Klub vrahů (2019)

Pavel Renčín. Kompletní audiokniha. Režie, zvuk, střih a mastering Pavel Kadlec.  Hudba Jakub König. Design obálky Milan Malík. Grafická úprava obalu pro CD Emil Křižka. Odpovědná redaktorka Tereza Melicharová.

Čte Jan Plouhar.

Natočeno 2019. Vydalo Tympanum, červen 2019 (1 CD MP3).

Pozn.: Existuje spravedlnost? A jaký je to pocit, vzít ji do vlastních rukou?

Adam Havel je uzavřený mladý muž se zálibou v knihách, který má dvě práce a malou garsonku na Hájích. Jeho život je průměrný až nudný – z práce do práce a pak domů mezi své milované knihy, sem tam navštívit sestru Táňu a její dvě malé děti a tak stále dokola. Pak se ale v jeden jediný den stane naráz svědkem krvavého zločinu a setká se s tajemnou, neohroženou Dianou, která obrátí jeho svět vzhůru nohama.  Adamův život postupně připomíná čím dál tím víc napínavý román, ve kterém hlavní hrdina nejde pro ránu daleko. Jak se stane, že milý a plachý člověk najednou rozmlátí auto, nebo někoho zbije, aniž by si kladl otázku „proč“? Adam se stává součástí soukolí skryté spravedlnosti. Udělit pouhou lekci však již nestačí, někdo z Klubu začíná viníky vraždit… 

Pavel Renčín (1977)

Od konce devadesátých let, kdy debutoval prvními povídkami, se jméno Pavla Renčína pravidelně objevuje v předních antologiích fantastického žánru. Jeho tvorba zahrnuje především městskou fantasy, stále silněji v ní ale zaznívá hlas realismu a hororu. První román Nepohádka vyšel v roce 2004, Jméno korábu v roce 2007. V letech 2008–2011 publikoval fantasy trilogii Městské války, skládající se z románů Zlatý kříž (nominován na cenu Akademie SFFH a v kategorii nejlepší česká kniha, oceněn cenou Aeronautilus), Runový meč a Věk nenávisti. V roce 2010 vyšel knižně Labyrint, internetový román psaný spolu se čtenáři, který se stal jakousi předehrou k trilogii Městské války. Hororový román Vězněná, inspirovaný skutečnou událostí ze šumavského pohraničí, byl Akademií science-fiction, fantasy a hororu oceněn jako nejlepší původní česká a slovenská kniha roku 2015. Thriller Klub vrahů je devátou autorovou knihou.

Jan Plouhar (1982)

Po studiích na Janáčkově konzervatoři v Ostravě vystřídal angažmá v Moravském divadle v Olomouci, v Divadle Petra Bezruče v Ostravě, v Divadle Rokoko v Praze a v činoherním souboru Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Od roku 2006 je členem Činoherního studia v Ústí nad Labem. Divákům je znám i jako filmový a televizní herec (Zatracení, Záblesky chladné neděle, TV cyklus Nevinné lži, Místa, Jan Hus) a spolupracuje s rozhlasem. Pro Tympanum načetl audioknihu Zmrtvýchvstání.

Lit.: Tarnovský, Marek: Palahniuk počesku. In web Naposlech.cz, 17. 7. 2019 (recenze). – Cit.: Název i obsah knihy Pavla Renčína, který má za sebou slušnou řádku titulů především z prostředí městské fantasy, odkazuje na dvě slavná díla: Stevensonův Klub sebevrahů motivem dobrovolného vystavení se situaci, z níž není úniku, a Palahniukův kultovní Klub rváčů svým celkovým vyzněním. Vedle dvou bezesporu vynikajících spisovatelů sice Renčín svým Klubem vrahů působí jako průměrný, byť snaživý žák, občas se však svým vzorům přiblíží, a dokonce s nimi dokáže držet krok. Což není v současné úrovni české prózy zas tak málo.

Adam Havel, hlavní hrdina románu, je z generace mileniálů. Pracuje v nenáviděném call-centru a vypomáhá v knihkupectví, aby mohl podporovat rodinu své sestry. Svůj nudný a fádní život vyměňuje za románové příběhy, do jejichž světa se utíká schovat. Jednoho dne zahlédne v metru dívku, která mu učaruje a rozhodne se ji sledovat a oslovit. Místo ní však najde zmučeného muže, o kterém se později dovídá, že byl pravděpodobně zavražděn.

Ona neznámá dívka Diana mu posléze vstoupí do života, aby ho zasvětila do činnosti tajného společenství lidí, kteří berou spravedlnost do vlastních rukou: mstí se těm, kteří někomu vážně ublížili a zákon na ně byl krátký či trest příliš mírný. Tu zdemolují auto, jindy někdo dostane výprask. Jediné, co je v klubu mstitelů tabu, je vražda – klub chce, aby „objekty“ jeho zájmu trpěly tak, jako trpěli lidé, na nichž se provinily. A ukazuje se, že gaunery, na které má klub políčeno, opravdu někdo vraždí. Adam s Dianou se snaží vraha zastavit a začíná klasická thrillerová „double“, kdy hodní pátrají po zloduchovi a zloduch zase po těch hodných.

Jinak řečeno, vcelku slušně a svižně odvyprávěný děj se vyznačuje celou řadou klišé. Tam, kde se autor snaží zapůsobit originální figurou, například nějakým neobvyklým přirovnáním, dopadá většinou nevalně. Samozřejmě Renčínovi nelze upřít i světlejší momenty, například některé z četných odkazů na literární díla jsou dokonce vynikající (kraťoučké shrnutí McCormacovy Cesty je tak výstižné, že k němu není co dodat; oproti tomu recidivující odkazy na provařené tituly typu Tracyho tygr či Malý princ jsou zde jakoby navíc, jako něco, co se samo nabízí a co bohužel nepřináší žádnou přidanou hodnotu). Výtečně si autor poradil s postavami i atmosférou open-space, snadno se mu daří dosahovat napětí a kde je to možné, zůstává sympaticky při zemi.

Leč ve chvíli, kdy čtenáři začne svítat, o co skutečně jde a jakou hru s ním Renčín v Klubu vrahů hraje, začne autorovi docházet dech a z příběhu, který bychom si opravdu mohli bez problémů představit v kulisách současné Prahy, se stává nevěrohodná vyprávěnka ve stylu toho horšího ze severské krimi.

Audioknižní verze Klubu vrahů vydaná v červnu vydavatelstvím Tympanum knize příliš nepomáhá. Režisér Pavel Kadlec svěřil četbu Janu Plouharovi, jehož hlas se k příběhu sice výtečně hodí, četba však bohužel působí nevěrohodně a obzvlášť nelogické členění delších vět na kratší úseky většinou zakrývá smysl řečeného. Jde o výkon spíše průměrný, ale nutno dodat, že stále zůstává na profesionální úrovni.

Zvukově je však audiokniha vynikající. Nic nelze vytknout ani hudbě electro-rockového experimentátora Jakuba Königa, která knihu zdobí, aniž by se snažila přebít text. Originální obal zkušeného Milana Malíka, který patří do týmu nakladatelství Argo, jež vydalo knižní podobu, se dle očekávání ke knize velmi hodí.

V českých detektivkách a thrillerech se už hodně dlouho zázraky nedějí, a proto je nutno i s vědomím výše řečeného hodnotit celkový výsledek poměrně pozitivně. Ale především proto, že se o čistě žánrovou knihu nejedná: pokud dáte tomuto titulu šanci a doplníte si příběh i doslovem (který si ale skutečně nechte až na konec), dostane se vám vedle očekávané porce přiměřeného napětí a české pocty Palahniukovi i moc hezké literární úvahy o tom, zda realita v románu, ve snu či v představě nakonec nemůže být reálnější než ta, kterou spolužije sedm miliard neznámých lidí. Tato rovina, kde autor opouští pro sebe samého nejisté vody žánrového thrilleru, se skutečně povedla a povyšuje audioknihu Klub vrahů o level výš. A je to i důvod, proč ji přes všechny výhrady doporučit pozornosti publika.

If you enjoyed this post, please consider to leave a comment or subscribe to the feed and get future articles delivered to your feed reader.

.
Komentáře

Zatím nemáte žádné komentáře.

Napište komentář k článku

(povinné)

(povinné)