Vražda na faře (2018, 2019)

Vražda na faře (audiokniha)Agatha Christie. První detektivní případ slečny Murplové. Hudba Daniel Tůma a Ondřej Timpl. Režie Pavla Nohýnková.

Účinkují Růžena Merunková a Otakar Brousek II.

Natočeno 2018. Vydalo Audiostory a Vyšehrad 21. 1. 2019 (1 CD MP3; EAN 8594050426078).

Pozn.: Kdo je vinen z vraždy plukovníka Protheroea? Muž, kterého nikdo neměl rád, naposledy vydechl na faře ve vesničce St. Mary Mead. Násilná smrt vyvolá řadu otázek a podezření ulpí na sedmi místních. Kdo z nich měl skutečně motiv k vraždě? Důležitou postavou ve vyšetřování je slečna Marplová, která se později svou znalostí lidských povah proslaví. Při hledání viníka vraždy na faře se představuje poprvé v knižní podobě.

Poklidné ovzduší St. Mary Mead jednoho dne zcela nečekaně rozvíří vražda… Zatímco nesympatický inspektor Slack umíněně sleduje úplně špatnou stopu, na scénu vstupuje – a to skutečně poprvé – nenápadná stará panna, slavná slečna Jane Marplová. Role okouzlující znalkyně lidských povah, slečny Marplové, se s humorem a roztomilou hravostí zhostila Růžena Merunková. Postavu vypravěče, vikáře Leonarda Clementa, a spoustu dalších postav si s chutí a nadhledem zahrál Otakar Brousek ml. Tématem detektivního románu samozřejmě je rozluštění záhady, jak došlo k odpornému zločinu. Věříme nicméně, že posluchače pobaví vtipný styl, s jakým Agatha Christie charakterizuje postavy tohoto příběhu, k čemuž přispěli notnou měrou také interpreti. Vzhůru do staré dobré Anglie!

Lit.: Macháček, Tomáš:  Dvojnásobná premiéra slečny Marplové. In web Naposlech.cz, 6. 2. 2019 (recenze). – Cit.:  Smírčího soudce plukovníka Protheroa neměl nikdo rád. Mnoho sousedů z vesničky St. Mary Mead bylo dokonce toho názoru, že bez něj by bylo na světě líp. Kdo z nich ale skutečně sáhl po zbrani a plukovníka zastřelil přímo na místní faře? Podezřelých je spousta, což policii mate. Naštěstí nedaleko bydlí jistá stará dáma, která ráda strká nos do všeho, co se ve vesnici šustne. Díky své znalosti lidských povah si ale Slečna Marplová s Vraždou na faře jistě brzy poradí.

Agathu Christie proslavila zejména postava malého belgického detektiva Hercula Poirota, v těsném závěsu za ním však cupitá venkovská amatérská pátračka slečna Marplová. Ta se nejprve objevila v krátkých povídkách a až teprve o pár let později vystoupila i ve velkém románu, Vraždě na faře. Má skvělý pozorovací talent a tak vidí i to, co ostatním zůstává skryto. Oproti pozdějším knihám zde ovšem není vykreslena jako ta zcela milá stařenka, kvůli své zálibě ve sbírání klepů například není u sousedů vůbec oblíbená.

Audioknižní Vraždu na faře vydalo nakladatelství Vyšehrad, člen skupiny Albatros Media. V režii Pavly Nohýnkové se hlasem většiny postav stal Otakar Brousek ml. Jedinou výjimku tvoří samotná slečna Marplová, jejíž party byly svěřeny Růženě Merunkové. Oba jsou zkušenými herci a s klasickou detektivkou si poradili s lehkostí. Růžena Merunková si za svůj život prošla celou plejádou nejrůznějších rolí, pro Tympanum dokonce načetla poirotovský román Schůzka se smrtí. Staropanenská slečna ze St. Mary Mead jí však na kontě kupodivu doposud chyběla. Vklouzla však do jejích střevíců přirozeně a zcela se s ní ztotožnila. Dokázala si ve způsobu její řeči najít několik poloh a svým nezaměnitelným hlasem je bezchybně prokreslit.

Ani Otakar Brousek není pochopitelně před mikrofonem nováčkem. Nepřekvapí tak, že jeho vikář Clement, který je zároveň vypravěčem celého příběhu, působí na posluchače sympatickým dojmem. Vražda na faře je ovšem, stejně jako i další rané knihy Agathy Christie, protkána humorem, což se tvůrci audioknihy rozhodli podpořit stylizací interpretace. Brousek proto všechny vedlejší postavy, kterými autorka v rámci spletitého děje rozhodně nešetřila, důsledně odlišuje výrazně změněnými hlasy. Rozeznat od sebe mutujícího vikářova synovce, kašlajícího a nosem popotahujícího policistu, huhňavého komorníka či uvzdychanou vdovu jde tak zcela bezpečně.

Otázkou ale je, zda tato snaha nejde až příliš na dřeň a nevyznívá jako interpretace humoristického románu, kterým kniha přese všechny pitoreskní postavičky přeci jen není. Stejně tak pousmání se, které zaznívá nelogicky hned v úvodu po přečtení názvu díla, působí spíše nemístně a uměle. Zcela špatná je bohužel výslovnost příjmení Protheroe, kterou si tvůrci měli předem ověřit, než vypustili do světa jeho počeštělou zkomoleninu. Situaci naštěstí zachraňuje hudba Daniela Tůmy a Ondřeje Timpla, která v sobě kombinuje především klavírní melodie doplněné o tóny smyčců. Svou promyšleností a bohatostí připomíná znělky výpravných televizních adaptací příběhů z pera královny zločinu.

Vražda na faře není jen první vydanou knihou se slečnou Marplovou, ale i prvním načteným románem s touto bystrou stařenkou. Až na trochu příliš pestrou práci s hlasem se jí nedá prakticky nic vytknout a tak se posluchači můžou již začít těšit na poslední román se slečnou Marplovou nazvaný Zapomenutá vražda, který na letošek rovněž chystá Vyšehrad. U něj by namísto humoru měla nastoupit již zcela typická atmosféra detektivek, kterou jejich čtenáři po desetiletí zbožňují.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)