Občan, který navrhoval (2011)

Milan Uhde. Text ze sbírky Záhadná věž v B. vystavěný z oznámení a úředních podání.   Připravil Jiří Vondráček. Režie Markéta Jahodová.

Účinkuje Jan Vondráček.

Natočeno 2011. Premiéra  28. 7. 2011 (ČRo 3 Vltava, 16:00 h.; 30 min.) v cyklu Moderní povídka. Repríza 25. 7. 2016 (ČRo 3 Vltava, 22:00 h.; 30 min.) v cyklu Moderní povídka.

Lit.: -jvk- (= Vondráček, Jiří): Milan Uhde: Občan, který navrhoval. In web ČRo 3 Vltava, červenec 2011 (článek + ukázka k poslechu). – Cit.: Prozaik, dramatik a publicista Milan Uhde se narodil 28. července 1936 v Brně. U příležitosti jeho červencového životního jubilea vysíláme ve čtvrtek v cyklu moderní povídka text ze sbírky Záhadná věž v B., vystavěný z oznámení a úředních podání.

Prozaik, dramatik a publicista Milan Uhde se narodil 28. července 1936 v Brně, absolvoval obor čeština – ruština na brněnské filozofické fakultě. V letech 1958–1970 byl redaktorem literárního časopisu Host do domu. Přispíval rovněž do Rovnosti, Literárních novin, Plamene, Kultury, Kulturní tvorby a dalších periodik. V letech 1972–1989 nesměl pod svým jménem publikovat.. Po převratu byl v letech 1990–1992 ministrem kultury ve vládě České republiky, v letech 1992–1996 předsedou Poslanecké sněmovny, 1996–1997 předsedou poslaneckého klubu ODS, od roku 1998 je spisovatelem ve svobodném povolání. Působí jako externí učitel na JAMU v Brně a na Literární akademii v Praze.

Začal jako básník a prozaik, od roku 1967 píše hlavně dialogizované texty: divadelní, televizní a rozhlasové hry, kromě toho divadelní kritiky a eseje o literatuře. Ze čtyř desítek her vstoupila do širšího povědomí satirická kabaretní prvotina Král-Vávra (1964), pod cizím jménem publikovaná Balada pro banditu (1975), Pohádka máje (1976), obojí s hudbou Miloše Štědroně, Zvěstování aneb Bedřichu, jsi anděl (1986), z nejnovějších textů muzikálové libreto Nana (podle Zolova románu, 2004) opět s hudbou Miloše Štědroně, a komedie Zázrak v černém domě (2007). Z rozhlasových her byl úspěšný monolog Výběrčí (1967) a drama–rekviem Velice tiché Ave (1981), zatím nejnovější je Zjasněná noc (2007).

Hned v několika svých hrách a prózách využil Milan Uhde metodu parafráze a aktualizace tradičních literárních témat, zvláště jejich konfrontace s přítomným životním pocitem. Na havlíčkovský námět vznikla absurdní satirická hra s politickým podtextem, „nonstop-nonsens“ Král-Vávra, spolupodílející se na dobové regeneraci žánru kabaretu. O syžet antické Antigony se opíral veršovaný divadelní apokryf Děvka z města Théby. V prozaické knížce Záhadná věž v B., navazující na rozhlasovou „biblickou moralitu ze současnosti“ Komedie s Lotem, pak Uhde žánr apokryfu rozvinul. Prostřednictvím fiktivních dokumentů, vypovídajících o bitvě u Thermopyl, o Johance z Arku, Mikuláši Bakuninovi či o dobových malicherných bitvách s uličními výbory, tu nevtíravě demonstroval skrytou, odvrácenou tvář historie, která představuje přesvědčivější alternativu oficiálních výkladů událostí a postav.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)