Architektura divadla a divadlo architektury 1/5 (2019)
Radovan Lipus. Úvahy v autorské interpretaci. Režie Hana Kofránková.
Natočeno 2019. Premiéra 22. – 26. 4. 2019 (ČRo 3 Vltava, 9:10 h) v cyklu Esej.
Obsah: 1. Ohnisko čili foyer. – 2. Od Vitruvia k Raumplanu. – 3. Tři muži mezi divadlem a architekturou – 4. Společné slovo – situace. – 5. Architektura jako dramatická postava.
Lit.: Feltlová, Marina: Radovan Lipus: Architektura divadla a divadlo architektury. In web ČRo 3 Vltava, 23. duben 2019 (článek + nahrávky k poslechu) – Cit.: O významných osobnostech české meziválečné umělecké scény i o osudech mimořádných architektonických děl. Pětici úvah Radovana Lipuse v autorské interpretaci poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.
Radovan Lipus chtěl být původně archeologem, posléze architektem. Divadelní režie, pro kterou se nakonec rozhodl, v sobě symbolicky spojuje obě tyto jeho záliby a celoživotní vášně. „Z kosterních pozůstatků, střepů šelem, dravců a lidí, starých mincí a rituálních šperků ukrytých pod povrchem textu je skládán na scéně příběh a obraz. Suchým kostem slov je třeba vdechnout život… Pak přicházejí plány, vize, projekty. Skici a náčrty… Detaily i celek. Klenba, která vše završí i unese,“ píše v jedné ze svých esejí, v nichž se zamýšlí nad prostorem, dynamikou, dramatickými situacemi, vztahy a zákonitostmi v divadle a architektuře, nad jejich vzájemným ovlivňováním a prolínáním.
Připomíná významné osobnosti české meziválečné umělecké scény, jimiž byli Vlastislav Hofman, Bedřich Feuerstein a Vít Obrtel, a rovněž přibližuje osudy mimořádných architektonických děl, která se v toku dějin sama stala dramatickými postavami – aktéry veskrze divadelních příběhů.
Pod souhrnným názvem Architektura divadla a divadlo architektury uvádí Český rozhlas Vltava celkem pět esejistických textů Radovana Lipuse v jeho autorské interpretaci.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku