Kámen a bolest 1/7 (2018)

Karel Schulz. Úvodní kapitoly nedokončeného monumentálního románu o životě sochaře, malíře a básníka Michelangela Buonarrotiho. Připravil Petr Turek. Režie Markéta Jahodová. 

Účinkuje Marek Holý.

Natočeno 2018. Premiéra 1. dílu 6. 3. 2018 (ČRo 3 Vltava, 18:30 h.), 7. dílu 12. 3. 2018 (ČRo 3 Vltava, 18:30 h.)  v cyklu ČeskoSlovenský rok.

Reportáž z natáčení k poslechu zde.

Lit.: Turek, Petr: Karel Schulz: Kámen a bolest. In web ČRo 3 Vltava, 8. březen 2018 (článek). – Cit.: 

Strhující životní příběh sochaře, malíře a básníka Michelangela Buonarrotiho, jednoho z géniů italské renesance. Po sedmi úvodních kapitolách, které na Vltavě uvádíme v premiéře, bude následovat ústřední část monumentálního románu (V zahradách medicejských) i nedokončený fragment, vydaný posmrtně pod názvem Papežská mše. Dílo je mohutnou freskou zabírající vertikálně i horizontálně samu duchovní i politickou podstatu renesančního světa. Příznačným stylovým a kompozičním rysem románu je dialog a vnitřní monolog a navracející se „refrénovité“ motivy, které zesilují účinek prózy. Ve skvělém hereckém obsazení poslouchejte on-line vždy po odvysílání až do 15. dubna 2018.

Prozaik Karel Schulz (6. 5. 1899 Městec Králové u Nymburka – 27. 2. 1943 Praha) rozvíjel nejprve avantgardní program jazykově-stylového experimentu, později po konverzi byl katolicky orientovaným autorem expresivních povídek a především nedokončeného románového životopisu Michelangelova (torzo proponované monumentální trilogie Kámen a bolest vyšlo v letech 1942 /první část/ a 1943 /nedokončená část druhá – Papežská mše/ a patří k vrcholným dílům moderní české i světové historické prózy). Působil též jako divadelní a filmový kritik a publicista. Literárně činný byl od začátku dvacátých let 20. století, pracoval jako novinář. Zprvu byl spjat s levicovým Devětsilem, ke konci dvacátých let konvertoval ke katolicismu. Zemřel předčasně, na komplikace způsobené srdeční chorobou.

Své vrcholné dílo Kámen a bolest začal psát v roce 1941 poté, co zanechal prací na pražském hudebnickém románu. V knize zobrazil život sochaře, malíře a básníka Michelangela Buonarrotiho.

V monumentální fresce s ústředními tématy vztahu duše a díla, identity a svobody tvůrčí individuality zachycuje vrchol i rozklad renesanční a humanistické periody, charakter politických, náboženských a kulturních struktur s jejich dynamikou a krizemi, především však na postavě Michelangela ztvárnil zrod, vzestup a vývoj geniálního umělce zápasícího s vlastními vášněmi a dilematy i s nepřízní osudu.

Michelangela konfrontoval Schulz s jeho antipodem Leonardem da Vinci. Kompoziční a stylová architektura umocněná bohatým slovníkem, složitou syntaxí, vyhrocenou dramatičností dialogů i vnitřních monologů se zasloužila o věhlas díla, které došlo i mezinárodního ocenění.

Nejde o úzce pojatou biografii, ale o mohutnou fresku zabírající vertikálně i horizontálně samu duchovní i politickou podstatu renesančního světa. Příznačným stylovým a kompozičním rysem románu je dialog a vnitřní monolog a navracející se „refrénovité“ motivy, které zesilují účinek prózy.

Schulzova renesance není „poklidným ostrovem harmonie lidí, věcí a přírody, ale tragickým vlnobitím na skálu prostoru a času.“ Petr Wittlich

Lit.: Štefanová, Veronika – Rokosová, Alena: Monumentální historická freska Kámen a bolest na Vltavě jako četba na pokračování. In web ČRo 3 Vltava, 7. březen 2018  (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Svým posledním dílem, románem Kámen a bolest, vytvořil někdejší člen Devětsilu Karel Schulz jedno z vrcholných děl české historické prózy. Režisérka Markéta Jahodová vysvětlila, proč se Český rozhlas Vltava rozhodl uvést kompletní četbu na pokračování z tohoto románu právě v roce 2018.

Rok 2018 je rokem literatury a kultury československé a autor Karel Schulz, který napsal Kámen a bolest, je velká osobnost české literatury. Takže do vysílání určitě patří. A myslím, že redakce využila i toho, že jsme zhruba před dvaceti lety natočili dvacetidílný seriál – dramatizovanou četbu – zhruba z prostředka románu Kámen a bolest od kapitoly V zahradách medicejských. To, co teď natáčíme, se tehdy dramaturgovi Ladislavu Pourovi pravděpodobně nehodilo. Markéta Jahodová

V románu Kámen a bolest se Karel Schulz zabýval životem a tvorbou slavného sochaře, malíře a básníka Michelangela Buonarrotiho. Ten je pojítkem všech událostí, které se odehrávají na pozadí mistrova příběhu. Vzniká tak mohutná historická freska. Umělcův příběh je spojen s děním v Itálií na konci 15. a počátku 16. století, tedy s bouřlivým obdobím válek a církevních intrik. Autorovi nešlo o pouhý životní příběh umělce, ale o jeho niterný zápas o nalezení smyslu uměleckého snažení navzdory době, nalezení pravdy a krásy.

Při četbě nedokončeného románu Kámen a bolest si herec Marek Holý zase o něco více uvědomil koloběh dějin a archetypální situace, se kterými se člověk ve svém životě opakovaně konfrontuje.

Čím více čtu starší knižní tituly, tak vážně zjišťuji, že koloběh života je pořád stejný a některé věci jsou neměnné, jako je třeba boj o moc. Toto téma kniha Kámen a bolest obsahuje, stejně jako téma víry. S tím se lidé potýkali v době, o níž román hovoří, ale je pravdou, že s těmito otázkami se potýkáme i dnes. Tím i toto dílo se stává nadčasovým. Na knize Kámen a bolest mě fascinuje její jazyk. Bohatost jazyka, s jakou autor v díle zachází, to je něco neuvěřitelného. Je to sice složitý text, ale to je pro mě, jako pro herce dobře, protože člověk alespoň nezakrní. Marek Holý

Románem Kámen a bolest prostupují skrze bohatý autorský styl Karla Schulze výrazové prostředky různých druhů umění – literatury, hudby, malířství, sochařství i architektury.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)