Rozhlasová hra na jevišti
Rádi uveřejňujeme článek Lucie Němečkové z Divadla Viola, který upozorňuje na spolupráci Českého rozhlasu s touto scénou…
Společný projekt Českého rozhlasu 3 – Vltava a Divadla Viola, jehož podstatou je uvedení nového titulu nejprve formou rozhlasové hry a poté v jevištní verzi ve Viole.
Již v první polovině devadesátých let zde rozhlasová režisérka, Hana Kofránková uvedla původně rozhlasový pořad – Konec Casanovy z tvorby Mariny Cvetajevové. Projekt nabyl soustavnější spolupráce v roce 2004 inscenací Adresát neznámý. Premiéra rozhlasové verze na stanici Český rozhlas 3 – Vltava se konala 29. 4., divadelní verze měla premiéru 3. 5. v Divadle Viola.
„Viola cílevědomě pěstuje kulturu mluveného slova stejně jako Vltava a většina umělců, kteří v ní vystupují, pracují i pro tuto stanici,“ vysvětlila Miluše Viklická motivaci projektu Rozhlasová hra na jevišti, jenž každoročně na scénu Violy přivede jednu z nově natočených rozhlasových inscenací.
Kressmann Taylor: ADRESÁT NEZNÁMÝ
Protagonisté tohoto příběhu přátelství, zrady a originální pomsty jsou Jan Hartl a Jiří Dvořák. Ústřední dvojici pak doplňuje ze záznamu hlas Josefa Somra.
Překlad: Dagmar Steinová
Rozhlasová úprava: Jaroslav Someš
Hudební spolupráce: Petr Mandel
Výprava: Ivo Žídek a Ivana Brádková
Režie rozhlasové i jevištní verze: Lída Engelová
Mediálním partnerem je Český rozhlas 3 – Vltava.
Američanka Kressmann Taylor napsala Adresáta neznámého roku 1938. Teprve v roce 1995 objevila tuto fascinující prózu Evropa a okamžitě z ní učinila světově proslulý bestseller.
Autorka v něm oživila dopisovou formu. Listy si vyměňují přes oceán dva muži kolem čtyřicítky, Němci, kteří před první světovou válkou odešli do USA. V roce 1932-33, kdy se příběh odehrává, provozují společně slušně výnosnou galerii v San Francisku. Martin se přesto vrací do Mnichova, protože chce, aby jeho synové vyrůstali v původní vlasti.
Taylorová s jasnozřivostí popsala obludné působení nacistické ideologie, která kdysi nerozlučné přátele, rasově čistého Martina Schulseho a Žida Maxe Eisensteina, rozdělí na život a na smrt. A co víc, ukazuje i prostý způsob, jak skrze sílu psaného slova lze doslova fyzicky zlikvidovat někdejšího přítele. (…)
„Adresát neznámý patří ke skvostům jubilejní 40. sezóny Divadla Viola.“
Radmila Hrdinová, Právo
„Sotva by si mohly Vltava s Violou vybrat pro start divadelně-rozhlasového cyklu vhodnější text než ten, který připomíná mizející váhu slov.“
Mladý svět
„Dopisy Kressman Taylor se staly v úpravě Jaroslava Someše a režisérky Lídy Engelové poutavou dramatickou hrou s výbornými hereckými výkony, které nepochybně ocení nejen posluchači, ale také diváci pražské Violy.“
Ivan Němec, Týdeník Rozhlas
„Adresát neznámý není sice detektivkou, ale přesto patří k dílům s překvapením.“
Petr Pavlovský
Jean-Claude Carrière : NORMÁLNÍ OKRUH (premiéra 22. 9. 2006)
Režie: Hana Kofránková
Dramaturgie: Hynek Pekárek
Překlad: Michal Lázňovský
Účinkují: Jiří Lábus a Viktor Preiss, z mg. záznamu Tomáš Karger
Mediálním partnerem je Český rozhlas 3 – Vltava.
Jean-Claude Carrière — patří k nejvýznamnějším francouzským autorům současnosti. Jako scénárista a autor spolupracoval s režiséry Jean-Louis Barraultem a Peterem Brookem, psal scénáře pro filmy Louise Buňuela (Deník komorné), Andrzeje Wajdy (Danton) či Miloše Formana (Valmont). Na českých jevištích byly s úspěchem inscenovány jeho divadelní hry ZÁPISNÍK a TERASA.
Českou premiéru Carriérovy hry NORMÁLNÍ OKRUH uvedl Český rozhlas 3 — Vltava v listopadu 2004. Toto komorní drama vás zaujme vtipně splétaným dějem i intelektuálně bystrou analýzou totalitního myšlení, pro něž se lidská bytost zužuje na objekt manipulace. Brilantně napsaný dialog mezi policejním Vyšetřovatelem a douholetým Informátorem rozvíjí autor k překvapivé pointě.
„Viola má další inscenaci neběžného textu s dobrými hereckými výkony.“
Jana Machalická, Lidové noviny 26. 9. 2006
„Viktoru Preissovi, jednomu ze dvou protagonistů, pomohl jeho výkon v roli Informátora získat nejvíc bodů v letošní posluchačské anketě Neviditelný herec. (…) Duševní souboj, jenž mezi oběma postavami probíhá, je stejně dramatický, jako bývají souboje fyzické. (…) Viktor Preiss dokázal strmý oblouk své postavy zpřítomnit s takovou sugestivní silou, že i když se toho na scéně vlastně mnoho neděje, máme dojem, jako by se nám před očima proměňovala ustrašená a rozklepaná kryska v dravého rysa.“
Bronislav Pražan, Týdeník Rozhlas, 45/2006
NEJBLIŽŠÍ TERMÍNY REPRÍZ OBOU INSCENACÍ:
Adresát neznámý: 29.10. , 5.11., 1.12. 2009
Normální okruh: 26.11. 2009
V roce 2010 je v plánu uvedení premiéry hry Žena Vlčí mák (La Femme Coquelicot).
Noëlle Chatelet, Yann Le Gouic. Překlad: Jaromír Janeček. Dramaturgie: Hynek Pekárek. Rozhlasová úprava a režie: Lída Engelová.
hraje Blanka Bohdanová
Inscenace Českého rozhlasu z roku 2009.
ŽENA VLČÍ MÁK (… život začíná v sedmdesáti)
Původně novela o pozdní lásce populární francouzské autorky Noelle Chateletové zdomácněla jako monodrama na francouzských jevištích a v roce 2005 byl podle ní natočen i stejnojmenný film.
Hrdinkou příběhu je více než zralá dáma Martha, která teprve v pokročilém věku najde konečně svoji velkou lásku a jako nikdy předtím se oddá její vášni s mužem dokonce o deset let starším. Nečekaná láska probouzí v Marthě dávno vyhaslé city a proměňuje ji z „babičky“ v sebevědomou ženu.
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku