Cinder (2019)

Marissa Meyerová. Kompletní audiokniha.

Čte Terezie Taberyová.

Natočeno 2019. Vydal Egmont v roce 2019 (1 CD MP3, celková délka 10 hod. 57 min.).

Série: Měsíční kroniky, díl: 1.

Lit.: Tomanová, Lucie: Marissa Meyerová – Měsíční kroniky: Cinder | Jak Popelka o střevíček … nožku přišla. In web Dragellin kulturní web, 15. 3. 2019 (posluchačská recenze). – Cit.:  Vítejte v Novém Pekingu, v daleké budoucnosti, kde se stále může odehrávat příběh jedné umouněné Popelky, jež svůj osud vidí někde jinde v lepších zítřcích.

Cesty spisovatelů jsou nevyzpytatelné a o to vysněněji působí příběh Marissy Meyerové, která se dříve věnovala psaní fanfikcí pod pseudonymem. Kreativní psaní se zaměřením na dětskou literaturu dokonce vystudovala a dnes nám díky této svojí historií může zahrnovat úžasnými retellingy se zaměřením na mládež.

Cinder si nic nepamatuje z dob před onou osudnou havárií a možná je to tak lepší. Během ní totiž přišla o všechno, kromě svého života. Nadosmrti si tak nese s sebou břemeno ztracených končetin, které jí byly nahrazeny mechanickými částmi. Cinder je kyborg a dokonce se příhodně umí pohybovat v opravách rozličných moderních výdobytků včetně mechanických částí svého těla.

Ale to je jediná věc, pro kterou může nyní žít. Mohla by říct, že měla štěstí, když ji tehdy přišel adoptovat ten muž. Jenže po jeho smrti zůstává v domě sama s macechou a dvěma nevlastními sestrami. Vztahy poněkud skřípou a ona se v rodině propadá na samotné dno. Díky své dílně se tak stává velmi důležitým příjmem peněz, ale v očích jediné rodiny, kterou teď má, není nic jiného než podivný kyborg, který si lásku nezaslouží.

To ještě netuší, jak jeden jediný den dokáže změnit její život od základů. Ten osudný den má totiž ve své dílně netypickou návštěvu. Právě proto, že je svými schopnostmi známá, k ní zamíří tajně princ Kay, který potřebuje opravit jednoho androida. A jako by toho nebylo málo, ještě týž den na stejné ulici se opět vyskytne ona smrtelná nemoc, letumóza, která se rozhodla tentokrát sebrat život pekařce.

Cinder se řadí mezi knižní retellingy, což jsou široce rozšířené a veřejnosti známé příběhy, které se rozhodl jiný autor převyprávět svým novým způsobem. Cinder je tak převyprávěním klasické Popelky, která se zamilovala do prince a ačkoliv byla služkou pro svoji macechu a nevlastní sestry, přesto se odvážila vyrazit na královský bál, kde by usilovala o srdce prince. Přesně tyto charakteristické prvky v novém příběhu také naleznete, ačkoliv tentokrát se vše odehrává jinde.

Vítejte v budoucnosti, v Novém Pekingu, kde vznášedla, kyborgové či androidi nejsou atypickým úkazem. Život navíc není jen na Zemi, ale dokonce i na Měsíci, kde žije pro lidi méně oblíbená rasa Měsíčňanů. Někteří jsou totiž nadání zvláštními schopnostmi a dokážou druhým podsouvat své myšlenky a svoji realitu, čím mohou být nebezpeční i pro celé davy.

Kromě rozvinutých technologií i samotné lidské rasy se tady ovšem setkáme i s jedním velkým negativem budoucnosti. Na Zemi totiž řádí letumóza, prazvláštní nemoc, která když si některou oběť vybere, už ji ze svých spárů nepustí a postupně ji usmrtí. Lék se doposud nenašel a jeho testování probíhá na kyborzích, kteří jsou méněcennou částí společnosti – což mne trochu překvapilo. Přiznám se, že ve všech těch knihách, filmech či hrách jsem kyborgy vždy považovala za něco víc než lidi, vždyť měli různá mechanická vylepšení, která mohla lehce přesahovat možnosti, sílu a rychlost běžného člověka. A právě tímto také kniha poukazuje na diskriminaci těch méně dokonalých, jiných či poznamenaných lidí, které společnost nebere, tak jak by měla, ačkoliv jsou pro ni přínosem. Příkladem budiž Cinder, která je skvělou a vyhlášenou mechaničkou, ale přesto je pořád jen kyborg a může být kdykoliv obětována na testy letumózy, které mívají smrtelný výsledek.

