Zlaté číslo (1999)
Ivan Vyskočil. Ze sbírky Ivan Vyskočil a jiné povídky. Interpretuje autor. Režie Dimitrij Dudík.
Připravil Český rozhlas v roce 1999. Premiéra (?) 5. 11. 1999 (ČRo 3 Vltava, 27 min.). Repríza 10. 5. 2022 (ČRo 3 Vltava, 13:30 h.); 28. 4. 2023 (ČRo 2 Praha, 18:30 h.) v rámci cyklu Speciál Dvojky.
Lit.: anonym: Zemřel spisovatel Ivan Vyskočil. Poslechněte si povídku Zlaté číslo v jeho vlastním podání. In web ČRo 2 Praha, 28. duben 2023 (článek). – Cit.: Ve věku 94 let zemřel Ivan Vyskočil. Na výjimečného spisovatele, dramatika, příležitostného herce a vysokoškolského pedagoga zavzpomínáme v sobotu 29. dubna od 18:30 na Dvojce. Ve vysílání uvedeme jeho povídku Zlaté číslo, kterou v roce 1999 sám načetl v režii Dimitrije Dudíka. (…)
Ivan Vyskočil (27. dubna 1929 – 28. dubna 2023) vystudoval herectví a režii a později na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy pedagogiku, filozofii a psychologii. Už od dob studií pracoval jako pedagog a psycholog v nápravných zařízeních pro mládež a zároveň vyučoval tyto obory na AMU.
Jeho literární a divadelní začátky jsou spjaty s přípravou tzv. text-appealů, které na konci 50. let uváděli v Redutě s Jiřím Suchým. Spolu pak v roce 1958 založili Divadlo Na zábradlí. Ivan Vyskočil zde byl nejprve uměleckým šéfem a jako autor, herec a režisér v něm působil do roku 1962. V roce 1963 poprvé začal vytvářet své NEDIVADLO, které s mnohými přestávkami, překážkami, v různých prostorech a s rozličnými spolupracovníky provozoval až do začátku roku 1990. Od této doby se plně věnoval pedagogické práci na DAMU, kde založil a po řadu let vedl katedru autorské tvorby a pedagogiky.
Ivan Vyskočil byl osobnost v mnoha ohledech výjimečná a jakémukoli běžnému zařazení se vymykající. Přestože byl autorem několika povídkových sbírek, za spisovatele se nepovažoval, a ačkoliv byl rovněž autorem četných divadelních textů, nejspíš by nesouhlasil ani s označením „dramatik“, právě tak jako – třebaže získal herecké školení a kromě vystupování Na Zábradlí a v NEDIVADLE hrál v několika filmech, účinkoval v rozhlase a v televizi – nepovažoval svou „jevištní“ existenci za herectví, alespoň ne v onom vžitém smyslu.
Neboť jeho tvorba zahrnuje a přímo předpokládá autorství, herectví, režii a ovšem i složku diváckou v jednom. To vše vyplývá z Vyskočilova osobitého přístupu k divadelní práci: jeho NEDIVADLO představuje svébytný typ improvizovaného divadla, které se realizovalo jako otevřená dramatická hra, v níž každý z jejích partnerů přebíral odpovědnost za určité společné téma.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku