Rozhlasová dramatika coby fenomén aneb možná pobídka pro dramaturgy a Radioservis
Odliv posluchačů, zejména mladých, je nezanedbatelný. Přitom sám, coby student, pozoruji mezi svými vrstevníky určitý zájem převážně o rozhlasové hry, seriály, tedy dramatické pořady. Jsme u jádra věci. Podstatné není pouze to, co by měl rozhlas produkovat, ale i jakou formou bude produkty prezentovat.
Přibližme si problém např. na desetidílném seriálu, který je vysílán jednou týdně v neděli dopoledne. Co je zde kamenem úrazu: nejen nešťastně zvolený vysílací čas, kdy spousta lidí tráví víkend daleko od shonu všedních dnů, média nevyjímaje, ale především absence repríz. Nejsem ani první a určitě ani poslední, kdo by uvítal, namísto nočních repríz pořadů typu Jak to vidí…, které lze bez problému následně nalézt v Rádiu na přání, zařazení repríz seriálů, neboť „prošvihnutím“ jednoho dílu posluchač ztrácí kontinuitu, a posléze i zájem o další poslech jinak velmi kvalitního díla. Oproti tomu jsou pořady, mající ve vysílání rovnou reprízy dvě v jednom týdnu. Jsem si vědom, že nelze tolik zasahovat do nočních pořadů, kdy zákon o českém rozhlasu nesmyslně nařizuje celoplošným stanicím ČRo vysílat 30% regionální produkce měsíčně.
Z mého pohledu by se jako řešení jevily následující alternativy:
1. výše zmíněné zařazení repríz
2. sladit autorskoprávní záležitosti a získat tak práva publikovat odvysílané seriály v Rádiu na přání
3. výzva pro Radioservis: rozjet online mp3-prodej produktů, spadajících pod autorský zákon.
Jsa si vědom skutečnosti, že reprízné něco stojí, nabízí se možnost kompenzovat náklady částečně ze zisku z mp3-prodeje a částečně z koncesionářských poplatků.
Nestálo by za úvahu?
Praha, Jakub Kamberský, student katedry kulturologie FF UK
Pozn.: Text vyšel v upravené podobě v Týdeníku rozhlas č. 46/2007 str. 4.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku