Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou – Naděje prázdného sedmého kříže
Přemysl Hnilička
(vyšlo v Týdeníku Rozhlas 43/2021)
Z koncentračního tábora, kterému vládne přesný a nelítostný velitel Sommerfeld, jednoho dne uprchne sedm vězňů. Velitel okamžitě nařídí velkou pátrací akci a uprostřed tábora nechá postavit sedm křížů – pro výstrahu ostatním. Během několika dnů pochytají šest vězňů a Sommerfeld je nechá pověsit na šest křížů. Jen ten sedmý, určený vězni Georgu Heislerovi, zůstává prázdný. Heisler stále uniká…
Autorka románu Sedmý kříž Anna Seghersová se narodila v roce 1900. Jako levicová spisovatelka a členka německé komunistické strany emigrovala v roce 1933 po nástupu Adolfa Hitlera k moci do Paříže. V roce 1941 se jí podařilo přes Martinik a New York emigrovat do Mexika a usadila se v Mexico City. V roce 1942 zde napsala svůj nejslavnější Sedmý kříž, který byl v roce 1944 zfilmován režisérem Fredem Zinnemannem se Spencerem Tracym v hlavní roli.
Jako komunistická autorka a spisovatelka východoněmecké republiky byla Seghersová v Československu samozřejmě propagována, a tak nebyl pro dramaturga Dalibora Chalupu problém prosadit do rozhlasového vysílání dramatizaci příběhu, který ukazuje touhu malých německých lidí po svobodě a sílu šeptandy, kterou nacisté nebyli schopni umlčet. Když se totiž obyvatelé okolních měst a vesnic dozvědí o útěku vězňů a o tom, že poslední z nich ještě nebyl dopaden, fandí mu téměř všichni a upírají se k němu veškeré jejich naděje a modlitby. Jako by jeden jediný koncentráčník mohl spasit všecky německé duše… “Kdyby se to podařilo třeba jen jednomu, pak by to byl pro nás všecky signál,” říká tiše jeden z vězňů v baráku, “že ta jejich obrovská mašina, která vypadá tak nezranitelně, dostala ránu. Jedno kolečko vypadne, nastane porucha. Našels nějaké zranitelné místo, víš, jak příště na to. To přece dodává odvahu!”
Sedmý kříž v roce 1955 zdramatizovala Hedda Zinnerová. Režisér Josef Bezdíček umně aranžuje velké zvukové scény, v nichž zní táborové sirény, řvaní bachařů a štěkání psů. Vtipně řeší ranní scény dialogu mezi dělníky, kteří za svítání přicházejí do fabriky a vyprávějí si o útěku vězňů; během rozhovoru stále slyšíme zvuky zvonků bicyklů projíždějících dělníků a mlékařů… Zároveň je schopen vytvořit prostředí i pro velmi intimní dialogy ukrytých uprchlíků (Heisler Otomara Krejči a Marnet Antonína Zíba) nebo německých civilních obyvatel. Proti nim dále staví dialogy velení koncentračního tábora, které jsou buď úsečné a ostré (v případě rychle udílených rozkazů) nebo cynicky rozvláčné (dialogy komisaře kriminální policie Oberkampa v podání Miloše Nedbala a zástupce velitele koncentračního tábora, kterého ztvárnil Josef Gruss). Celkově tak vzniká funkční zvukové plátno, které dodnes dokáže vtáhnout do temně napínavého děje…
If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.
Komentáře
Zatím nemáte žádné komentáře.
Napište komentář k článku