faktu, že jde o soubor dvanáct knih, nemělo by význam podrobněji představovat děj. Pro ty, kteří se s Hraničářovým učněm dosud nesetkali, jen stručné přiblížení. Australský autor John Flanagan v rozhovoru uvedl, že nejprve napsal několik povídek pro svého syna, aby ho dovedl ke čtení, a z jednotlivých příběhů pak sestavil úvodní díl celé fantasy řady. Její hrdiny zasadil do světa připomínajícího středověk, a tak na posluchače nečeká zástup zvláštních bytostí, jakými jsou skřítkové, elfové či draci, ale lidští obyvatelé království. Ne snad, že by se fiktivní postavy v knize neobjevovaly, nepatří však k hybatelům vyprávění. Flanagan vystavěl příběh na dobrodružné lince pracující se základními etickými hodnotami –  odvahou, věrností či přátelstvím. Poradil si s postupnou gradací napínavé zápletky, proplétal rytířské souboje, vojenské bitvy i ostatní zápasy dobra se zlem. To vše doplnil suchým a pichlavým humorem přítomným jednak ve špičkování účastníků mezi sebou, ale také v popisu předkládaných událostí. Velký důraz kladl na růst hlavních protagonistů a přirozeně si pohrál i s jejich pocity.

Neukousl si tedy Matouš Ruml příliš velké sousto? Odpověď zní ne. Herec disponuje přirozeným talentem, který mu umožnil vyprávět komplikovaný příběh a hlasově vystihnout výše uvedené charakteristické rysy díla. V propagačním videu sdělil, že ho dobrodružství a fantasy baví, a že v něm probouzí dětskou hravost. Tato slova jednoznačně potvrzuje jeho interpretace. Ruml umí vyjádřit obavy šestnáctiletého Willa i jeho rozhodnost, Horácovu bezelstnost nebo strach ze šikanujících spolužáků, tajuplnou tvář a příkrost učitele Halta, panovačnou i rozhodnou povahu Evanlyn a cit pro napjaté situace. Škoda jen, že režisér snímku čas od času nenechal herce načíst některé věty znovu a mistr zvuku si ne vždy technicky poradil se střihem. Četba by tak neobsahovala patrná váhání uprostřed rozběhnutých myšlenek. Posuzujeme-li ovšem audioknihu z celkového hlediska, můžeme konstatovat, že se nelehkého úkolu načíst více než dvacet hodin čistého času ujal Ruml se ctí a Hraničářova učně zvládl.
Značnou předností hercova přednesu je i reakce na vývoj autorových osob. Rozhodne-li se Bookmedia pod značkou Audiotéka natočit celou sérii, Matouš Ruml dokáže v závěru pojmout Willa už v dospělém věku. Totéž platí i pro První roky – prologové tituly předcházející učňovým příhodám. Pokud by však ekonomické či lidské faktory zabránily nabídnout posluchačům všechny části, osobně bych se přimlouval zato, aby alespoň následující čtvrtý díl byl pro ukončení rozpracovaného děje natočen.

Doufejme, že se s Matoušem Rumlem budeme setkávat častěji. Ve Flanaganovi dokázal, že se směle může postavit vedle četně obsazovaných a stálých audioknižních interpretů.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)