Ale abych se vrátila zpátky k této nemoci. Přiznám se, že mě překvapilo, že v takto technologicky vyspělé společnosti opravdu neměli ani tušení, co nemoc způsobuje, jak se šíří, jak ji zmírnit, pozastavit. Nemoc se v knize objevovala nahodile, bez jakýchkoliv příčin a nepřenášela se dál. Jako by bůh nahoře ukazoval – ty zemřeš, a třeba ty zemřeš, a ty taky. Chybělo mi zde nějaké objasnění, jak se nemoc přenáší, (tekutinami, vzduchem, hlodavci?) abych si mohla nějak objasnit její zvláštní náhodné šíření.

Na druhou stranu přes pár drobných mezer ohledně světa je příběh opravdu kouzelné vyprávění vystavěné na základech Popelky. Ano, i bálu se dočkáme! Ale tahle kniha či audiokniha nefunguje pouze jako retelling, ale přidává spoustu vlastních prvků, které příběh vyženou do nečekaných situací. Jedním z nich je právě zmíněná letumóza, která se s Cinder nemazlí a velmi jí ovlivní život. Druhým je pak návštěva Měsíční královny, která rozehraje politické intriky na Zemi, kde chce získat místo na trůnu také.

I přesto si Cinder zachovává to kouzlo vyprávěné pohádky (a postavy jsou také ukázkou čistého dobra nebo zla), do které vám občas přimíchá nějakou tu akci, když se Cinder připlete někam, kde nemá co dělat. A samozřejmě nesmí chybět ani špetka romantiky, vždyť co by to bylo za Popelku, kdyby se nezakoukala do prince?

Co mne trochu překvapilo, byl neuzavřený konec, který dal popud mé vlastní fantazii, co vlastně bude dál. Ještě před závěrem se dozvíme spoustu důležitých a překvapivých informací, které já jsem tedy už od půli knihy tak nějak intuitivně tušila, ale ani to neuspokojí touhu po tom, jak tenhle příběh by měl vlastně končit.

A pokud byste byli z konce také rozčarovaní jako já a chtěli vědět, co teda bude dál, mám pro vás dobrou zprávu. Série Měsíční kroniky má totiž ještě další tři pokračování s názvem Scarlet, Cress a Winter, které vám formou retellingu odvypráví nový moderní příběh Červené Karkulky, Lociky a Sněhurky. A pokud toho stále nebudete mít dost, existuje i několik dalších doplňujících knih, které sledují osudy dalších zajímavých postav z této série.

Jako interpretka byla pro předčítání této knihy zvolena Terezie Taberyová, která se svého nového úkolu zhostila na výbornou. Vždyť není divu, když svoji první mluvenou roli zvládla již v osmi letech a od té doby k mikrofonu doslova přirostla. Dnes ji tak můžete znát z filmů, kde propůjčila hlas Mystique (X-Men), Tris (Divergence) či Astrid (Jak vycvičit draka).

Tentokrát její příjemný hlas dodal vyprávění tu správnou pohádkovou atmosféru, skvěle si poradila i se změnou intonace, pokud mluvila za jiné postavy. Líbí se mi i momenty, kdy Cinder slyší systémová hlášení a hlas Terezie Taberyové je následně ve studiu upraven tak, aby opravdu zněl jako kdyby mluvil počítač.

Za zmínku rozhodně stojí také kratší hudební znělky oddělující jednotlivé kapitoly. Ačkoliv to není příliš tradiční, přesto vydavatelství sáhlo po náročnější variantě pro každý předěl nahrát jedinečnou hudební vložku, aby vhodně doplnila a podtrhla atmosféru dané kapitoly.

Slovo závěrem

Hledáte pohádku pro trošku starší cílovou skupinu, než jsou děti? Pak se vám jistě zalíbí retelling Popelky, tedy převyprávění této známé pohádky pro mládež, zasazené do futuristického prostředí. Některé věci zde nejsou dotažené do konce, ale vše funguje spíše na principu pohádkového vyprávění, střetu dobra se zlem. Pro namluvení byla zvolena výborná interpretka Terezie Taberyová, která celý pohádkový dojem díky svému přednesu ještě více podtrhla. Tak pojďte se na chvilku přenést do Nového Pekingu, proletět se vznášedlem a spřátelit se třeba s potrhlým androidem.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)