Chodec, postrach ulice aneb Strážníkova mozkovna (2000)

Alfréd Jarry. Překlad Patrik Ouředník. Připravila Hana Kofránková. Použitá hudba George Brassens. Režie Hana Kofránková.

Účinkují Bára Hrzánová, Aleš Procházka, Pavel Soukup a Jan Přeučil.

Natočeno 2000 (32 min.). Repríza 21. 5. 2018 (ČRo 3 Vltava, 14:30 h).

Pozn.: První večer nového roku vás zveme k setkání s inspirativní osobností francouzské literatury Alfredem Jarry, který se zapsal do literární historie především jako autor divadelního cyklu o otci Ubu a jako zakladatel patafyziky – „vědy o pomyslných řešeních“. Kromě rozsáhlých literárních děl napsal také řadu článků, ve kterých si bral na paškál francouzský nacionalismus, hloupost četníků, pokrokářství a pozitivismus moderní společnosti a nebo vojenskou tupost.
Jeden z těchto textů si můžete poslechnout ve Svátečním čtení v podání Báry Hrzánové, Aleše Procházky, Pavla Soukupa a Jana Přeučila.

Alfred Jarry vstoupil do literární historie především jako autor divadelního cyklu s postavou otce Ubu. Vedle hry Ubu králem (1896) sem patří Ubu spoutaný (1898), Ubu na homoli (1906), Ubu paroháčem (posmrtně 1944). Ve významném díle Skutky a názory doktora Faustrolla, patafyzika dal Jarry vzniknout patafyzice, „vědě o pomyslných řešeních“. Slavné jsou i jeho romány, např. Messalina (1901) a Nadsamec (1902). Jarry ovlivnil svým dílem dadaismus a surrealismus, ale i francouzské divadlo a prózu druhé poloviny 20. století. Kromě rozsáhlejších literárních děl napsal v letech 1901-1903 i řadu drobných článků pro čtrnáctideník Bílá revue a satirický týdeník Divoká kachna. Jarry si v těchto článečcích bral na paškál francouzský nacionalismus, hloupost četníků, pokrokářství a pozitivismus moderní společnosti, vojenskou tupost.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)