Dřív než odejdeš (2011)
Jaroslav Vejvoda. Povídka o návratu z emigrace a o rozčarování, které přinesl. Připravil Petr Hanuška. Redaktor Jan Sulovský. Použitá hudba Pete Thoms, Gary Barnacle (Snowblind). Zvukový mistr Hana Plecháčková-Kovalová a Zdeněk Prchlík. Hudební spolupráce Antonín Schindler. Režie Michal Bureš.
Čte Stanislav Šárský.
Nastudoval ČRo Olomouc – ČRo Ostrava 27. 5. (R2 ČRo Ostrava, 10:00 – 14:00 h.) – 31. 5. 2011 (R1 ČRo Olomouc, 15:00 – 19:00 h.). Premiéra 11. 9. 2011 (ČRo Olomouc, 20:30 – 20:57 h.; 26 min.) v cyklu Setkání s literaturou, programová řada Současná česká literatura (201). Repríza 10. 6. 2016 (ČRo 3 Vltava, 0:35 h) v cyklu Noční bibliotéka.
Lit.: Bureš, Michal: Setkání s literaturou – J. Vejvoda: Dřív než odejdeš. In web ČRo Olomouc, květen 2011 (článek). – Cit.: Autorem dnešní povídky nazvané Dřív než odejdeš je prozaik Jaroslav Vejvoda, autor, který začal svou spisovatelskou dráhu ve švýcarském exilu. Před odjezdem z Čech v roce 1968 psal kratší prozaické či publicistické texty, na knižní debut povídkovou sbírku Plující andělé, letící ryby však musel počkat až ve svém novém působišti. Byla natolik úspěšná, že za ni dokonce obdržel prestižní Cenu Egona Hostovského.
Vejvoda se ukázal jako výborný pozorovatel obyčejného života svých krajanů v emigraci. Byl výborným pozorovatelem obyčejného života svých krajanů usídlených v nových domovech, dokázal citlivě zachytit jejich psychická pnutí, vzlety i pády, což následně zúročil i v románech Osel aneb Splynutí či Zelené víno.
Druhý životní zlom zažil v polovině 90. let minulého století, kdy se rozhodl k trvalému návratu do Čech. I tento krok dokázal beletristicky zachytit v románu vznikajícím více jak šest let a nazvaném Jezdci nocí. Tam se překvapeným literárním kritikům proměnil Vejvodův tvůrčí naturel: z pečlivého dokumentaristy se místy stává magický realista či existencialista s širokým společenským záběrem. Co však zůstává, je Vejvodova schopnost přesného psychologického pozorování člověka, který se mnohdy musí vypořádat nejen se společenským tlakem, ale především se svou minulostí svými psychickými problémy.
Druhý životní zlom zažil v polovině 90. let minulého století, kdy se rozhodl k trvalému návratu do Čech. I tento krok dokázal beletristicky zachytit v románu vznikajícím více jak šest let a nazvaném Jezdci nocí. Tam se překvapeným literárním kritikům proměnil Vejvodův tvůrčí naturel: z pečlivého dokumentaristy se místy stává magický realista či existencialista s širokým společenským záběrem. Co však zůstává, je Vejvodova schopnost přesného psychologického pozorování člověka, který se mnohdy musí vypořádat nejen se společenským tlakem, ale především se svou minulostí svými psychickými problémy.
Mnohé z výše řečeného naleznete i v povídce Dřív než odejdeš.Tento příběh o jednom nevydařeném návratu z emigrace pro rozhlas vybral a úvodem opatřil Petr Hanuška.
V režii Michala Bureše účinkoval Stanislav Šárský.
Technicky spolupracovali Hana Plecháčková-Kovalová a Zdeněk Prchlík, hudebně spolupracoval Antonín Schindler.
Pořad byl v Českém rozhlase Olomouc natočen v roce 2011.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku