Kosmonaut z Čech (2017)
Jaroslav Kalfař. Audiokniha. Cesta do hlubin vesmíru a astronautovy duše.
Čte Petr Jeništa, Veronika Khek Kubařová a Vasil Fridrich.
Natočeno 2017. Vydal OneHotBook, červen 2017 (1 CD MP3,AK146; EAN 8594169481463; celková délka 9 hod. 50 min.).
Pozn.: Když se ve sluneční soustavě objevil podivný oblak, rozhodla se malá země uprostřed Evropy vyslat na nebezpečnou misi jednočlennou posádku. Vyvolený astronaut Jakub Procházka by se mohl stát nejslavnějším mužem na Zemi. Pokud ovšem není celý projekt předem určený k nezdaru – ať už pro neznámou podstatu oblaku, nebo proto, že si s sebou Jakub vedle vědeckých zkušeností veze i břímě minulosti… Skličuje ho osamělost i ztráta kontaktu s manželkou, kterou nechal doma. Jaká jsou dosud neodhalená tajemství vesmíru? A jsme v něm sami?
Lit.: anonym: KOSMONAUT Z ČECH vyjde jako audiokniha. OneHotBook, květen 2017 (propagační text). – Cit.: Román KOSMONAUT Z ČECH, napsaný anglicky v Americe žijícím spisovatelem Jaroslavem Kalfařem, který oslovil zahraniční čtenáře i kritiky, vyjde v průběhu června česky nejen jako kniha, ale také jako audiokniha v podání Petra Jeništy, jehož doplní také hlasy herců jako Vasil Fridrich a Veronika Khek Kubařová.
„Moc se těším, až si poslechnu, jak mi knihu, kterou jsem napsal anglicky, budou herci v audioknize vyprávět česky. To bude zajímavý zážitek,“ prohlásil autor, který žije v Americe od svých patnácti let. V češtině vychází jeho próza v překladu Veroniky Volhejnové. „Asi čtu víc anglicky než česky, je to pro mě součást mé práce. Musím se v angličtině neustále zlepšovat a snažím se sledovat tvorbu ostatních spisovatelů, kteří píší anglicky. Ale neznamená to, že bych nečetl česky. Vždycky, když do Čech přijedu, kupuji si české knížky, abych dohnal deficit. Chci vědět, jaká je nová česká moderní literatura. Třeba Jiří Hájíček mi připadá úžasný,“ prozradil Jaroslav Kalfař, který si rád dopřává i poslech ‘mluveného slova’. „Audioknihy poslouchám, když cestuju a když uklízím. Mám totiž zvláštní vztah s hudbou, kterou si nemůžu pouštět jako zvukovou kulisu, ale potřebuji se na ni soustředit. Když se věnuji nějaké manuální činnosti v domácnosti, rád si k tomu pustím například detektivku. Před nedávnem jsem se stěhoval a malovali jsme celý byt, takže jsme u toho samozřejmě také poslouchali audioknihy.“
Lit.: Gregor, Lukáš: Když Čech letí do vesmíru. In web Naposlech.cz, 17. 7. 2017 (recenze). – Cit.: Recepturu pro sepsání románu Kosmonaut z Čech jako by vytvářel stroj. Dostatečně inteligentní na to, aby vytušil, jaké ingredience dobře zafungují při ambici oslovit dostatečně široké čtenářstvo, a jak přitom uchovat punc jinakosti a odér artu.
Kosmonaut z Čech se čte a poslouchá opravdu velmi dobře. A to dokonce tentokrát neznamená, že by autor rezignoval na utvoření působivého stylu, jazyka, který v řadě chvil čechrá, někdy provokuje, vzbuzuje zkrátka emoce, chvílemi svou básnivostí, jindy zas schopností být ve své strohosti překvapivě krutý. Dokonce si Kalfař zaslouží respekt za um dát dohromady několik příběhových vrstev a s každou de facto i trošku (někdy víc) odlišný žánr. A tak Kosmonaut z Čech je sci-fi románem, stejně jako introspekcí hrdinova vnitřního světa – jeho vztahů, jeho minulosti. A nad to i zážitkovou ilustrací pohnuté morálky totalitního režimu, stejně jako fabulací nad alternativní historií. Na jeden román o třech stovkách stran (dvanácti hodinách poslechu) je to úctyhodný balík – a světe div se, ono se to v něm nemele, celek je kompaktní a při odstupu (dočtení a poslechu) očividně pevně vybudovaný od samého začátku až do konce. A to, aniž bychom dokázali jednotlivé vývojové vzorce předvídat. Už proto si román pochvalu zaslouží, už proto byste jej měli zkusit.
