Atentát v přízemí (1994)
Antonín Přidal. Stereoscénář Josef Henke a Miloš Kot. Hudba Jiří Váchal. Dramaturg Oldřich Knitl. Režie Josef Henke.
Osoby a obsazení: Mařka + žena (Marie Marešová), Heda (Antonie Hegerlíková), dále účinkuje Hana Brothánková. Sólo na harmoniku Josef Konšal.
Natočeno 1994. Premiéra 18. 1. 1995 (Praha, 20:50 – 21:36 h.; 45 min.) v cyklu Hra uprostřed týdne. Repríza 23. 1. 1996 (Vltava, 21:30 h.) v cyklu Klub rozhlasové činohry; 21. 9. 1999 (Vltava, 22:15 h.) v cyklu Klub rozhlasové činohry; 29. 4. 2003 (ČRo 3 Vltava, 21:30 h.) v cyklu Klub rozhlasové hry; 18. 2. 2024 (ČRo 3 Vltava, 15:00 h.) v cyklu Hra pro pamětníky.
Text in: Přidal, Antonín: Políček č. 111 / Atentát v přízemí / Noční žokej / Elektrický nůž / Noc potom (čtyři rozhlasové + jedna divadelní hra). Brno: Větrné mlýny, 2006, 250 s. Edice „DRAMATICKÉ TEXTY“ 40. ISBN: 80–86907–28–7
Lit.: tl (= Knitl, Oldřich): Atentát v přízemí. In Týdeník Rozhlas 4/1995 (16. 1. 1995), s. 7 (článek).
Lit.: pm: Atentát v přízemí. In Týdeník Rozhlas 6/1996 (15. 1. 1996), s. 6 (anotace).
Lit.: Velíšek, Martin: Antonín Přidal: Atentát v přízemí. Rozhlasová hra postavená na nejednoznačnosti reality. In web ČRo 3 Vltava, 18. únor 2024 (článek). – Cit.: Stará paní najde na ulici muže, který bezvládně sedí na zemi. Ve snaze mu pomoci ho vezme k sobě domů. Zjistí, že bere stejný lék, jako ona – Spasnubin. Jenže takový lék ve skutečnosti neexistuje. Není tedy všechno jinak? (…)
Podobně jako i ve svých jiných hrách, ať už divadelních, či rozhlasových (Všechny moje hlasy, Sudičky, Pěnkava s Loutnou, Sen o třech kůrkách, Komedie s Quijotem), se Antonín Přidal i v této hře zabývá nejednoznačnosti reality, do které se vlamují naše sny, představy, zprostředkované zážitky všeho druhu. Tato nejednoznačnost, podobně jako v tvorbě nedávno uvedené hry Harolda Pintera, slouží jako výchozí moment pro dialog, peripetie hry a konflikty postav.
Antonín Přidal byl spisovatel, básník, publicista a také překladatelská legenda. Po studiu anglistiky a hispanistiky na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity pracoval v letech 1960–1970 v literárně dramatické redakci Čs. rozhlasu, pak se dvacet let věnoval převážně překládání beletrie. Od roku 1990 vyučoval dramaturgii a autorskou tvorbu na Divadelní fakultě JAMU. Pro Českou televizi připravil několik diskuzních pořadů. Na svém kontě má také řadu divadelních, televizních a rozhlasových režií.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku