O krok pozadu (2018)

Henning Mankell.  Jak dohnat temný stín ve stopách zavražděného kolegy? Sedmý díl série případů komisaře Wallandera. Překlad Hana Švolbová. Režie Michal Bureš.

Čte Jiří Vyorálek.

Natočeno 2018. Vydal OneHotBook v roce 2018 (2 CD MP3, katalogové č.: AK170; EAN: 8594169481708; celková délka nahrávky: 16 hodin 53 minut).

Ukázka k poslechu zde.

Pozn.: Netradiční oslava slunovratu v maskách a kostýmech z osmnáctého století má neslavný konec – trojice mladých lidí, která se jí zúčastnila, je pohřešovaná. V letním klidu ystadské policejní stanice se však nikdo příliš neznepokojuje … Starosti rodičů bere vážně snad jen Wallanderův kolega Svedberg, který se do pátrání po pouští na vlastní pěst. Když je pak nalezen zavražděný ve svém bytě, začne Kurt Wallander hledat stopy v nejniternějších tajemstvích respektovaného kolegy a mimo jiné najde fotografii okostýmované mládeže. Komisaři, jenž se vzpamatovává z otcovy smrti a zároveň čelí nepříjemným zdravotním problémům, jako by stále cosi unikalo. Jeho jediným vodítkem je fotografie neznáme ženy, kterou se stále nedaří identifikovat. Někde se pohybuje bezohledný vrah a Wallander je v pátrání stále o krok pozadu.

Případ O krok pozadu byl rovněž zfilmován jako třetí díl první řady TV seriálu BBC Wallander, s Kennethem Branaghem v hlavní roli.

Henning Mankell (1948 – 2015)

Narodil se ve Stockholmu a vyrostl na různých místech Švédska. Působil jako herec, divadelní režisér a manažer jak ve Švédsku, tak v Mosambiku, kde vedl divadelní soubor Avenida a psal stranou evropského ruchu. Na začátku 90. let vytvořil postavu komisaře Wallandera, o němž napsal 11 knih, které ho proslavily po celém světě. Jako první se české audiopodoby dočkal jeho literární debut Vrazi bez tváře a od té doby jsou postupně nahrávány i další díly série vždy volně navazující na předchozí děj. Detektivovy případy se ve Švédsku dočkaly filmových adaptací, následoval seriál Wallander, natočený roku 2005 ve švédské televizi a o tři roky později také na britské stanici BBC, která do hlavní role obsadila Kennetha Branagha.

Jiří Vyorálek (* 1974)

Narodil se v Třebíči, vystudoval Konzervatoř a JAMU. Po angažmá v Divadle 7 a půl účinkoval v Divadle Husa na provázku, kde se úspěšně zhostil např. Hamleta či role Idiota v jevištní tetralogii Sto roků kobry podle F. M. Dostojevského v režii Vladimíra Morávka. Za souborné uvedení tohoto představení byl roku 2007 nominován na Cenu Thálie. Několik dalších let působil na volné noze a ztvárnil řadu rolí v Divadle Reduta, ale i ve filmu (Největší z Čechů, Rodina je základ státu, Posel, My 2) a v televizi (České století, První republika). Od roku 2013 je stálým členem hereckého souboru Divadla Na zábradlí.

Lit.: Macháček, Tomáš: Vrah má náskok. In web Naposlech.cz, 26. 2. 2018 (recenze). – Cit.: Trojice mladých lidí v historických kostýmech pořádá oslavu slunovratu. Z povzdáli je ale pozoruje mezi stromy ukrytý zabiják. Takto zostra začíná v pořadí již sedmý případ komisaře Wallandera O krok pozadu z pera Henninga Mankella. Jako by toho nebylo málo, jednoho z Wallanderových nejbližších kolegů naleznou v jeho bytě mrtvého. Přestože se kola vyšetřování roztáčejí naplno a policie dělá maximum, pachatel stále uniká.

Kurtu Wallanderovi nepřeje štěstí ani v soukromém životě. Nedaří se mu navazovat osobní kontakt s novými lidmi, v jeho rodině došlo k úmrtí a navíc ho postihly vážné zdravotní problémy. Motorem a hlavním smyslem Kurtova neutěšeného života tak zůstává práce. Smrt kolegy v něm vzbudí otázku, kolik toho člověk ví o svých spolupracovnících. Na sentiment však není čas. Je potřeba odhalit tajemství, která před nimi mrtvý skrýval a dopídit se tak důvodu, proč musel zemřít.

Přestože Wallanderovy životní osudy nejsou růžové a jde to s ním stále víc z kopce, kniha nepůsobí zdaleka tak pochmurně a unaveně, jako některé z předchozích dílů série. Může to být tím, že honba za několikanásobným vrahem neztrácí na tempu až do samotného konce. Svůj podíl na tom ale má jistě i přednes interpreta Jiřího Vyorálka. Ten se dokázal vymanit z obvyklého znaveného módu a čte svižně. Kromě civilní polohy opět barvitě stylizuje vedlejší postavy. Někomu nosový tón či ostravský přízvuk může připadat přes čáru, na druhou stranu je ale vždy zřejmé, kdo je zrovna na scéně. Zvukovou stránku nahrávky pak navíc ještě tradičně obohacuje efekt při telefonních hovorech a klávesový hudební doprovod.

Audioknižní podoba detektivky O krok pozadu se nedrží tradičního členění na kapitoly dle knižní předlohy. Souvisí to jistě i s tím, že zvuková verze není načtená doslovně. I po vystříhání četných míst narostl sedmý díl řady do délky téměř sedmnácti hodin. Krácení sice nenarušilo rozuzlení příběhu, posluchač však bohužel místa zásahů snadno odhalí. Platí to zejména v momentech, kdy se z ničeho nic začnou v příběhu objevovat postavy, o nichž před tím nebyla řeč, nebo když text odkazuje na skutečnosti z předchozích odstavců, které ovšem byly z audioknihy vystříhány.

Když například Wallander jde najisto do bytu mrtvého vybrat tajnou schránku, působí jako jasnovidec, případně posluchač získá dojem, že podobné skrýše patří k běžnému příslušenství švédských nemovitostí. To, jak komisař přišel pár hodin před tím na to, že schránka existuje, se posluchač nedozví. Ze stejných důvodů se v nahrávce nečekaně objeví kontakt na jednoho z klíčových svědků. Rovněž překvapí obvinění Wallandera z napadení běžce. Teprve nahlédnutí do knihy prozradí, že popis onoho incidentu neušel dramaturgickým zásahům tvůrců audioknihy. Možná jde o snahu režiséra Michala Bureše či vydavatelství OneHotBook nahrávku zkrátit do stravitelnější podoby, nemělo by to ale rozhodně vyústit v posluchačův pocit, že mu z nepozornosti unikly některé logické souvislosti. Neustálá potřeba srovnávání nahrávky s originálním textem předlohy jistě není ideální stav a nedělá vydavatelství dobrou reklamu.

Kriminální příběh O krok pozadu je sám o sobě možná vůbec tím dosud nejlepším z celé série. Atraktivitu mu dodává atmosféra odhalování dávných tajemství a nepřetržitý strach z toho, že nelítostný vrah opět udeří. Nadprůměrný výkon Jiřího Vyorálka ve zvukové verzi pak představuje pádný argument pro každého příznivce žánru, že tento román by neměl jen tak minout bez povšimnutí. Škoda jen, že audiokniha je zkrácená.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)