Byl jest jeden člověk aneb Hra o Komkoli a Smrti (2001)
Alena Zemančíková. Rozhlasová hra na motivy středověké morality. Hudba Eduard Spáčil. Dramaturgie Jana Paterová. Režie Miroslav Buriánek.
Osoby a obsazení: Kdokoli (Pavel Kikinčuk), Smrt (Monika Švábová), Bůh (Pavel Pavlovský), Přítel (Josef Nechutný), Starý bezdomovec (René Přibil), Opovědník (Tomáš Šolc), hlasatel (Roman Stupka), Jmění (Bronislav Kotiš), Žena, manželka (Lenka Krejčíková), Policista (Jindřich Kout) a Letuška (Lucie Černá-Šternerová).
Nastudovala Plzeň v roce 2001. Premiéra 23. 2. 2002 (Vltava, 14:30 – 15:30 h.; 49 min.). Repríza 26. 4. 2016 (ČRo 3 Vltava, 21:30 h).
Lit.: anonym: Alena Zemančíková: Byl jest jeden člověk aneb Hra o komkoli a smrti. In web ČRo 3 Vltava, duben 2016 (článek). – Cit.: Středověká moralita, kterou známe v angličtině pod názvem Everyman, v němčině Jedermann a v češtině jako píseň Byltě jeden člověk, zpívanou Jaroslavem Hutkou, popisuje poslední den „kteréhokoliv člověka“ před smrtí.
Spor postav, nazvaných Kdokoli a Smrt, je zamyšlením nad konečností lidského bytí, díky němuž člověk přehodnocuje svůj život. Na poslední cestu, k níž ho vyzývá Smrt, žádá Kdokoli o doprovod rodinné příslušníky, přítele, chtěl by si vzít svůj majetek, své radosti, ale nikdo ho nechce doprovodit. Nakonec jediným průvodcem před stolec Posledního soudu jsou člověkovy dobré skutky.
Hra Aleny Zemančíkové převádí moralitu do současnosti – Everyman je globální byznysmen, létající letadlem v první třídě, a Smrt si k němu přisedne v taxíku cestou z letiště. I jednotlivé alegorické postavy jsou situace jeho každodenního života. Smrt ho svádí a usvědčuje z nepoctivosti a současný Kdokoli musí chtě nechtě bilancovat. Ve chvíli, kdy pohlédne sám sobě do tváře, je u cíle.
Lit.: Hnilička, Přemysl: Prostá cesta ke smrti. In Týdeník Rozhlas 21/2013 (recenze na inscenaci Everyman). – Cit.: Na celém světě existují miliony popsaných stran papíru, v průběhu staletí se u psacího náčiní vystřídaly miliony tvůrců – a jen to nejkvalitnější, nejtrvalejší přečkalo až do našich dnů. Mezi klenoty dramatické literatury bezpochyby patří anonymní moralita Everyman (Kdokoli) z počátku 16. století, která dodnes pokouší inscenátory a jejich fantazii. Jednoduchý příběh jednoho z lidí, jenž má být právě utracen Smrtí a jenž se snaží sehnat k sobě na poslední cestu společníka a poznává, že z mnoha dosavadních přátel (Krása, Bohatství, Přátelství) s ním nakonec přes práh věčnosti půjdou jen jeho Dobré skutky. (…)
V rozhlasovém prostředí to není první nastudování Everymana – již v roce 2001 vznikla plzeňská inscenace textu Aleny Zemančíkové Byl jest jeden člověk aneb Hra o Komkoli a smrti (režie Miroslav Buriánek). Její problematičnost však tkvěla již v samotném textu, jehož přehnaná modernizace (děj se odehrává v letadle, hlas boží zní z reproduktorů) tématu značně uškodila. Drábek se původního textu drží výrazněji – a ku prospěchu věci. (…)
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku