Interview Plus – Tomáš Halík (2019)

Katolická církev prochází na Západě krizí důvěry kvůli sexuálním skandálům kněží. Ve východních zemích jsou zase křesťané často terčem útoků, naposledy na Srí Lance. Jak vážným zkouškám nyní církev čelí? Jak na dnešní výzvy reagují církevní představitelé v Česku? Hostem Interview bude farář a teolog Tomáš Halík. Moderuje Jan Bumba.

Natočeno 2019. Premiéra 29. 4. 2019 (ČRo Plus, 11:34 h.).

Lit.: Bumba, Jan – Luptáková, Věra: Halík: Čekal jsem, že se kardinál Duka za patologické vize Piťhy omluví. Nestalo se. S jeho typem křesťanství už nechci mít nic společného. In web ČRo Plus, 29. duben 2019 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Je dnes nejohroženější náboženskou skupinou katolík? Jak moc otřásla důvěrou v církev aféra kolem sexuálního zneužívání duchovními a proč si farář a teolog Univerzity Karlovy Tomáš Halík nerozumí s kardinálem Dominikem Dukou, a už vůbec ne s Petrem Piťhou?

Teroristické útoky hned ve třech křesťanských kostelích na Srí Lance si vyžádaly na 250 lidských obětí. To je jen poslední z řady útoků na křesťany sebevražednými islamistickými atentátníky. Křesťané jsou tak podle Tomáše Halíka opravdu nejvíc zkoušeni.

„Ve 20. a 21. století je podle statistik mnohem víc křesťanských mučedníků než v předcházejících staletích. Včetně Římské říše a toho strašného pronásledování,“ řekl v Interview Plus teolog a mj. profesor Univerzity Karlovy. Je prý ale důležité „odsoudit instrumentalizaci náboženství, jedno v jaké církvi, a nevyvozovat z toho vzájemné nepřátelství.“   

Katolická církev se otřásá v základech. Skandály kolem sexuálního zneužívání dětí kněžími rozdělují i lidi uvnitř. „Katolická církev se k tomu konečně staví poctivě. Zneužívání ale není nějaká církevní specialita a co říká kardinál Dominik Duka je svým způsobem pravda. Je to globální jev, který se většinou děje v rodinách a přece rodiny jako celek hned neodsoudíme,“ myslí si Halík.

Církev se k tomu prý postavila čelem daleko víc než jiné instituce a je tak dnes mnohem bezpečnější než tělovýchovné a další organizace pro mládež. „Tady probíhá radikální očista a zamyšlení nad příčinami… Je to něco, co otřásá důvěrou, ale zároveň s tím církev přeci jenom něco dělá.“

Halík vs. Duka

Halík je ale kritický k dalším slovům svého představeného, podle kterého za to církev jako celek nemůže.

„K tomu jsem kritický, ale mluvil jsem stejně, pokud jsem o tom nevěděl víc,“ přiznává. Mluvil i s oběťmi, které chtěly mluvit s Dominikem Dukou, protože se to dělo taky v dominikánském klášteře a v době, kdy tam on byl představeným. „Ti lidé mi říkali, že nechtějí nějakou pomstu, finanční odškodné, ale aby nám někdo řekl ‚sorry‘… Kardinál je ale poslal na policii, která s tím nechce nic mít, protože je to promlčené. Obrátili se tak na mne. Asi i proto, že jsem se vloni vůči kardinálovi vyhranil.“

Teolog si Dominika Duky prý váží a nerad by se vymezoval už i proto, že dřív spolupracovali v podzemní církvi. „Ale už tehdy jsme měli jiné názory. On pochází z vojenské důstojnické rodiny a stejně tak vidí i církev. Jako armádu, uniformy a povely autorit. Můj otec byl literární historik, a tak mám blíž k uměleckému, filozofickému, humanitnímu prostředí. Pro mne je církev univerzitní shromáždění lidí, kteří hledají pravdu svobodnou diskuzí.“

Vzájemný spor vyvrcholil napomenutím, které Halík od Duky dostal. „To udělal chybu,“ komentuje teolog. „Navíc to bylo i špatně právně napsané, a tak neplatné. Ale tím nepřímo způsobil, že mi stoupla popularita i autorita… od lidí z neutrální zóny. Když je totiž někdo napomínán pro své názory, tak mu to přinese strašně autoritu. A to jsem nechtěl, raději bych rád, abychom spolupracovali… Trochu jsem ale ztratil naději ve chvíli, když loni v katedrále sv. Víta zaznělo kázání kanovníka Petra Piťhy.“

Patologické vize Petra Piťhy

Piťha varoval před odebíráním dětí a rozvratem tradiční rodiny v případě přijetí Istanbulské úmluvy, tedy Úmluvy Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácímu násilí. „Když jsem to slyšel, tak jsem si řekl, že s tím nechci mít nic společného,“ vzpomíná Halík.

„To nemělo nic společného s křesťanským evangeliem. Není tam víra, naděje, láska. To je strašení lidí patologickými vizemi, které odpovídá určitému depresivnímu rozložení člověka… Čekal jsem, že se kardinál omluví a řekne, že to Piťha přehnal. Duka se za to ale jednoznačně postavil a omlouval to tím, že kanovník jen používal metafory a že to tak nemyslel.“

Kdo se nakonec omluvil, byl sám Piťha s tím, že vycházel z pramenů, „u kterých se ale ukázalo, že nejsou seriózní. Byly to fake news nebo satirické texty, které bral vážně. Tehdy jsem si řekl, že snad žijeme v jiném vesmíru, že se Duka za tohle staví… a že musím ukázat, že s tímto typem křesťanství nechceme mít nic společného a že to není jediný hlas církve. Že tady je hlas, který je na stejné vlně s papežem Františkem, který je ekumenický, otevřený a podobně,“ dodává Tomáš Halík.

Proč jsou teď církve vystavovány tak těžkým zkouškám? Může si za to církev sama? Proč se Duka s Halíkem hádají už jen kvůli přirovnání a metaforám? Poslechněte si v audiozáznamu Interview Plus. Ptal se Jan Bumba.

 

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)