Přesto má, jak správně tušíte, svá ALE. Dostávám se k perexu článku. Při přípravě jako by skutečně za Kalfaře myslel počítač. Když byste si při poslechu vypisovali různé dílčí motivy, jež spřádají dějovou síť, zjistili byste, že jde de facto o prvky, které by při společném brainstormingu dali do kupy nakladatelé, plánující společně nějaký zaručený hit, který v USA vzbudí pozornost svou „východní poetikou“, přesto bude dostatečně kamarádský s mainstreamovou produkcí. S troškou rýpavosti lze tedy říct, že Kalfař v tomto směru zafungoval zejména jako prodejce, než jako spisovatel-hledač. Jednotlivé motivy coby korálky zavěsil na nit natolik promyšleně, aby žádný z nich na sebe příliš dlouho nepoutal pozornost. Nejenže tak román působí vlastně dynamicky, nestačí nudit, ale odkloní se od rizika čtenářského hloubání, které by dost možná mohlo rozpoznat povrchnost Kalfařova tvůrčího myšlení.
Samotnému se mi to přihodilo při poslechu několikrát. Když například při „sci-fi kapitolách“ začalo vyprávění nápadně připomínat A. C. Clarka nebo S. Lema, či dokonce některé jejich filmové adaptace (tak třeba Solaris), Kalfař přehodil výhybku a má mysl se musela zaobírat zcela jiným žánrem a jinými motivy. Když naopak při cestách do hlubin sebereflexe hlavního hrdiny začal být Kalfař namísto jímavosti jaksi vágní (nebo opět asocioval jiná díla: např. Hejno bez ptáků), před pocitem sebeparodie jej zachránila… ano, výhybka a změna žánru a motivů. Rozhodně bude zajímavé si Kosmonauta z Čech po čase zopakovat a tentokrát se nenechat autorem manipulovat, nýbrž kritičtěji podrobovat text vlastnímu hodnocení.
Pro výše zmíněný rys je vlastně zvuková podoba knihy ještě o poznání výhodnější: plynulý tok vyprávění totiž zamezuje (snadné) možnosti se nad jednotlivými slovy, větami podrobně zamýšlet, k textu se vracet, a odkrývat tak možné slabiny či snad samoúčelnou „hezkost“ stylu. Audiokniha se totiž pravděpodobně ještě o něco lépe vstřebává než text samotný.
Podepsal se na tom pochopitelně interpret Petr Jeništa, herec Divadla Na zábradlí, pro něhož je Kosmonaut z Čech audioknižní premiérou. Vedl jej však zkušený Hynek Pekárek, režisér nejen nedávné novinky Dešťová hůl, ale i výtečně načteného Totálního rauše nebo Marťana. Jeništa ve svém projevu výrazně neproměňuje způsob čtení s ohledem na vyprávěnou linii či žánr, díky tomu se nejen podílí na kompaktnosti celé knihy, ale také dává posluchači pocit, že naslouchá jednomu konkrétnímu člověku – bytosti, která se ocitla na prahu (sebe)poznání a potřebuje se s tím vypořádat. Kongeniálně se jeho barva a dynamika hlasu podporuje s minimalistickým hudebním doprovodem. Vše jako by na nás spíše šeptalo, celek je pak křehčí a intimnější, než by možná byl při tradičním čtení.
Prostor v audioknize sice dostávají ještě další dva herci, ale party Veroniky Khek Kubařové a Vasila Fridricha patří mezi to nejslabší, co Kalfař do své knihy umístil. A díky tomu, že i zvukově (právě kvůli jiným hlasům/hercům) tato místa vyčnívají, může být při poslechu pocit z takové „chybovosti“ ještě o to silnější.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku