Kdo nenávidí dcery Indie? (2018)
Jan Fingerland. Komentář.
Natočeno 2018. Premiéra 9. 10. 2018 (ČRo Plus) v cyklu Názory a argumenty.
Lit.: Fingerland, Jan: Jan Fingerland: Kdo nenávidí dcery Indie? In web ČRo Plus, 9. říjen 2018 (článek + nahrávka k poslechu). – Cit.: Indie je nejlidnatější demokracie, její ekonomika rychle roste a země se pyšní prastarou kulturou. Přesto největší pozornost Indie přivolává svým postojem vůči ženám.
V posledních dnech se objevily nejméně dvě pozoruhodné zprávy na toto téma. Jedna se týká poprasku v indickém filmovém průmyslu. Bollywood od začátku tohoto týdne zažívá svou verzi Mee too, od stížností na režiséra, který rozesílá fotografie svého přirození, až po skutečně závažné informace o tom, jakému zacházení jsou herečky vystaveny, pokud chtějí roli.
Ženy se bouří
Vlna rychle přerostla do dalších prostředí, po indickém internetu například začal obíhat seznam univerzitních profesorů, kteří jednají jako sexuální predátoři.
V řadě ohledů pozoruhodnější je druhý případ. Skupina místních chlapců a dokonce i jejich rodičů v indickém Biháru zbila desítky dívek, které studují na místní soukromé škole. Chlapci nejdříve studentky ve věku od deseti do šestnácti let obtěžovali, ale dívky se ohradily a nevítané nápadníky dokonce vytlačily zpátky za plot školy. Zhrzení mladíci se pak vrátili s tyčemi. Hlavní problém zřejmě spočíval v tom, že studentky si dovolily oponovat mužům.
V Indii probíhá debata o postoji k ženám už léta, zásadní úlohu hrál tragický případ hromadného znásilnění studentky medicíny v autobuse v Dillí z roku 2012. Pachatelé svou oběť pohodili u cesty, později zemřela v nemocnici.
Případ tehdy dostal Indii na první stránky světového tisku. Podle znalců indického prostředí nebyl tento případ zdaleka výjimečný, pozornost vyvolal proto, že se neodehrál na chudém venkově nebo ženě nižší kasty, ale ženě ze střední třídy žijící v Dillí.
Hlubiny nenávisti
Indická debata si proto klade otázku, co tuto explozi sexuálního násilí vůči ženám způsobuje. Podle jedné z odpovědí je tento postoj obsažen v samotné indické kultuře, založené na ovládání žen, jejich chápání jako majetku mužů a nebo údajně dokonce nenávisti k ženám.
Podle jiných názorů hrají větší roli změny ve společnosti v posledních dvaceti letech. Společnost se urbanizuje, bohatne a modernizuje, ženy se obvšem mění rychleji než muži a napodobují západní vzory emancipace. Ve venkovském prostředí pak násilí proti ženám podporuje nebo organizuje třeba místní rada starších proti těm ženám, které se chtějí vdát podle své volby.
Zmíněný případ vraždy studentky z Dillí je příznačný tím, že pachatelé byli chudí a nevzdělaní, jejich oběť naopak vzdělaná, emancipovaná a zámožná. Jeden z pachatelů pak před soudem tvrdil, že na čin měl právo, protože žena svým oblečením a chováním překročila hranice vymezené jejímu pohlaví.
Dvourychlostní Indie
Ke kolizím dochází i ve zdánlivě pozápadněném prostředí. Jedna indická novinářka popsala svůj šok po dlouhodobé nepřítomnosti v zemi – zjistila, že kódy jednání, které znala dříve jen z domácího prostředí, se přenesly i do pracovního prostředí.
Emancipované Indky tedy sice chodí do práce, ale jejich spolupracovníci a šéfové od nich stále čekají, že budou respektovat patriarchální schéma.
Ozývají se hlasy, podle kterých není na vině indická kultura, ale ekonomické tlaky, špatné vzorce vztahů mezi muži a ženami, které propaguje indický filmový průmysl nebo neblahý vliv někdejší islámské invaze a pozdější britské viktoriánské pruderie. Zejména indičtí nacionalisté ze strany BJP existenci problému popírají.
Letos na jaře se k tématu vyjádřil i indický premiér Naréndra Módí, když vyjádřil své znepokojení, že obětí násilí se stávají „dcery Indie“. Spisovatelka Suprija Naír mu vzkázala, že ona je zas znepokojena tím, že pachateli jsou „synové Indie“.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku