Vyznání (2012)

Dora Viceníková. Minutová hra.  Zpověď duše v dopravní špičce. Zvukový mistr Ladislav Reich. Zvuková spolupráce Tomáš Pergl. Natáčecí technik Dominik Budil. Produkce Iveta Tomášková, Dana Reichová. Dramaturgie Kateřina Rathouská. Režie Hana Kofránková.

Osoby a obsazení: muž (Lukáš Hlavica), žena (Dana Černá).

Natočeno 2012. Webová premiéra 17. 10. 2012. Rozhlasová premiéra 28. 10. 2012. Repríza 12. 3. 2015. K poslechu zdeText hry:

MUŽ: Miluji vás.

ŽENA: Kolika ženám jste to již řekl?

MUŽ: To netuším, ale v průměru to použiji asi dvakrát týdně.

ŽENA: Alespoň jste upřímný… (přijde jí sms, čte si ji)

MUŽ: Lež je dobrá jen dočasně, když zmírňuje skutečnost, ale vždy po ní zůstane pachuť a zápach… Ale teď jsem byl výjimečně upřímný. Věříte mi? — Vy mě neposloucháte?!

ŽENA: Co jste říkal?

MUŽ: Ale jen zbytečný moudro…

ŽENA: Jéé, a já vystupuju! S dovolením! S dovolením…

Lit.: Vedral, Jan: Tipy osobností. In web ČRo, 22. 10. 2012 (recenze). – Cit.: Dramatik a teatrolog, soustřeďující se především na rozhlasovou tvorbu, z her pro čtvrtý říjnový týden zvolil Vyznání Dory Viceníkové.

„Na velmi malé ploše vybuduje autorka elementární situaci vztahu dvou rozeznatelných postav, tato situace je exponovaná, projde dokonce proměnou, kdy se ji jedna z postav pokouší svým jednáním proměnit ve svůj prospěch, ale díky nedorozumění, buď předstíranému, či skutečnému, vyjdou její snahy naprázdno.

A tak díky tomu, že posluchač nemusí celou minutu pracně – a v některých případech minutových her i marně – luštit, z jaké situace minipříběh vyrůstá, díky tomu, že tu situaci identifikuje a zná, že situace projde peripetií a že jednání postav se vztahuje k něčemu obecnějšímu, je hříčka dokonce tematizovaná a sděluje cosi o povaze našich rychlých vztahů a citových vzplanutích, která projdou celou svou historií mezi dvěma zastávkami MHD.

Uměřená režie, nepitvořící se herectví a nesebeprosazující se zvukový design umožňují, aby se sdělení doneslo i k posluchačům, kteří kvůli minutové hře jistě neusedají k soustředěnému poslechu v ideálních akustických podmínkách a ve stavu hlubokého soustředění.“

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)