Cimrmánoce & Hudební mág Jára Cimrman (1999, 2002)
Salón Cimrman. Scénář Jiří Šebánek. Hudba Karel Velebný (13, 15, 17, 19). Hraje Skupina Radka Krampla (Radek Krampl, Vladan Malinjak, Pavel Razím, Vít Švec). Remastering R. C. Atelier, Roman Cejnar. Režie Martin Rek.
Účinkují Jiří Šebánek, Miloň Čepelka, Karel Bartoníček a Martin Zákravský.
Natočila Česká televize v roce 1999. Vydal František Rychtařík ve spolupráci s Českou televizí v roce 2002 (1 CD, FR 0048-2, 77:47).
Obsah: 1. Odvrácená tvář Vánoc (5:12), 2. Jak jsi krásné neviňátko – instrumental (2:25), 3. Vánoční úvahy (3:36), 4. Narodil se Kristus pán – instrumental (2:40), 5. Vánoční posedlost (3:13), 6. Jak se z něj lilo olovo – povídka (3:31), 7. Všesvětové celoroční Vánoce Járy Cimrmana (2:52), 8. Nesem vám noviny – instrumental (2:44), 9. Loutkové divadlo Járy Cimrmana (8:58), 10. Všesvětové celoroční Vánoce Járy Cimrmana II (4:08), 11. Půjdem spolu do Betléma – instrumental (2:15), 12. Cimrman – hudební zrakař (3:11), 13. Láska je jak slepá patrona – píseň (1:27), 14. Konkurz v Tibetu a Cimrmanovy záskoky (7:55), 15. Jedna dáseň – píseň (4:14), 16. Ars recidiva (2:19), 17. Epidemia mia – píseň (2:42), 18. Našli ho v jiném stavu (9:51), 19. Dárkový hrudní koš – píseň (4:19).
Pozn.: Salón Cimrman aneb Šťastné a veselé cimrmánoce. Seminář badatelského týmu o Vánocích v pojetí Járy Cimrmana s názornými ukázkami jeho koled.
Vánoční tematika se táhne životem Járy Cimrmana jako ropovod. Psychoanalytik Sigmund Freud hovoří o tak zvané weinachtsmánii neboli vánoční posedlosti. A vysvětluje, že lidé postižení v dětství vánočními traumaty, stresy a frustracemi, trpí v dospělém věku obsedantní touhou dodatečně se s Vánocemi vypořádat. Jedná se buď o mstu, tak zvaný weinachtsrevanšismus, anebo o chorobné úsilí vynahradit si zážitky z Vánoc, oněž byli v dětství připraveni. Z tohoto hlediska vůbec nepřekvapuje, jak hojně se v mistrově tvorbě vyskytují vánoční motivy... (anotace 1. části)
Salón Cimrman anebo Hudební mág Jára Cimrman. Exkurze badatelského týmu do světa hudby, jak ji vnímal Jára Cimrman.
O Járovi Cimrmanovi je možné bez nadsázky prohlásit, že byl rozeným hudebníkem. Jeho matka Marlen Jelinková měla nezřízenou touhu stát se operní pěvkyní. Aby dosáhla vyšších hlasových poloh, chodívala třikrát denně do vídeňského Prátru na proslulý Riesenrad, česky Ruské kolo. Hlasové rozcvičky nepřerušila, ani když už byla ve stavu pokročilého těhotenství. Když opět jednou gondola, v níž seděla, dospěla do nejvyššího bodu dráhy, podařilo se jí zazpívat takové tremolo, že při tom porodila malého Járu. První, co v životě uslyšel, nebyl hlas porodní báby, oznamující, že je to chlapec, ale árie Traviaty. Není divu, že ho to citelně poznamenalo… (anotace 2. části)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku